Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Grup d'Investigació Interdisciplinari en Innovació Educativa, Didàctica i Sostenibilitat (INNODES)

Dades generals

Àrea de coneixement:
Sense dades.
Web:
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 2483
Telèfon:
+34 96 590 3721

Memòries

Memòria anual
  • Innovació educativa: disseny i avaluació de metodologies actives en contextos diversos; transformació digital en l'educació, formació docent per a la innovació, escenaris educatius futurs i aprenentatge situat.
  • Didàctica i pràctica pedagògica: didàctica general i didàctiques específiques, avaluació formativa i aprenentatge significatiu, i inclusió de sabers diversos en les pràctiques docents.
  • Educació per a la sostenibilitat: Educació per al desenvolupament sostenible en entorns formals i no formals, educació mediambiental i ecopedagogía.
  • Neuroeducació i aprenentatge: aplicació de la neurociència als processos didàctics i la innovació metodològica.
  • Avaluació i qualitat de l'educació: avaluació de programes innovadors i sostenibles en educació, i desenvolupament d'instruments per a mesurar competències clau.
  • Formació docent i innovació professional: disseny d'itineraris formatius innovadors (microcredencials, formació híbrida, comunitats d'aprenentatge), i competències docents per a una educació inclusiva i sostenible.
  • Educació digital, ètica i ciutadania: desenvolupament educatiu de l'ús de la IA i tecnologies a l'aula, i ciutadania digital i sostenibilitat.
  • Currículum per a l'educació de qualitat: estudi, disseny, implementació i avaluació dels plans d'estudi. Educació comparada.
  • Inclusió, igualtat i equitat: pràctiques inclusives amb enfocament interseccional (gènere, discapacitat, origen ètnic, classe), i reconeixement de sabers locals. Educació intercultural.
  • Problematització de l'educació i Teoria de l'Educació: anàlisi crítica dels fonaments filosòfics, epistemològics, històrics i polítics de l'educació, des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • Investigació en convivència i conflictes: problemàtiques que afecten l'educació actual (ciberbullying, addiccions, salut mental, violència escolar, etc.).

 

 

Serveis que ofereixen

-   Col·laboració acadèmica i investigativa en iniciatives vinculades a l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenrotllament Sostenible.

-   Programes de formació docent en metodologies actives, sostenibilitat, *neuroeducación i igualtat i equitat de gènere.

-   Cursos de microcredencials i MOOC.

-   Xarxes acadèmiques internacionals en innovació, sostenibilitat, igualtat i equitat de gènere i digitalització educativa.

-   Assessorament en la integració de la sostenibilitat en administracions educatives, organismes públics i privats, organitzacions socials i centres educatius.

-   Creació d'observatoris en sostenibilitat, igualtat i equitat de gènere, salut mental i benestar.

-   Intercanvi acadèmic: estades d'investigació internacionals.

-   Assessoria en l'elaboració de plans d'estudi i currículums innovadors.

-   Organització de congressos, simposis i seminaris internacionals.

-   Programes de codirecció de tesis doctorals i supervisió compartida.

-   Assessorament en el disseny de polítiques educatives sostenibles.

-   Assessorament en el disseny de polítiques d'igualtat i equitat de gènere.

-   Consultoria en avaluació de programes vinculats amb la qualitat educativa.

-   Participació en projectes d'investigació internacionals.

 

 

Resultats

-   Incorporació de la sostenibilitat i la perspectiva de gènere en la docència i la investigació.

-   Millora de les competències *neuroeducativas aplicades a l'aula.

-   Increment en la formació accessible i flexible de professionals a nivell internacional.

-   Creació de comunitats científiques sostenibles i de llarg termini.

-   Producció d'investigacions comparades i col·laboratives.

-   Incorporació de la sostenibilitat en plans estratègics i plans d'estudi.

-   Enfortiment de la mobilitat i la internacionalització d'estudiants i investigadors.

-   Enriquiment intercultural d'equips d'investigació.

-   Transferència de models curriculars adaptables a diferents contextos.

-   Creació d'espais de *networking entre investigadors, docents i responsables de polítiques.

-   Formació de doctors i investigadors amb visió internacional i interdisciplinària.

-   Enfortiment de la cooperació acadèmica entre universitats.

-   Inclusió de la sostenibilitat i la perspectiva de gènere en les polítiques educatives i socials.

 

 

Infraestructura rellevant disponible

-   Xarxes acadèmiques i investigativas internacionals.

-   Xarxes de cooperació al desenrotllament.

-   Programes de codirecció doctoral.

-   Convenis de mobilitat acadèmica.

-   Equip d'investigadors.

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: La formación en competencias de género para la deconstrucción del sexismo publicitario en la práctica profesional: avances y resistencias en la universidad españolaVAL
    Referència: PID2022-138329NB-I00
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Data d'inici: 01/09/2023
    Data de finalització: 31/08/2026
  • Denominació del projecte: Mediación docente en el uso seguro de internet y las TIC del alumnado con y sin necesidades específicas de apoyo educativo: hacia una gestión positiva de los riesgosVAL
    Referència: PID2021-122320NA-I00
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Data d'inici: 01/09/2022
    Data de finalització: 31/08/2026
  • Denominació del projecte: Ayuda para formación para el profesorado universitarioVAL
    Referència: FPU15/01901
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE EDUCACION
    Data d'inici: 01/09/2016
    Data de finalització: 30/09/2019
  • Denominació del projecte: I Congreso Internacional sobre Innovación, Didáctica y Educación para la Sostenibilidad (CIIDES-2024)VAL
    Referència: CIAORG/2023/4
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: Conselleria de Educación, Universidades y Empleo
    Data d'inici: 11/03/2024
    Data de finalització: 13/03/2024
  • Denominació del projecte: El liderazgo educativo para la agenda 2030 (Mod. A)VAL
    Referència: GRE20-10A
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/10/2021
    Data de finalització: 30/09/2023
  • Denominació del projecte: Programa de mentoría STEM: Promoviendo las vocaciones científicas en adolescentes de contextos educativos vulnerablesVAL
    Referència: 29-01-ID25
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: INSTITUTO DE LA MUJER Y PARA LA IGUALDAD DE OPORTUNIDADES
    Data d'inici: 01/09/2025
    Data de finalització: 31/12/2026
  • Denominació del projecte: GRUPO DE INVESTIGACION INTERDISCIPLINAR EN INNOVACIÓN EDUCATIVA, DIDACTICA Y SOSTENIBILIDAD (INNODES) VAL
    Referència: VIGROB-378FI
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/06/2025
    Data de finalització: 31/12/2050
  • Denominació del projecte: GRUPO DE INVESTIGACIÓN: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 VAL
    Referència: VIGROB24-330
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2025
    Data de finalització: 31/12/2025
  • Denominació del projecte: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 VAL
    Referència: UADIF24-120
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2025
    Data de finalització: 31/12/2025
  • Denominació del projecte: Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva (GIDU-EDUTIC/IN) - VIGROB-330 VAL
    Referència: VIGROB23-330
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2024
    Data de finalització: 31/12/2024

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: The Learning of E-Sustainability Competences: A Comparative Study between Future Early Childhood and Primary School Teachers
    Autors: Urrea-Solano, M.; HERNANDEZ AMOROS, MARIA JOSE; , GLADYS MERMA MOLINA; Baena-Morales, S.
    Revistes: Education Sciences
    Volum: 11
    Pàgines: 1 - 11
    Data: 2021
    ISSN: 2227-7102
    DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11100644
  • Títol: La integración del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 en la docencia de las universidades españolas. Revisión sistemática
    Autors: Merma, G.; , Merma Molina, G.; Gavilán, D.; , Gavilán Martín, D.; , Hernández Amorós, M. J.
    Revistes: Santiago (Online)
    Volum: 154
    Pàgines: 49 - 75
    Data: 2021
    ISSN: 2227-6513
  • Títol: Education for Sustainable Development: The Impact of the Values in Mobile Phone Addiction
    Autors: Merma, G.; , Merma Molina, G.; Gavilán, D.; , Gavilán-Martín, D. y Álvarez-Herrero, J. F.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Revistes: Sustainability
    Volum: 13
    Pàgines: 1 - 17
    Data: 2021
    ISSN: 2071-1050
    DOI: https://doi.org/10.3390/su13031479
  • Títol: The satisfactions, contributions, and opportunities of women academics in the framework of sustainable leadership: A case study
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Baena-Morales, S.; Gavilán, D.
    Revistes: Sustainability
    Volum: 14
    Pàgines: 1 - 23
    Data: 2022
    ISSN: 2071-1050
    DOI: https://doi.org/10.3390/su14148937
  • Títol: Exploring physical education teacher's perceptions of sustainable development goals and education for sustainable development
    Autors: Baena-Morales, S.; Prieto Ayuso, Alejandro; Merma, G.; , GONZÁLEZ VILLORA, SIXTO
    Revistes: Sport, Education and Society
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2022
    ISSN: 1357-3322
    DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2121275
  • Títol: Mujeres y hombres en la Universidad Permanente. Un análisis del contexto español
    Autors: Gavilán, D.
    Revistes: Revista de Ciencias Sociales
    Volum: 7
    Pàgines: 323 - 333
    Data:
    ISSN: 2411-7358
    RUA: http://hdl.handle.net/10045/113209
  • Títol: The impact of Neuroeducation on Teacher Training Programs: Reimagining Gender in Education.
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Urrea-Solano, M.
    Revistes: International Journal of Instruction
    Volum: 19
    Pàgines: 41 - 64
    Data: 2026
    ISSN: 1694-609X
  • Títol: Feminist training future teachers to prevent gender-based violence and sexism.
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Baena-Morales, S.
    Revistes: Gender and Education
    Volum: 37
    Pàgines: 506 - 523
    Data: 2025
    ISSN: 0954-0253
    DOI: https://doi.org/10.1080/09540253.2025.2506363
  • Títol: Inclusive Higher Education Challenges: Promoting Knowledge and Practice of Gender Equality.
    Autors: Merma, G.; Gavilán, D.; Urrea-Solano, M.; Martinez-Roig, Rosabel
    Revistes: Education Sciences
    Volum: 15
    Pàgines: 1 - 26
    Data: 2025
    ISSN: 2227-7102
  • Títol: Irregular school attendance in elementary schools in Spain during the first third of the twenthieth century: A local or structural educational issue?
    Autors: Soler Ortiz, Seila; Merma, G.; Rosser Limiñana, Pablo; Rico Gómez, María Luisa
    Revistes: History of education quarterly
    Volum:
    Pàgines: 1 - 26
    Data: 2025
    ISSN: 0018-2680
    DOI: https://doi.org/10.1017/heq.2025.10073
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol: Educación para la sostenibilidad. Estrategias, innovaciones y retos.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Hernández, MJ.; , Vega Ramírez, Lilyan
    Editorial: OCTAEDRO
    Data: 2025
    ISBN: 9788410790063
  • Títol: Educación transformadora: innovación y didáctica para la sostenibilidad
    Autors: Gavilán, D.; Baena-Morales, S.; Álvarez-Herrero, J. F.; Veramendy Villavicencios, Nancy
    Editorial:
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-129367-0-4
  • Títol: Guía para integrar la sostenibilidad en la docencia de la Universidad de Alicante.
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Gavilán, D.; Baena-Morales, S.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-1302-313-7
  • Títol: Los objetivos de desarrollo sostenible en el aula universitaria: estrategias de intervención
    Autors: Merma, G.
    Editorial: Graó
    Data: 2023
    ISBN:
    DOI: 978-84-194416-62-9
  • Títol: Humanidades y conocimiento como ejes del pensamiento crítico
    Autors: Esteve-Faubel, José María; Urrea-Solano, M.
    Editorial:
    Data: 2025
    ISBN: 9788410791336
    DOI: 10.36006/16451-1
  • Títol: Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria II(Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria II (Bernabeu, G.; Sauleda Paré, N.) *REVISORA
    Autors: Merma, G.
    Editorial: Editorial Marfil, S.A.
    Data:
    ISBN: 84-268-1227-9
  • Títol: II International Conference on Innovation, Didactics, and Education for Sustainability. Libro de actas.
    Autors: Merma, G.; Urrea-Solano, M.; Gavilán, D.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data: 2025
    ISBN: 978-84-1302-257-4
  • Títol: Inclusión y perspectivas pedagógicas en el ámbito social
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Sanchez-Ronco, A.
    Editorial:
    Data: 2024
    ISBN: 978-84-1079-021-6
  • Títol: Multilingüisme i igualtat en adolescents en risc d'exclusió social a la ciutat d'Alacant
    Autors: Balteiro, Isabel; ESPINOSA ZARAGOZA, ISABEL; Antolí Martínez, Jordi M.; Campos Pardillos, Migel Ángel; Gil González, Diana; Martines Peres, Vicent; Merma, G.
    Editorial: Conselleria d¿Educació, Cultura i Esport. Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme
    Data: 2023
    ISBN:
  • Títol: Investigación e innovación en el contexto educativo desde una perspectiva colectiva
    Autors: Gavilán, D.
    Editorial: Dykinson
    Data: 2022
    ISBN: 978-84-1122-591-5
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: Effectiveness of PBL for Learning E- Sustainability: A Study With Students of the Bachelor"s Degree in Early Childhood Education.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Martinez-Roig, Rosabel; FERNANDEZ, J.; Gavilán, D.
    Editorial: IGI GLOBAL
    Pàgines: 23 - 40
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Transformations in Digital Learning and Educational Technologies.
  • Títol del capítol: El compromiso de los centros educativos con la Agenda 2030 y los ODS
    Autors: , GLADYS MERMA MOLINA; Gavilán, D.
    Editorial: Graó
    Pàgines: 50 - 60
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Títol del capítol: El ejercicio de la docencia en zonas vulnerables desde las voces de las maestras
    Autors: Gavilán, D.
    Editorial: Tirant Humanidades
    Pàgines: 165 - 176
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: La coeducación a estudio. Experiencias, investigaciones y políticas para impulsar la igualdad de género.
  • Títol del capítol: La construcción de espacios escolares más sostenibles
    Autors: Urrea-Solano, M.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Editorial: Graó
    Pàgines: 141 - 164
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Liderazgo educativo y desarrollo sostenible: un viaje hacia el corazón de las escuelas
  • Títol del capítol: Presentación.
    Autors: Gavilán, D.; Urrea-Solano, M.; Baena-Morales, S.; Álvarez-Herrero, J. F.
    Editorial: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Pàgines: -
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: I International Conference on Innovation, Didactics, and Education for Sustainability. Libro de actas.
  • Títol del capítol: El pensamiento abierto activo para promover competencias de investigación en los futuros maestros
    Autors: Gavilán, D.; Martinez-Roig, Rosabel
    Editorial: EDICIONES OCTAEDRO, SL
    Pàgines: 1044 - 1052
    Data:
    ISBN:
    Títol del llibre: La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas
  • Títol del capítol: La crisis educativa de la contemporaneidad. Los espacios de género.
    Autors: Gavilán, D.; Merma, G.; Urrea-Solano, M.
    Editorial: Aranzadi, Editorial
    Pàgines: 95 - 106
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Educación y Humanidades. Aportaciones al conocimiento actual.
  • Títol del capítol: Transformación de las prácticas educativas en la educación superior: integrando la Inteligencia Artificial como herramienta de aprendizaje.
    Autors: Álvarez-Herrero, J. F.; Urrea-Solano, M.; FERNANDEZ, J.
    Editorial: Tirant lo Blanch Editorial
    Pàgines: 37 - 54
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Aportaciones al conocimiento actual desde la Educación y las Humanidades.
  • Títol del capítol: El colectivo LGTBIQ+ en la universidad: obstáculos, iniciativas y prospectivas.
    Autors: Urrea-Solano, M.; Baena-Morales, S.; Merma, G.
    Editorial: Editorial Tirant Lo Blanch
    Pàgines: 575 - 589
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Nuevas tendencias interdisciplinares en Educación y Conocimiento.
  • Títol del capítol: El ejercicio de la docencia en zonas vulnerables desde las voces de las maestras.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Editorial: Tirant Humanidades
    Pàgines: 165 - 175
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: La coeducación a estudio: Experiencias, investigaciones y políticas para impulsar la igualdad de género.
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: Educar en igualdad: estrategias para la deconstrucción de la masculinidad hegemónica.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional de Formación Permanente sobre Innovación y Tendencias Educativas INNTED 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: Imaginarios masculinos en construcción: El retrato robot como técnica educativa transformadora
    Autors: Gavilán, D.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: INNTED 2025 - Innovación y Tendencias Educativas
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: Imaginarios masculinos en construcción: el retrato robot como técnica educativa transformadora
    Autors: Merma, G.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional de Formación Permanente sobre Innovación y Tendencias Educativas, INNTED 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: Masculinidades igualitarias y transformación social: el fotoproblema mural como estrategia participativa
    Autors: Merma, G.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional de Formación Permanente sobre Innovación y Tendencias Educativas, INNTED 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: Repensar las masculinidades desde las aulas: desafíos y oportunidades para promover la igualdad de género.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional de Formación Permanente sobre Innovación y Tendencias Educativas INNTED 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: Rompiendo esquemas: repensar las masculinidades para una educación inclusiva.
    Autors: Urrea-Solano, M.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: IV Congreso Internacional de Formación Permanente sobre Innovación y Tendencias Educativas INNTED 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 03/07/2025
  • Títol: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025)
    Autors: Gavilán, D.
    Tipus de participació: Comité organizador
    Nom del congrés: 4th International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu2025)
    Autors: Merma, G.
    Tipus de participació: Comité organizador
    Nom del congrés: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu2025)
    Autors: Merma, G.
    Tipus de participació: Comité científico
    Nom del congrés: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025
  • Títol: La familia como factor clave en el liderazgo universitario femenino
    Autors: Urrea-Solano, M.; Merma, G.; Gavilán, D.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: IV International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu2025)
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Alicante/ Alacant (ALICANTE/ALACANT) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/06/2025