Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2011-12

La materia a estudiar en la presente asignatura se centra en la enseñanza-aprendizaje de los principales fenómenos políticos, económicos, sociales y culturales que se dieron entre los siglos XI al XV en el ámbito de la Europa Occidental cristiana y el mundo circunmediterráneo. Destacan en estas coordenadas espacio-temporales la expansión que ofrece tanto el mundo rural como el urbano en el periodo conocido como Plena Edad Media (ss. XI-XIII), la crisis del siglo XIV, y las transformaciones de la Baja Edad Media (ss. XIV-XV). En el aspecto político podemos incidir en fenómenos como las cruzadas o la guerra de los cien años; mientras que el mundo cultural se caracteriza por la consolidación y crisis del escolasticismo y la búsqueda de nuevas corrientes culturales que anuncian la Modernidad. En cuanto a la formación de los Estados europeos se observa un proceso de consolidación y centralización tras el triunfo del mundo feudal. También debemos tener en cuenta la evolución del mundo musulmán en este periodo y la desintegración y caída definitiva del Imperio Bizantino.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Critical reasoning.
  • CG10 : Interdisciplinary teamwork.
  • CG2 : Capacity for analysis and synthesis.
  • CG5 : Oral and written communication in the current social context.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Identify, analyse and explain History from a local, national, European and universal context, understood as a complex and dynamic process.
  • CE10 : Capacity to manage resources, computer techniques and Internet to update knowledge using the new information dissemination techniques.
  • CE2 : Understand the relationship between past and present events, processes and conflicts.
  • CE4 : Master the use of the most significant concepts, categories, theories and themes of the different branches of historical research (economic, social, political, cultural, gender, etc.), as well as appreciating the importance that the different economic, political, social and cultural contexts have for research.
  • CE6 : Acquire the ability to make critical use of documentary historical sources and information gathering tools (document catalogues and bibliographies, archive inventories, electronic databases, etc.).

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2011-12

1. Situar los conceptos y categorías asociados a la Historia de Europa. Comparar estos parámetros con otras sociedades como las preindustriales y capitalistas.

2. Conocimiento y familiarización con las fuentes y recursos bibliográficos básicos en la historiografía medieval pasada y reciente.

 

 

;

General

Code: 32026
Lecturer responsible:
BENITEZ BOLORINOS, MANUEL
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: HISTORIA MEDIEVAL, HISTORIA MODERNA Y CIENCIAS Y TÉCNICAS HISTORIOGRÀFICAS
    Area: MEDIEVAL HISTORY
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught