Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

La prevención de conflictos se define como el conjunto de acciones emprendidas a corto, medio y largo plazo con el fin de evitar la emergencia de un conflicto latente entre partes enfrentadas o, en caso de manifestarse, impedir su escalada hasta una situación de violencia abierta o su reaparición.

Las estrategias de prevención de conflictos se basan en tres principios fundamentales: la reacción temprana ante las señales de un conflicto potencial, un enfoque integral para reducir las tensiones que pueden desencadenar el conflicto violento, y el esfuerzo por resolver las causas de raíz que subyacen a la violencia. Sobre la base de estos principios, se establece la distinción entre la prevención operacional, en referencia al conjunto de medidas de todo tipo, aplicables a corto plazo, ante una situación de violencia inminente, y la prevención estructural, que incluye aquellas medidas a medio y largo plazo orientadas a evitar que un conflicto emerja o, de manifestarse, a que no vuelva a reproducirse.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN INTERVENCIÓ PSICOSOCIAL EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.

 

MÀSTER EN MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG3 : Saber conèixer i utilitzar diferents vies de prevenció, resolució i gestió de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE4 : Ser capaç de dimensionar el conflicte com a font de noves relacions, de reconstrucció de capital social i teixit humà global.
  • CE5 : Tenir l'habilitat de dignificar la participació dels subjectes del conflicte com a actors d'una cultura d'enteniment i tolerància.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Ser capaz de identificar las causas del conflicto y sembrar las bases para el manejo cooperativo de las diferencias.

Ser capaz de reconocer las posibles intervenciones para dar respuesta a necesidades humanas no satisfechas.

Ser capaz de enseñar las habilidades necesarias para distender las tensiones en necesidades conflictivas y cambiar las actitudes violentas.

Ser capaz de construir buenas relaciones entre las personas a través de las líneas de conflicto.

 

 

 

Dades generals

Codi: 78715
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix