Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Curriculum breve
  RUIZ GURILLO, LEONOR

Curriculum breu
Ruiz Gurillo, Leonor

Dades personals

Correu:
Telèfon:
+34 965903400 x 3418
Ubicació:

Situació professional actual

Plaça:
CATEDRÀTIC/A D'UNIVERSITAT
Dep.:
Instituts:
I INTERUNIV LLENGUES MODERNES APLICADES
Grups:

Formació acadèmica

  • Doctorado en Filología Hispánica
    Universidad de Valencia (01/01/1995)
  • Tesis de Licenciatura
    Universidad de Valencia (01/01/1991)
  • Licenciatura en Filología Hispánica
    Universidad de Valencia (01/01/1990)

Leonor Ruiz Gurillo és catedràtica de Llengua Espanyola en la Universitat d’Alacant. Ha centrat la seua investigació en diversos temes de la fraseologia espanyola, l’espanyol col·loquial, la pragmàtica, la ironia i l’humor. Entre els seus treballs destaquen els llibres Aspectos de fraseología teórica española (València, Universitat, 1997), La fraseología del español coloquial (Barcelona, Ariel, 1998), Las locuciones en español actual (Madrid, Arco Libros, 2001), Ejercicios de fraseología (Madrid, Arco Libros, 2002), Hechos pragmáticos del español (Alacant, Universitat, 2006),  La lingüística del humor en español (Madrid, Arco Libros, 2012) i Humor de género: del texto a la identidad en español (Madrid, Vervuert, 2019). És membre fundacional del grup Val.Es.Co. (València, Espanyol Col·loquial), que coordina Antonio Briz, i del grup d’investigació EPA-IULMA. Així mateix, pertany a l’IULMA (Institut Interuniversitari de Llengües Modernes i Aplicades).

Des del 2002 dirigeix el grup d’investigació GRIALE, que s’encarrega de l’anàlisi pragmàtica de la ironia i l’humor i de la seua aplicació didàctica a l’ensenyament de l’espanyol com a llengua estrangera. Ha actuat com IP en 5 projectes I+D nacionals i 2 Prometeus, concedits per la Generalitat Valenciana a grups d'excelència. És coeditora dels volums Dime cómo ironizas y te diré quién eres: una aproximación pragmática a la ironía (Frankfurt, Peter Lang, 2009), Irony and Humor: From Pragmatics to Discourse (Amsterdam, John Benjamins, 2013) i Humor, ironía y géneros textuales (Alacant, Universitat, 2013). És editora del volum col·lectiu Metapragmatics of Humor: Current Research Trends (Amsterdam, John Benjamins, 2016) i Interactividad en modo humorístico: géneros orales, escritos y tecnológicos (Madrid, Iberoamericana Vervuert, 2022)..

Té més de 130 publicacions, moltes d’aquestes en revistes d’un alt impacte, com ara Journal of Pragmatics, HUMOR: International Journal of Humor Research, Journal of Spanish Language Teaching, RESLA, Calidoscópio, Lingvisticae Investigationes, European Journal of Humour Research, CLAC, Oralia, RSEL, Verba, RFE, Estudios de Lingüística, LEA, Español Actual, RILCE, Onomázein, Quarderns de Filologia, Especulo, Contextos o Spanish in Context.