Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Investigació Qualitativa en Educació, Docència i Aprenentatge (GICEDA)

@*@(persona.Nombre)*@

Dades generals

Àrea de coneixement:
Ciències Socials i Jurídiques
Web:
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 9857
Telèfon:
+34 96 590 9658

Memòries

Memòria anual
  • Educación y aprendizaje en los distintos niveles educativos.
  • Investigación cualitativa en educación y herramientas digitales para el tramamiento de datos.
  • Desarrollo e identidad profesional docente nacional e internacional.
  • Prácticum en Educación y Comunidades Profesionales de Aprendizaje.
  • Género, Coeducación y diversidad cultural en la educación.
  • Pedagogía, Didáctica e innovación educativa.
  • El liderazgo educativo para el desarrollo sostenible.
  • La acción tutorial en la Educación Superior.
  • Formación del profesorado para la escuela inclusiva.
  • Movilidad e internalización del docente y del alumnado.

 

 

Serveis que ofereixen

• Dissenyar i desenvolupar projectes d’investigació interuniversitaris i/o interinstitucionals en l’àmbit educatiu.
• Establir relacions i accions formatives i investigadores entre la Universitat i els centres educatius.
• Gestionar, organitzar i difondre resultats d’investigació sobre educació, docència i aprenentatge.
• Dissenyar projectes de tesis doctorals.
• Organitzar estades de mobilitat acadèmica i investigadora de personal extern a la Universitat d’Alacant.

 

 

 

Resultats

• Disseny d’investigacions educatives amb metodologia qualitativa.
• Difusió de les investigacions educatives en revistes científiques, llibres, congressos, jornades i xarxes de col·laboració.
• Desenvolupament de tesis doctorals amb metodologia qualitativa i temàtica relacionada amb la docència, l’ensenyament i l’aprenentatge en contextos educatius formals, informals i no formals.
• Trobades institucionals i educatives entre la Universitat i centres educatius.
• Convenis marc amb universitats.
• Estades d’investigació de professorat visitant, tant nacional com internacional.

 

 

Infraestructura rellevant disponible

• Xarxes de col·laboració internacional i de cooperació universitària per al desenvolupament d’investigacions en educació, docència i aprenentatge.
• Serveis i recursos d’investigació de la Universitat d’Alacant.
• Xarxes socials.

 

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: El patrimonio como recurso educativo para la construcción identitaria y la formación ciudadana en la etapa de Educación Primaria. Aplicaciones didácticas para la formación del futuro profesoradoVAL
    Referència: CIGE/2021/178
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2022
    Data de finalització: 31/12/2023
  • Denominació del projecte: Cómo potenciar el desarrollo de la competencia 'una mirada profesional' en la formación inicialVAL
    Referència: GV/2014/075
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2014
    Data de finalització: 31/12/2014
  • Denominació del projecte: Diseño y creación de objetos de aprendizaje en el Marco Europeo de Educación SuperiorVAL
    Referència: GVPRE/2008/313
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2008
    Data de finalització: 31/12/2008
  • Denominació del projecte: 'Docencia Universitaria y plataforma de aprendizaje en Internet'VAL
    Referència: AE05/014
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2005
    Data de finalització: 31/12/2005
  • Denominació del projecte: DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UN CUESTIONARIO SOBRE LAS PRÁCTICAS DOCENTES CURRICULARES EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL ALUMNADO DE EDUCACIÓNVAL
    Referència: GRE21-05A
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2023
    Data de finalització: 31/12/2024
  • Denominació del projecte: La movilidad europea en el desarrollo profesional docente y estudiantil universitario: un estudio de caso en la Universidad de AlicanteVAL
    Referència: UAFPU2019B-09
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/12/2020
    Data de finalització: 31/08/2023
  • Denominació del projecte: Contratos destinados a la formación predoctoral (ANEXO II)VAL
    Referència: UAFPU2019-07
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 16/01/2020
    Data de finalització: 15/01/2023
  • Denominació del projecte: El liderazgo educativo para la agenda 2030 (Mod. A)VAL
    Referència: GRE20-10A
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/10/2021
    Data de finalització: 30/09/2023
  • Denominació del projecte: CUALITATIVA EN EDUCACIÓN, DOCENCIA Y APRENDIZAJE (GICEDA). VIGROB-353 VAL
    Referència: VIGROB23-353
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2024
    Data de finalització: 31/12/2024
  • Denominació del projecte: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 VAL
    Referència: VIGROB22-330
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2023
    Data de finalització: 31/12/2023

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: La formación docente del programa ERASMUS+: su impacto en los centros participantes
    Autors: Blanco Reyes, L.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Revistes: Revista Española de Educación Comparada (Online)
    Volum: 44
    Pàgines: 260 - 281
    Data: 2024
    ISSN: 2174-5382
    DOI: https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37936
  • Títol: La movilidad académica de los docente e investigadores universitarios en el periodo post-COVID-19: un estudio cualitativo
    Autors: Arroyo Salgueira, S.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Revistes: Publicaciones (Facultad de Educación y Humanidades Campus de Melilla)
    Volum: 54
    Pàgines: 207 - 234
    Data: 2024
    ISSN: 1577-4147
    DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i1.20930
  • Títol: The Construction of the Pedagogical Space from the Narratives of the Early Childhood Education Teachers
    Autors: Giner Gomis, A.V.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Revistes: Qualitative Research in Education
    Volum:
    Pàgines: 1 - 19
    Data: 2024
    ISSN: 2014-6418
    DOI: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/10187
  • Títol: La habilidad del trabajo en equipo como competencia investigadora en la formación docente: estudio de caso en una universidad pública de Honduras
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Arroyo Salgueira, S.
    Revistes: Magister. Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Oviedo
    Volum: 35
    Pàgines: 33 - 40
    Data: 2023
    ISSN: 0212-6796
    DOI: La habilidad del trabajo en equipo como competencia investigadora en la formación docente: estudio de caso en una universidad pública de Honduras
  • Títol: La mejora de la competencia comunicativa docente mediante propuestas dramáticas teatrales: un estudio cualitativo
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.; Camus Ferri, M.; Lozano Cabezas, I.
    Revistes: Revista Panamericana de Pedagogía
    Volum: 36
    Pàgines: 130 - 149
    Data: 2023
    ISSN: 1665-0557
    DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2882
    RUA: https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/2882
  • Títol:  Implementing the Methodological Script as a University Curricular Experience for the Development of Teamwork Competence.
    Autors: Giner Gomis, A.V.
    Revistes: Educare (Online)
    Volum: 26
    Pàgines: 1 - 18
    Data: 2022
    ISSN: 1409-4258
    DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-3.10
  • Títol: Percepción docente de la naturaleza de la escucha pedagógica e implementación de las relaciones comunicativas en la educación secundaria
    Autors: Giner Gomis, A.V.; , Soria, L.; , Giner Gomis, A.
    Revistes: Estudios Pedagógicos (Online)
    Volum: XLVII
    Pàgines: 323 - 337
    Data: 2021
    ISSN: 0718-0705
    DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100323
  • Títol: Reseña Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en Educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid: Narcea.
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Revistes: Revista de Educación (Online)
    Volum:
    Pàgines: 236 - 238
    Data: 2020
    ISSN: 1988-592X
  • Títol: Repensando la formación teórica a través del prácticum: experiencias de una docente novel
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.; , Moncho Miralles, M.; Lozano Cabezas, I.
    Revistes: Contextos Educativos
    Volum:
    Pàgines: 43 - 58
    Data: 2019
    ISSN: 1575-023X
  • Títol: REPRESENTACIONES CONCEPTUALES DE LAS/OS MAESTRAS/OS DE INFANTIL EN TORNO A LA ORGANIZACIÓN ESPACIAL DEL AULA
    Autors: Giner Gomis, A.V.; , Giraldo Urrego, L. M.; , Giner Gomis, A.
    Revistes: Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado
    Volum: 23
    Pàgines: 174 - 195
    Data: 2019
    ISSN: 1138-414X
    DOI: http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11716
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol: How do teachers act when faced with problems that affect coexistence in the classroom? Vision of the Primary and Secondary Education students
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Hernández, MJ.
    Editorial: International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Data: 2020
    ISBN: 978-84-09-17939-8
    DOI: 10.21125/inted.2020.0660
  • Títol: La cultura escolar en els anuncis televisius: quin tipus d¿institució educativa ens mostren
    Autors: Sauleda, N.; Martínez Ruiz, M. A.; Giner Gomis, A.V.
    Editorial: Secretariat de Promoció del Valencià - Universitat d'Alacant
    Data: 2008
    ISBN: 978-84-7908-983-2
  • Títol: Guía Didáctica Aprendo a leer y a escribir
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.; Giner Gomis, A.V.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial:
    Data: 2023
    ISBN: 978-958-9297-68-1
  • Títol: Investigando nuevos paradigmas en Educación / Researching New Educational Paradigms
    Autors: Esteve-Faubel, Rosa Pilar; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Ediciones Octaedro
    Data: 2021
    ISBN: 9788418819919
    RUA: https://octaedro.com/libro/investigando-nuevos-paradigmas-en-educacion-researching-new-educational-paradigms/
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: Comunidades que transforman sus sociedades: una apuesta por la identidad docente inclusiva para la consecución de los ODS
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Giner Gomis, A.V.; Giner-Samper, P.
    Editorial: Graó
    Pàgines: 75 - 90
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Títol del capítol: Actitudes y acciones de los líderes educativos para el alcance de los ODS y la Agenda 2030.
    Autors: Hernández, MJ.; Urrea-Solano, M.; Merma, G.; Balteiro, I.; , M. Ortiz; Ripoll Ferrándiz, J.; Álvarez-Herrero, J. F.; Gavilán, D.; , F. Fernández; Aguilar Hernández, B. M.; Alvarez-Fernandez, E. ; , E. Cazorla-Amorós
    Editorial: Narcea
    Pàgines: 599 - 606
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Construir comunidad en la escuela
  • Títol del capítol: Didactic communication: the challenge of university teachers to maintain the attention of students.
    Autors: Camus Ferri, M.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Editorial Universitas S. A.
    Pàgines: 165 - 195
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Migrant identitties and teacher training: educational research for cross-cultural encounters.
  • Títol del capítol: El aprendizaje cooperativo como estrategia para mejorar las habilidades sociales y comunicativas de las/los docentes en formación: un estudio de caso en Grado de Educación Infantil
    Autors: Camus Ferri, M.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE OVIEDO
    Pàgines: 315 - 319
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Organización y Gestión de Edusistemas en Transformación: retos, visiones y propuestas de mejora
  • Títol del capítol: El conocimiento del profesorado de la Universidad de Alicante sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible: un estudio comparativo. 
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.
    Editorial: Apuntes de Economía y Sociedad
    Pàgines: 56 - 66
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: La sostenibilidad en la educación universitaria: igualdad de género, calidad de la educación e inclusión.

    DOI: https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16537
  • Títol del capítol: Estudio comparativo de las prácticas del grado de maestro/a en Educación Infantil entre la Universidad de Alicante (España) y Universidad de Oulu (Finlandia)
    Autors: Frases-Selles, M. T. ; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Editorial Dykinson, S. L.
    Pàgines: 365 - 375
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Propuestas didácticas para la nueva sociedad del conocimiento
  • Títol del capítol: La comunicación didáctica : el reto del profesorado universitario para mantener la atención del alumnado.
    Autors: Camus Ferri, M.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: Editorial Universitas S. A.
    Pàgines: 175 - 194
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Identidades migrantes y formación del profesorado: investigación educativa para el encuentro entre culturas fronterizas.
  • Títol del capítol: La implementación del PAT para la formación integral del alumnado desde la visión del profesorado tutor.
    Autors: Hernández, MJ.; Urrea-Solano, M.; Merma, G.
    Editorial: OCTAEDRO
    Pàgines: 13 - 43
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Fortaleciendo el aprendizaje. Recursos y tutorización en el Programa de Acción Tutorial para el Alumnado de la Universidad de Alicante.
  • Títol del capítol: Las percepciones del alumnado del grado en maestro en Educación Infantil sobre la profesión docente: un estudio de caso
    Autors: Arroyo Salgueira, S.; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Editorial: SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE OVIEDO
    Pàgines: 311 - 314
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Organización y Gestión de Edusistemas en Transformación: retos, visiones y propuestas de mejora
  • Títol del capítol: Las tertulias pedagógicas como dinámicas de resignificación e innovación en la formación del profesorado del Grado de Educación Infantil: percepción del alumnado
    Autors: Giner Gomis, A.V.
    Editorial: SERVICIO DE PUBLICACIONES DE LA UNIVERSIDAD DE OVIEDO
    Pàgines: 320 - 323
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: Organización y Gestión de Edusistemas en Transformación: retos, visiones y propuestas de mejora.
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: Estudio comparativo de las prácticas del grado de Maestro/a en Educación Educación Infantil entre la Universidad de Alicante (España) y Universidad de Oulu (Finlandia)
    Autors: Frases-Selles, M. T. ; Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: Congreso Internacional de Educación e Innovación
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Yucatán (MEXICO)
    Data de celebració: 28/06/2023
  • Títol: El docente universitario y su compromiso con el aprendizaje colaborativo y dialógico
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: Semana de las Comunidades que Transforman su Sociedad
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Estado de Puebla (MEXICO)
    Data de celebració: 28/02/2023
  • Títol: 'La identidad docente como núcleo inclusivo e innovador en las comunidades que aprenden¿
    Autors: Giner Gomis, A.V.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: Semana Comunidades de Aprendizaje que Transforman su Sociedad
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Estado de Puebla (MEXICO)
    Data de celebració: 28/02/2023
  • Títol: La construcción de la identidad docente a través de las narrativas metaforicas y mitológicas griegas
    Autors: Giner Gomis, A.V.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: 5º Congreso Internacional de Investigación en Ciencias de la Salud, la Educación y la Música-CINVEST 2022 y XVII Jornada Corpista de Investigación
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Bogotá (COLOMBIA)
    Data de celebració: 08/11/2022
  • Títol: Procesos de investigación cualitativa en la docencia universitaria
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: 5º Congreso Internacional de Investigación en Ciencias de la Salud, la Educación y la Música
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Bogotá (COLOMBIA)
    Data de celebració: 08/11/2022
  • Títol: II Seminario Iberoamericano Educación, Historia y Memoria: Políticas, Pedagogías y Prácticas Educativas (siglos XX y XXI)
    Autors: Iglesias-Martínez, M. J.
    Tipus de participació: Comité científico
    Nom del congrés: II Seminario Iberoamericano Educación, Historia y Memoria: Políticas, Pedagogías y Prácticas Educativas (siglos XX y XXI)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 10/03/2022
  • Títol: Desarrollando el ODS5. Igualdad de género en la Formación Inicial Docente. Experiencias prácticas
    Autors: Lozano Cabezas, I.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: 1r Simposi ¿Dona i Educació¿
    Tipus d'esdeveniment: Europeo
    Ciutat de celebració:
    Data de celebració: 08/03/2021
  • Títol: Actuaciones de éxito en educación: conectando la formación inicial docente con la escuela
    Autors: Lozano Cabezas, I.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional en Ciencias de la Salud, Educación y Música
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Bogotá (COLOMBIA)
    Data de celebració: 13/11/2020
  • Títol: La perspectiva de género a través de los contenidos históricos
    Autors: Lozano Cabezas, I.; Iglesias-Martínez, M. J.; Ponsoda López de Atalaya, S.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: 8th International Congress of Educational Sciences and Development
    Tipus d'esdeveniment: Europeo
    Ciutat de celebració:
    Data de celebració: 28/09/2020
  • Títol: El uso de las redes sociales por el futuro profesorado: ¿Hay diferencias entre ellas y ellos?
    Autors: Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Madrid (MADRID) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 20/11/2019