Competencias y objetivos

Información provisional. Pendiente de aprobación por la Junta de Centro.

 

Contexto de la asignatura para el curso 2025-26

La asignatura lleva a cabo un recorrido por los principales capítulos de la filosofía medieval y moderna con el fin de reconstruir de manera contextualizada el complejo proceso de formación de la subjetividad tal y como la entendemos actualmente. Para ello será necesario adoptar un doble punto de vista epistemológico y ético. Así mismo, las actividades académicas dirigidas servirán para desarrollar en paralelo a las clases teóricas una reflexión en clave feminista sobre el proceso de construcción del sujeto moderno.

 

 

Competencias de la asignatura (verificadas por ANECA en grados y másteres oficiales) para el curso 2025-26

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Competències en comunicació oral i escrita.
  • CG4 : Raonament crític.
  • CG5 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG7 : Capacitat d'organització i planificació.

 

Competències específiques (CE)

  • CE2 : Conèixer la història i els grans corrents artístics i filosòfiques de la humanitat, amb particular atenció a les arrels clàssiques sobre les quals s'assenta la realitat cultural europea, i ser capaç de transmetre-les mitjançant la promoció del valor social de la cultura.
  • CE6 : Conèixer i valorar els recursos del patrimoni cultural i natural propis per a contribuir a una gestió, sensible i dotada d'esperit crític, del desenvolupament sostenible.
  • CE7 : Fer un ús creatiu i emprenedor dels principis bàsics d'organització i gestió pública i privada i de les TIC per a avaluar, crear i dur a terme projectes de difusió de la cultura.
  • CE8 : Adquirir habilitats per a elaborar i exposar continguts relacionats amb les ciències humanes i socials orientats a la seua divulgació i a la formació de l'alumnat d'ensenyament secundari, mitjançant la destresa personal i de les TIC.

 

 

 

Resultados de aprendizaje (Objetivos formativos)

  • Familiaritzar l'alumnat amb la manera com es va conformar el subjecte tal com el considerem actualment.
  • Mostrar que la qüestió del subjete sorgeix a partir de les polèmiques medievals sobre la pobresa franciscana.
  • Tractar d'entendre les justificacions racionals de les qüestions teologicopolítiques en què s'enfrontaren les posicions reformistes i contrareformistes.
  • Reflexionar sobre l'obra de Descartes i les conseqüències ontològiques, epistemològiques i ètiques.
  • Estudiar els textos fonamentals de l'empirisme i del transcendentalisme.
  • Entendre els contextos en què es va qüestionar aquest subjecte modern a partir de la Revolució Francesa.

 

 

Objetivos específicos indicados por el profesorado para el curso 2025-26

Estudiar las implicaciones filosóficas y éticas del concepto de "sujeto" y su relación con las ideas de "persona" e "individuo".

Completar el estudio del proceso de formación de la subjetividad en la modernidad desde una perspectiva de género

 

 

Datos generales

Código: 29036
Profesor/a responsable:
Nájera Pérez, Elena
Crdts. ECTS: 6,00
Créditos teóricos: 1,80
Créditos prácticos: 0,60
Carga no presencial: 3,60

Departamentos con docencia

  • Dep.: HUMANITATS CONTEMPORANIES
    Área: FILOSOFIA
    Créditos teóricos: 1,8
    Créditos prácticos: 0,6
    Este dep. es responsable de la asignatura.
    Este dep. es responsable del acta.

Estudios en los que se imparte