Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

El objetivo de las prácticas restaurativas es desarrollar una comunidad y manejar el conflicto y las tensiones reparando el daño y forjando relaciones. Este enunciado identifica a dos tipos de enfoques, uno proactivo (forjar relaciones y desarrollar una comunidad) y otro reactivo (reparar el daño y restaurar las relaciones).

La ciencia social de las prácticas restaurativas ofrece un hilo común para vincular a la teoría, la investigación y la práctica en diversos campos como la educación, orientación, justicia penal, trabajo social y gestión organizacional.

Estos diversos campos emplean diferentes términos, todos los cuales caen bajo el rótulo de prácticas restaurativas: En el campo de la justicia penal, el concepto usado es “justicia restaurativa” (Zehr, 1990); en el trabajo social, el término empleado es “empoderamiento” (Simon, 1994); en la educación, se habla de “disciplina positiva” (Nelsen, 1996) o “la aula receptiva” (Charney, 1992); y en el liderazgo organizacional, se hace referencia a la “gestión horizontal” (Denton, 1998). La ciencia social de las prácticas restaurativas reconoce a todas estas perspectivas y las incorpora en su alcance.

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN INTERVENCIÓ PSICOSOCIAL EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.
  • CE8 : Ser capaç de responsabilitzar i corresponsabilizar acuradament als subjectes sobre el seu paper autònom i autogestor en la satisfacció de les seues necessitats i exercici dels seus drets a través de la solució pacífica i intervinguda dels seus conflictes.

 

MÀSTER EN MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.
  • CE8 : Ser capaç de responsabilitzar i corresponsabilizar acuradament als subjectes sobre el seu paper autònom i autogestor en la satisfacció de les seues necessitats i exercici dels seus drets a través de la solució pacífica i intervinguda dels seus conflictes.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Conocer los antecedentes, conceptos fundamentales y principios de las prácticas restaurativas. 

Delimitar y comprender las necesidades de resolución de conflictos y de dar satisfacción a las necesidades y demandas de la comunidad, de los infractores y las víctimas.

Conocer los diferentes procesos de gestión restaurativa y experiencias llevadas a la práctica.

Conocer los resultados de las evaluaciones de programas restaurativos.

Conocer el marco jurídico en el que se pueden desarrollar programas restaurativos en el ámbito internacional, europeo y español.

 

 

 

Dades generals

Codi: 78716
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix