Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Grup d'Investigació Interdisciplinari en Innovació Educativa, Didàctica i Sostenibilitat (INNODES)

Dades generals

Àrea de coneixement:
Sense dades.
Web:
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 2483
Telèfon:
+34 96 590 3721

Memòries

Memòria anual
  • Innovació educativa: disseny i avaluació de metodologies actives en contextos diversos; transformació digital en l'educació, formació docent per a la innovació, escenaris educatius futurs i aprenentatge situat.
  • Didàctica i pràctica pedagògica: didàctica general i didàctiques específiques, avaluació formativa i aprenentatge significatiu, i inclusió de sabers diversos en les pràctiques docents.
  • Educació per a la sostenibilitat: Educació per al desenvolupament sostenible en entorns formals i no formals, educació mediambiental i ecopedagogía.
  • Neuroeducació i aprenentatge: aplicació de la neurociència als processos didàctics i la innovació metodològica.
  • Avaluació i qualitat de l'educació: avaluació de programes innovadors i sostenibles en educació, i desenvolupament d'instruments per a mesurar competències clau.
  • Formació docent i innovació professional: disseny d'itineraris formatius innovadors (microcredencials, formació híbrida, comunitats d'aprenentatge), i competències docents per a una educació inclusiva i sostenible.
  • Educació digital, ètica i ciutadania: desenvolupament educatiu de l'ús de la IA i tecnologies a l'aula, i ciutadania digital i sostenibilitat.
  • Currículum per a l'educació de qualitat: estudi, disseny, implementació i avaluació dels plans d'estudi. Educació comparada.
  • Inclusió, igualtat i equitat: pràctiques inclusives amb enfocament interseccional (gènere, discapacitat, origen ètnic, classe), i reconeixement de sabers locals. Educació intercultural.
  • Problematització de l'educació i Teoria de l'Educació: anàlisi crítica dels fonaments filosòfics, epistemològics, històrics i polítics de l'educació, des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • Investigació en convivència i conflictes: problemàtiques que afecten l'educació actual (ciberbullying, addiccions, salut mental, violència escolar, etc.).

 

 

Serveis que ofereixen

-

 

 

Resultats

-

 

 

Infraestructura rellevant disponible

-

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: La formación en competencias de género para la deconstrucción del sexismo publicitario en la práctica profesional: avances y resistencias en la universidad españolaVAL
    Referència: PID2022-138329NB-I00
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Data d'inici: 01/09/2023
    Data de finalització: 31/08/2026
  • Denominació del projecte: Mediación docente en el uso seguro de internet y las TIC del alumnado con y sin necesidades específicas de apoyo educativo: hacia una gestión positiva de los riesgosVAL
    Referència: PID2021-122320NA-I00
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Data d'inici: 01/09/2022
    Data de finalització: 31/08/2026
  • Denominació del projecte: Ayuda para formación para el profesorado universitarioVAL
    Referència: FPU15/01901
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE EDUCACION
    Data d'inici: 01/09/2016
    Data de finalització: 30/09/2019
  • Denominació del projecte: I Congreso Internacional sobre Innovación, Didáctica y Educación para la Sostenibilidad (CIIDES-2024)VAL
    Referència: CIAORG/2023/4
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: Conselleria de Educación, Universidades y Empleo
    Data d'inici: 11/03/2024
    Data de finalització: 13/03/2024
  • Denominació del projecte: Estudio de la situación sociolingüística de la población romaní en la provincia de Alicante.VAL
    Referència: LING2019-6
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2019
    Data de finalització: 16/11/2019
  • Denominació del projecte: Multilingüisme i igualtat en adolescents amb risc d'exclusió social en la ciutat d'Alacant / Multilingüismo e igualdad en adolescents con riesgo de exclusion social en la ciudad de AlicanteVAL
    Referència: LINGU/2020
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2020
    Data de finalització: 31/12/2020
  • Denominació del projecte: Gramática visual de la lengua de signos españolaVAL
    Referència: BFF2002-01016
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE ECONOMIA Y EMPRESA
    Data d'inici: 01/12/2002
    Data de finalització: 30/11/2005
  • Denominació del projecte: GRUPO DE INVESTIGACIÓN: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 VAL
    Referència: VIGROB24-330
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2025
    Data de finalització: 31/12/2025
  • Denominació del projecte: Contratos destinados a la formación predoctoralVAL
    Referència: UAFPU2015-5992
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/11/2015
    Data de finalització: 31/08/2016
  • Denominació del projecte: El liderazgo educativo para la agenda 2030 (Mod. A)VAL
    Referència: GRE20-10A
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/10/2021
    Data de finalització: 30/09/2023

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: Irregular school attendance in elementary schools in Spain during the first third of the twenthieth century: A local or structural educational issue?
    Autors: Soler Ortiz, Seila; Merma, G.; Rosser Limiñana, Pablo; Rico Gómez, María Luisa
    Revistes: History of education quarterly
    Volum:
    Pàgines: 1 - 26
    Data: 2025
    ISSN: 0018-2680
    DOI: https://doi.org/10.1017/heq.2025.10073
  • Títol: Psychological approaches to sustainability: implementing intervention model for sustainable development in physical education
    Autors: Gavilán, D.
    Revistes: Sustainable Development
    Volum:
    Pàgines: 1 - 13
    Data: 2024
    ISSN: 0968-0802
    DOI: https://doi.org/10.1002/sd.2986
  • Títol: Integrating Education for Sustainable Development in Physical Education: Fostering Critical and Systemic Thinking
    Autors: Baena-Morales, S.; Merma, G.; Ferriz-Valero, A.
    Revistes: International Journal of Sustainability in Higher Education
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2023
    ISSN: 1467-6370
    DOI: http://dx.doi.org/10.1108/IJSHE-10-2022-0343
  • Títol:  Las competencias digitales en Iberoamérica en tiempos de COVID-19: análisis bibliométrico 
    Autors: Urrea-Solano, M.; Martinez-Roig, Rosabel; Merma, G.
    Revistes: Revista Iberoamericana de Tecnología en educación y Educación en Tecnología
    Volum: 31
    Pàgines: 133 - 145
    Data: 2022
    ISSN: 1850-9959
    DOI: http://dx.doi.org/10.24215/18509959.31.e13
  • Títol: Eficacia de las aplicaciones de análisis de alimentos en la reconducción hacía una alimentación saludable del alumnado universitario
    Autors: Álvarez-Herrero, J. F.; Martinez-Roig, Rosabel; Urrea-Solano, M.
    Revistes: Retos. Nuevas Tendencias en Educación Fisica, Deporte y Recreación
    Volum: 45
    Pàgines: 1087 - 1098
    Data: 2022
    ISSN: 1579-1726
    DOI: http://dx.doi.org/10.47197/retos.v45i0.91376
  • Títol: Evaluación de los informes de calidad del Máster de Secundaria
    Autors: Sebastiá Alcaraz, Rafael; Tonda. E. Mª; Urrea-Solano, M.
    Revistes: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
    Volum: 15
    Pàgines: 5 - 25
    Data: 2022
    ISSN: 1989-0397
    DOI: https://doi.org/10.15366/riee2022.15.2.001
  • Títol: La brecha de género en el deporte: el caso de una marginación histórica y socialmente consentida
    Autors: Gavilán, D.
    Revistes: Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines
    Volum: 38
    Pàgines: 73 - 86
    Data: 2021
    ISSN: 0325-8203
    DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.5
  • Títol: Programa de prevención eco-constructivista para prevenir la violencia de género: experiencias en la formación inicial del profesorado
    Autors: Merma, G.; Diez Ros, Rocío
    Revistes: Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado
    Volum: en prensa
    Pàgines: -
    Data: 2021
    ISSN: 1138-414X
  • Títol: ¿Qué conocen los profesores de Educación Física sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible? Un estudio cualitativo-exploratorio 
    Autors: Baena-Morales, S.; Merma, G.; Gavilán, D.
    Revistes: Retos. Nuevas Tendencias en Educación Fisica, Deporte y Recreación
    Volum: 42
    Pàgines: 452 - 463
    Data: 2021
    ISSN: 1579-1726
  • Títol: Respect and equality as priority values for teaching on Physical Education: perspective of university students
    Autors: Vega, L.; Ávalos-Ramos, M A; Merma, G.
    Revistes: Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación (Online)
    Volum:
    Pàgines: 418 - 425
    Data: 2021
    ISSN: 1988-2041
    DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.85809
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol: How do teachers act when faced with problems that affect coexistence in the classroom? Vision of the Primary and Secondary Education students
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Hernández, MJ.
    Editorial: International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
    Data: 2020
    ISBN: 978-84-09-17939-8
    DOI: 10.21125/inted.2020.0660
  • Títol: Aportaciones curriculares para la interacción en el aprendizaje
    Autors: Merma, G.; , Pastor, F.
    Editorial: Editorial Marfil
    Data: 2008
    ISBN: 9788426813879
  • Títol: El contacto lingüístico en el español andino peruano. Estudios pragmático-cognitivos
    Autors: Merma, G.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2008
    ISBN: 978 84 7908 990 0
  • Títol: Tic@aula 2007. Aula digital
    Autors: Mengual, S.; , Roig, R.; Grau, S.; Merma, G.; , Pastor, F.; , (Coords.)
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2007
    ISBN: 978-84-690-6871-7
  • Títol: Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria II(Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria II (Bernabeu, G.; Sauleda Paré, N.) *REVISORA
    Autors: Merma, G.
    Editorial: Editorial Marfil, S.A.
    Data:
    ISBN: 84-268-1227-9
  • Títol: Educación para la sostenibilidad. Estrategias, innovaciones y retos.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.; , Vega Ramírez, Lilyan
    Editorial: OCTAEDRO
    Data: 2025
    ISBN: 9788410790063
  • Títol: Educación transformadora: innovación y didáctica para la sostenibilidad
    Autors: Gavilán, D.; Baena-Morales, S.; Álvarez-Herrero, J. F.; Veramendy Villavicencios, Nancy
    Editorial:
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-129367-0-4
  • Títol: Guía para integrar la sostenibilidad en la docencia de la Universidad de Alicante.
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Gavilán, D.; Baena-Morales, S.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-1302-313-7
  • Títol: II International Conference on Innovation, Didactics, and Education for Sustainability. Libro de actas.
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Gavilán, D.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-1302-257-4
  • Títol: Inclusión y perspectivas pedagógicas en el ámbito social
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Sanchez-Ronco, A.
    Editorial:
    Data: 2024
    ISBN: 978-84-1079-021-6
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: El pensamiento abierto activo para promover competencias de investigación en los futuros maestros
    Autors: Gavilán, D.; Martinez-Roig, Rosabel
    Editorial: EDICIONES OCTAEDRO, SL
    Pàgines: 1044 - 1052
    Data:
    ISBN:
    Títol del llibre: La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas
  • Títol del capítol: Effectiveness of PBL for Learning E- Sustainability: A Study With Students of the Bachelor"s Degree in Early Childhood Education.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Martinez-Roig, Rosabel; FERNANDEZ, J.; Gavilán, D.
    Editorial: IGI GLOBAL
    Pàgines: 23 - 40
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Transformations in Digital Learning and Educational Technologies.
  • Títol del capítol: La crisis educativa de la contemporaneidad. Los espacios de género.
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Urrea-Solano, M.
    Editorial: Aranzadi, Editorial
    Pàgines: 95 - 106
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Educación y Humanidades. Aportaciones al conocimiento actual.
  • Títol del capítol: El colectivo LGTBIQ+ en la universidad: obstáculos, iniciativas y prospectivas.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Baena-Morales, S.; Merma, G.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Pàgines: 575 - 589
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Nuevas tendencias interdisciplinares en Educación y Conocimiento.
  • Títol del capítol: El compromiso de los centros educativos con la Agenda 2030 y los ODS
    Autors: , GLADYS MERMA MOLINA; Gavilán, D.
    Editorial: Graó
    Pàgines: 50 - 60
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Títol del capítol: El ejercicio de la docencia en zonas vulnerables desde las voces de las maestras
    Autors: Gavilán, D.
    Editorial: Tirant Humanidades
    Pàgines: 165 - 176
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: La coeducación a estudio. Experiencias, investigaciones y políticas para impulsar la igualdad de género.
  • Títol del capítol: El ejercicio de la docencia en zonas vulnerables desde las voces de las maestras.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Editorial: Tirant Humanidades
    Pàgines: 165 - 175
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: La coeducación a estudio: Experiencias, investigaciones y políticas para impulsar la igualdad de género.
  • Títol del capítol: E-sostenibilidad y metodologías activas. Innovando en el aula con recursos digitales.
    Autors: Martinez-Roig, Rosabel; Urrea-Solano, M.; Álvarez-Herrero, J. F.; Merma, G.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 1182 - 1194
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Enseñanza e Innovación Educativa en el ámbito universitario
  • Títol del capítol: La construcción de espacios escolares más sostenibles
    Autors: Urrea-Solano, M.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Editorial: Graó
    Pàgines: 141 - 164
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Títol del capítol: Plogging, Running Towards Sustainability: An Alternative Practice to Improve Planetary Health.
    Autors: Baena-Morales, S.; Martínez Mirambell, Carlos; Urrea-Solano, M.
    Editorial: IGI GLOBAL
    Pàgines: 15 - 27
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Educational Innovation to Address Complex Societal Challenges.
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: La familia como factor clave en el liderazgo universitario femenino.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Merma, G.; Gavilán, D.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: 4º International Congress: Education and Knowledge (ICON-Edu 2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: Miembro del Comité Organizador del 4º International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025).
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Comité organizador
    Nom del congrés: 4º International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025).
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: Riesgos y desafíos en el desarrollo profesional de las maestras en escenarios de precariedad educativa.
    Autors: Merma, G.; Gavilán, D.; Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: 4º International Congress: Education and Knowledge (ICON-Edu 2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: Sustainability-oriented research teaching: a proposal for postgraduate students.
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: 4º International Congress: Education and Knowledge (ICON-Edu 2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: Miembro del Comité Científico del 8º Encuentro de Centros Innovadores en Alicante organizado por la Red de Educadores DIM-EDU, 'Didáctica, Innovación y Multimedia¿.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Comité científico
    Nom del congrés: 8º Encuentro de Centros Innovadores en Alicante
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 12/03/2025
  • Títol: Miembro del Comité Organizador del 8º Encuentro de Centros Innovadores en Alicante organizado por la Red de Educadores DIM-EDU, 'Didáctica, Innovación y Multimedia¿.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Comité organizador
    Nom del congrés: 8º Encuentro de Centros Innovadores en Alicante
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 12/03/2025
  • Títol: El diseño y desarrollo de técnicas de dinamización grupal en la formación de masculinidades igualitarias
    Autors: Gavilán, D.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: XI Seminario La educación en la formación de masculinidades positivas de la Red Diseño y Atención a las Oportunidades de Género en la Educación Superior
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 16/12/2024
  • Títol: El diseño y desarrollo de técnicas de dinamización grupal en la formación de masculinidades igualitarias.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: XI Seminario La educación en la formación de masculinidades positivas de la Red Diseño y Atención a las Oportunidades de Género en la Educación Superior.
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració:
    Data de celebració: 16/12/2024
  • Títol: Metodologías didácticas para el desarrollo de masculinidades igualitarias
    Autors: Gavilán, D.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: XI Seminario. La educación en la formación de masculinidades positivas de la Red Diseño y Atención a las Oportunidades de Género en la Educación Superior
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 16/12/2024
  • Títol: Metodologías didácticas para el desarrollo de masculinidades igualitarias.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: XI Seminario La educación en la formación de masculinidades positivas de la Red Diseño y Atención a las Oportunidades de Género en la Educación Superior.
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració:
    Data de celebració: 16/12/2024