Ir a cuerpo
Logo UA
Grups d'investigació
  Avançant en l'Educació Transcultural per a una Transformació Adaptativa (REACT)

@*@(persona.Nombre)*@

Dades generals

Àrea de coneixement:
Ciències Socials i Jurídiques
Correu electrònic:
Telèfon:
+34 965903400 x 2268

Memòries

Memòria anual
  • Investigació en l'adaptació de metodologies educatives en contextos multiculturals i transculturals.
  • Investigació sobre l'impacte dels programes de formació contínua en la transformació de les pràctiques docents en entorns diversos.
  • Investigació comparativa sobre les pràctiques docents amb xiquets en risc d'exclusió social en diferents contextos culturals.
  • Estudi d'enfocaments pedagògics innovadors per promoure la cohesió social i l'equitat educativa en poblacions vulnerables.
  • Investigació sobre la integració de tecnologies emergents en la formació docent per millorar les competències pedagògiques i socioemocionals en contextos diversos.

 

 

Serveis que ofereixen

Progrés en l'Educació Transcultural per a una Transformació Adaptativa

El grup d’investigació REACT ofereix serveis especialitzats en el disseny i la implementació de metodologies educatives adaptades a contextos multiculturals i transculturals. Mitjançant un enfocament basat en l’evidència, analitzem i desenvolupem estratègies que afavoreixen la inclusió i l’equitat en entorns educatius diversos.
Realitzem avaluacions rigoroses sobre l’impacte dels programes de formació contínua en la transformació de les pràctiques docents. El nostre objectiu és millorar la qualitat educativa proporcionant ferramentes i enfocaments innovadors que responguen a les necessitats del professorat en contextos heterogenis.
Duguem a terme investigacions comparatives sobre les pràctiques docents amb xiquets en risc d’exclusió social en diferents contextos culturals. Açò ens permet identificar bones pràctiques i adaptar estratègies educatives que afavorisquen el seu desenvolupament integral.
A més, explorem i apliquem enfocaments pedagògics innovadors dissenyats per a promoure la cohesió social i l’equitat educativa en poblacions vulnerables. Mitjançant metodologies actives i participatives, fomentem un aprenentatge inclusiu i significatiu.
Finalment, investiguem la integració de tecnologies emergents en la formació docent amb l’objectiu de millorar tant les competències pedagògiques com socioemocionals en entorns educatius diversos. A través de l’ús d’eines digitals i metodologies innovadores, impulsem una ensenyança adaptativa i eficaç.

 

 

Resultats

Els resultats de la nostra investigació evidencien l'impacte positiu de les metodologies transculturals en la formació docent i la transformació de pràctiques educatives. Hem identificat estratègies efectives per a la inclusió d'estudiants en risc d'exclusió social, promovent el seu desenvolupament integral.

Les anàlisis comparatives han permés adaptar i millorar enfocaments pedagògics en contextos diversos, assegurant-ne la pertinència i l'eficàcia. Així mateix, la integració de tecnologies emergents ha demostrat potenciar les competències pedagògiques i socioemocionals del professorat, afavorint una ensenyança més adaptativa i innovadora.

El nostre treball ha contribuït a l'enfortiment de la cohesió social i l'equitat educativa mitjançant metodologies actives i participatives, generant experiències d'aprenentatge inclusives i significatives.

 

 

Infraestructura rellevant disponible

El grup de recerca REACT compta amb una infraestructura avançada per al desenvolupament i la implementació de metodologies educatives innovadores en contextos transculturals. Disposem de plataformes digitals i entorns virtuals d'aprenentatge que faciliten la formació docent i la recerca educativa.

A més, comptem amb eines tecnològiques per a l'anàlisi de dades i l'avaluació de l'impacte dels programes formatius. Les nostres instal·lacions inclouen espais adaptats per a l'experimentació pedagògica, afavorint el desenvolupament d'enfocaments inclusius i adaptatius.

La col·laboració amb institucions nacionals i internacionals ens permet accedir a recursos especialitzats i xarxes de coneixement que enforteixen les nostres iniciatives d'innovació educativa.

 

 

PARTICIPACIÓ EN PROJECTES DE RECERCA (DESTACATS)
  • Denominació del projecte: Transform4Europe - T4EU: The European University for Knowledge EntrepreneursVAL
    Referència: 101124432
    Competitiu:
    Europeu:
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: EUROPEAN COMMISSION
    Data d'inici: 01/11/2023
    Data de finalització: 31/10/2027
  • Denominació del projecte: Student's path to self-awareness. Social Competencies in Contemporary AcademiaVAL
    Referència: 2023-1-PL01-KA220-HED-000156880
    Competitiu:
    Europeu:
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: EUROPEAN COMMISSION
    Data d'inici: 01/10/2023
    Data de finalització: 30/11/2025
  • Denominació del projecte: TEACHING PRACTICE PARTNERSHIP MODEL IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATIONVAL
    Referència: 19-KA203-060579
    Competitiu:
    Europeu:
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: EUROPEAN COMMISSION
    Data d'inici: 01/09/2019
    Data de finalització: 31/08/2022
  • Denominació del projecte: FACTORES CONTEXTUALES Y PERSONALES EN LA EFICACIA DOCENTE Y SU INFLUENCIA EN EL ALUMNADO. DISEÑO Y EVALUACIÓN DE UN PROGRAMA DE INTERVENCIÓNVAL
    Referència: PID2021-125279OB-I00
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACION Y UNIVERSIDADES
    Data d'inici: 01/09/2022
    Data de finalització: 31/08/2025
  • Denominació del projecte: MODELO DE DETECCIÓN, PREVENCIÓN E INTERVENCIÓN EDUCATIVA DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE DEL LENGUAJE ESCRITO EN LAS PRIMERAS EDADESVAL
    Referència: CIGE/2022/105
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2023
    Data de finalització: 31/12/2024
  • Denominació del projecte: ¿Qué hace florecer la educación? Cómo el bienestar, la resiliencia, la competencia emocional y las metodologías de enseñanza innovadoras del docente contribuyen a afrontar los desafíos del siglo XXIVAL
    Referència: GV/2021/153
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: GENERALITAT VALENCIANA
    Data d'inici: 01/01/2021
    Data de finalització: 31/12/2022
  • Denominació del projecte: Grupo de Investigación: Innovación Educativa y Lenguas Europeas en el Siglo XXI (GRIELE-XXI) - VIGROB-315 VAL
    Referència: VIGROB24-315
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2025
    Data de finalització: 31/12/2025
  • Denominació del projecte: Optimización del rendimiento académico en alumnado a través de la capacitación docente en metodologías eficaces de enseñanza/aprendizaje y competencia socioemocional aplicada a la gestión educativa: una perspectiva transcultural y multimetodológica (Mod. A)VAL
    Referència: GRE20-22A
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/10/2021
    Data de finalització: 30/09/2023
  • Denominació del projecte: Investigación en Inteligencias, Competencia Social y Educación (SOCEDU) - VIGROB-140 VAL
    Referència: VIGROB23-140
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 01/01/2024
    Data de finalització: 31/12/2024
  • Denominació del projecte: Análisis cuantitativo de las Pruebas de Acceso a la Universidad (PAU). Identificación de necesidades educativas mediante la aplicación de enfoques psicométricos.VAL
    Referència: GRE17-16
    Competitiu:
    Europeu: No
    Públic:
    Entitat/s financadora/es: UNIVERSIDAD DE ALICANTE
    Data d'inici: 02/05/2018
    Data de finalització: 01/05/2020

Publicacions Mostra cercador

PUBLICACIONS EN REVISTES (DESTACADES)
  • Títol: Riding the wave towards flourishing in STEM education: Enhancing teaching efficacy through a K-12 training program"
    Autors: Pozo-Rico, T.; Ricardo Scott; Bak, Magdalena; Castejón, J.L.; Gilar, R.
    Revistes: Teaching and Teacher Education
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2024
    ISSN: 0742-051X
    DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2024.104564
  • Títol: Revamping Teacher Training for Challenging Times: Teachers" Well-Being, Resilience, Emotional Intelligence, and Innovative Methodologies as Key Teaching Competencies, Psychology Research and Behavior Management
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Revistes: Psychology Research and Behavior Management
    Volum:
    Pàgines: 1 - 18
    Data: 2023
    ISSN: 1179-1578
    DOI: http://dx.doi.org/10.2147/PRBM.S382572
  • Títol: Effects of Student Training in Social Skills and Emotional  Intelligence on the Behaviour and Coexistence of Adolescents in the 21st Century
    Autors: VILA, SARA; Gilar, R.; Pozo-Rico, T.
    Revistes: International Journal of Environmental Research and Public Health (Online)
    Volum:
    Pàgines: 1 - 21
    Data: 2021
    ISSN: 1660-4601
    DOI: http://dx.doi.org/10.3390/ ijerph18105498
  • Títol: Neural network model for predicting student failure in the academic leveling course of Escuela Politécnica Nacional
    Autors: , Sandoval Palis, Iván; , Naranjo, D.; Gilar, R.; Pozo-Rico, T.
    Revistes: Frontiers in Psychology
    Volum:
    Pàgines: -
    Data: 2020
    ISSN: 1664-1078
    DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.515531
  • Títol: Teacher Training Can Make a Difference: Tools to Overcome the Impact of COVID-19 on Primary Schools. An Experimental Study
    Autors: Pozo-Rico, T.; Gilar, R.; Castejón, J.L.
    Revistes: International Journal of Environmental Research and Public Health (Online)
    Volum:
    Pàgines: 8633 -
    Data: 2020
    ISSN: 1660-4601
    DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17228633
  • Títol: Resultados de un programa de formación en competencias emocionales para profesorado de Educación Primaria
    Autors: IZQUIERDO GUILLERMO, ANDREA; Gilar, R.; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Revistes: European Journal of Education and Psychology
    Volum:
    Pàgines: 1 - 17
    Data:
    ISSN: 1989-2209
    DOI: http://dx.doi.org/10.32457/ejep.v15i1.174
  • Títol: Effectiveness of a Training Program on the Psychological Well-Being and Self-Efficacy of Active Teachers, Controlling for Gender and Experience
    Autors: Izquierdo, A.; Pozo-Rico, T.; Pérez Rico, Cristina; Fernández García, Carlos; Castejón, J.L.; Gilar, R.
    Revistes: Education Sciences
    Volum: 15
    Pàgines: -
    Data: 2025
    ISSN: 2227-7102
    DOI: http://dx.doi.org/10.3390/educsci15030382
  • Títol: Building paths to success: a multinivel analysis of the effects of an emotional intelligence development program on the academic achievement of future teachers
    Autors: Poveda Brotons, Rosa; Izquierdo, A.; Perez-Soto, N. ; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.; Gilar, R.
    Revistes: Frontiers in Psychology
    Volum: 15
    Pàgines: 1 - 11
    Data: 2024
    ISSN: 1664-1078
    DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1377176
  • Títol: Effect of the development of precursor skills for literacy in Spanish onlearning to read in English
    Autors: Gutiérrez Fresneda, R.; Pozo-Rico, T.; Garcia-Tarraga, J.
    Revistes: American Journal of Educational Research
    Volum:
    Pàgines: 1 - 10
    Data: 2024
    ISSN: 2327-6126
    DOI: https://doi.org/10.1080/00220671.2024.2387644
  • Títol: Emotional factors and self-efficacy in the psychological well-being of trainee teachers
    Autors: Gilar, R.; Perez-Soto, N. ; Izquierdo, A.; Castejón, J.L.; Pozo-Rico, T.
    Revistes: Frontiers in Psychology
    Volum: 15
    Pàgines: 1 - 16
    Data: 2024
    ISSN: 1664-1078
    DOI: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1434250
LLIBRES PUBLICATS (DESTACATS)
Sense dades.
CAPÍTOLS DE LLIBRE PUBLICATS (DESTACATS)
  • Títol del capítol: Análisis de impacto de la motivación y el aprendizaje autorregulado en el rendimiento académico de futuros docentes de Ciencias Experimentales
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 238 - 278
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Investigación aplicada a la innovación en el contexto educativo

    DOI: 10.14679/3055
  • Títol del capítol: EMPATHY DEVELOPMENT AND PERCEPTIONS AMONG FIRST-YEAR STUDENTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
    Autors: Pozo-Rico, T.; González-Ros, L.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 137 - 148
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: EXPLORACIÓN DE VARIABLES PSICOLÓGICAS Y EDUCATIVAS: AVANCES EN LA INVESTIGACIÓN ESCOLAR

    DOI: 10.14679/3769
  • Títol del capítol: ENHANCING SOCIAL COMPETENCES IN HIGHER EDUCATION: A FRAMEWORK FOR FUTURE-ORIENTED LEARNING
    Autors: Pozo-Rico, T.; González-Ros, L.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 251 - 258
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: METODOLOGÍAS EMERGENTES EN LA INVESTIGACIÓN Y ACCIÓN EDUCATIVA

    DOI: 10.14679/3769
  • Títol del capítol: Mejorando el desempeño académico en educación superior: análisis comparativo de género relacionado con la lúdica, motivación y estrategias de aprendizaje
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 170 - 179
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Investigación aplicada a la innovación en el contexto educativo

    DOI: 10.14679/3055
  • Títol del capítol: ESTUDIO DE LOS PRECURSORES DE LA COMPRENSIÓN LECTORA EN LOS MOMENTOS INCIPIENTES DEL PROCESO DE ALFABETIZACIÓN
    Autors: Gutiérrez Fresneda, R.; Pozo-Rico, T.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 171 - 180
    Data: 2023
    ISBN:
    Títol del llibre: NUEVOS ENFOQUES DE APROXIMACIÓN A LA INVESTIGACIÓN E INTERVENCIÓN EN CONTEXTOS EDUCATIVOS
  • Títol del capítol: EXPLORANDO EL USO Y PERCEPCIONES DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS ENTRE ESTUDIANTES DE MAGISTERIO: UN ESTUDIO CUALITATIVO
    Autors: Perez-Soto, N. ; Izquierdo, A.; Pozo-Rico, T.
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 225-235 -
    Data:
    ISBN:
    Títol del llibre: METODOLOGÍAS EMERGENTES EN LA INVESTIGACIÓN Y ACCIÓN EDUCATIVA

    DOI: 10.14679/3767
  • Títol del capítol: ENFOQUES CREATIVOS Y APRENDIZAJE TRANSCULTURAL: IMPULSANDO EL CAMBIO GLOBAL DESDE LA PSICOLOGÍA Y LA EDUCACIÓN.
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Editorial: Editorial Congresos Promoviendo la Investigación
    Pàgines: -
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Una aproximación de nuestras culturas en unión con las ciencias
  • Títol del capítol: Estrés y burnout en el profesorado: factores de riesgo, efectos y estrategias de intervención y herramientas para superar desafíos en el ámbito educativo
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Editorial:
    Pàgines: -
    Data: 2025
    ISBN:
    Títol del llibre: Bases y propuestas para la mejora del bienestar y la autoeficacia docente.
  • Títol del capítol: Diseño de intervención para desarrollar competencias sociales y emocionales en niños y niñas en riesgo de exclusión social
    Autors: Izquierdo, A.; Pozo-Rico, T.; Castejón, J.L.
    Editorial: Asociación Universitaria de Educación y Psicología (ASUNIVEP)
    Pàgines: 104 - 104
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: Actas del X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud. Volumen I
  • Títol del capítol: ENHANCING SOCIAL COMPETENCES IN HIGHER EDUCATION: A FRAMEWORK FOR FUTURE-ORIENTED LEARNING
    Autors: Pozo-Rico, T.; GONZALEZ ROS, LORENA
    Editorial: DYKINSON
    Pàgines: 251 - 258
    Data: 2024
    ISBN:
    Títol del llibre: METODOLOGÍAS EMERGENTES EN LA INVESTIGACIÓN Y ACCIÓN EDUCATIVA

    DOI: 10.14679/3767
COMUNICACIONS A CONGRESSOS (DESTACADES)
  • Títol: DRIVING QUALITY IN HIGHER EDUCATION TEACHING: REAL-LIFE EXPERIENCES OF INNOVATION, COMPETENCE, AND CROSS-CULTURAL ENGAGEMENT ACROSS AMERICA, EUROPE, AND ASIA
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: 12th International ScientificConference, to be held on April 23-25, 2025, under the slogan University-Society towards a sustainable development.
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (CUBA)
    Data de celebració: 23/04/2025
  • Títol: PONENCIA INVITADA dentro del simposio Simposio UNIENDO HORIZONTES: INNOVACIÓN TRANSCULTURAL PARA UNA EDUCACIÓN Y SALUD TRANSFORMADORAScon el título: TRANSFORMACIÓN EDUCATIVA TRANSCULTURAL: IMPLEMENTACIÓN DE METODOLOGÍAS INNOVADORAS EN CUATRO CONTEXTOS INTERNACIONALES
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: X Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 26/11/2024
  • Títol: INTERNACIONALIZACIÓN DE UN PROGRAMA DE DESARROLLO DE COMPETENCIAS TRANSVERSALES EN EDUCACIÓN SUPERIOR EN TRES PAÍSES: POLONIA, AUSTRIA Y ESPAÑA
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés:
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Sevilla (SEVILLA) (ESPAÑA)
    Data de celebració: 11/12/2023
  • Títol: Innovative Educational Methodologies and Socioemotional Competences for Flourishing in Higher Education
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: International Congress of Education Quality Katowice, 18th to 20th of November 2023
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (POLONIA)
    Data de celebració: 18/10/2023
  • Títol: EXPERIENCE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE CROSS-CULTURAL RESEARCH FROM DEVELOPING HIGHER EDUCATION
    Autors: Gilar, R.; Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: Jure 2017 Education in a dynamic world: Facing the future
    Tipus d'esdeveniment: Europeo
    Ciutat de celebració: Helsinki (FINLANDIA (Incluidas las Islas Aland))
    Data de celebració: 04/07/2016
  • Títol: Enfoques creativos y aprendizaje transcultural: impulsando el cambio global desde la psicología y la educación
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Comunicación
    Nom del congrés: XIII CONGRESO INTERNACIONAL DE PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (COLOMBIA)
    Data de celebració: 25/02/2025
  • Títol: XIII CONGRESO INTERNACIONAL DE PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia
    Nom del congrés: XIII CONGRESO INTERNACIONAL DE PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN
    Tipus d'esdeveniment: Indefinido
    Ciutat de celebració: (COLOMBIA)
    Data de celebració: 25/02/2025
  • Títol: El patrimonio cultural inmaterial de la nación: una mirada transcultural desde la Educación Artística
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Comunicación
    Nom del congrés: III Taller de Educación Primaria. EduPrim¿ 2025
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: (ESPAÑA)
    Data de celebració: 18/02/2025
  • Títol: El patrimonio cultural inmaterial de la nación: una mirada transcultural desde la Educación Artística III Taller de Educación Primaria con Participación Extranjera. EduPrim 2025 'Por una educación de calidad para todos¿
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: III Taller de Educación Primaria
    Tipus d'esdeveniment: Internacional
    Ciutat de celebració: Guantánamo (CUBA)
    Data de celebració: 12/01/2025
  • Títol: III Taller de Educación Primaria
    Autors: Pozo-Rico, T.
    Tipus de participació: Ponencia invitada
    Nom del congrés: III Taller de Educación Primaria
    Tipus d'esdeveniment: Indefinido
    Ciutat de celebració: Guantánamo (CUBA)
    Data de celebració: 12/01/2025