Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La mediación mercantil se dirige a la resolución de múltiples conflictos que se dan en el seno de las empresas. Desde conflictos relacionales entre personas o equipos de trabajo, conflictos de información o comunicación interna, conflictos de valores, conflictos estructurales o conflictos entre empresas.

Los conflictos empresariales pueden darse dentro de las organizaciones, entre el personal o entre distintos departamentos o bien se pueden dar entre la Empresa y agentes externos, como clientes, proveedores, otras empresas, la administración, etc.

La mediación mercantil como forma de resolver los conflictos internos contribuye a instaurar una cultura de paz en la empresa ya que a través de ella se aprenden habilidades en comunicación haciendo que las relaciones laborales mejoren y evitando los altos costes que supone el conflicto. A través de la mediación se crea una cultura de empresa colaborativa donde el conflicto, lejos de ser un elemento negativo, se constituye como un factor de crecimiento e impulso de nuevas ideas y oportunidades.

La mediación entre empresas ayuda a que ambas satisfagan sus intereses, preserva las relaciones y protege la imagen de la marca al ser un proceso confidencial.

La Unión Europea, tras la Directiva 2008/52/CE, del Parlamento Europeo y del Consejo, de 21 de mayo de 2008, sobre ciertos aspectos de la mediación en asuntos civiles y mercantiles, obligó a los Estados miembros a regular la mediación civil y mercantil. En España la transposición se ha consolidado en la Ley 5/2012, de 5 de marzo, de mediación en asuntos civiles y mercantiles.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

EXPERT EN MEDIACIÓ CIVIL, MERCANTIL I COMERCIAL

 

Competències generals

  • CG4 : Que l'alumnat sàpia comunicar les seues conclusions (i els coneixements i raons últimes que les sustenten) a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clar i sense ambigüitats.
  • CG5 : Que l'alumnat posseïsca les habilitats d'aprenentatge que li permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Que l'alumnat sàpia organitzar i planificar els recursos individuals i col·lectius disponibles per a l'exercici en les seues distintes modalitats organitzatives de la professió de mediador.
  • CE11 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar treballs professionals en equips específics i interdisciplinaris.
  • CE12 : Que l'alumnat sàpia desenrotllar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici de la professió de mediador en les seues relacions amb els ciutadans, amb altres professionals i amb les institucions.
  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE19 : Saber adaptar el procés de mediació a grups diferents de persones.
  • CE20 : Ser capaç d'utilitzar les tècniques de mediació adaptant-les al nivell familiar, escolar, comunitari, penal, laboral, de consum i intercultural, de la intervenció professional.

 

MÀSTER EN MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ EN CONFLICTES

 

Competències generals

  • CG4 : Saber conèixer i utilitzar la mediació com a mètode de resolució de conflictes.
  • CG5 : Tenir habilitat per a aplicar el procés i tècniques de gestió de conflictes a grups diferents de persones.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Saber assumir la mediació com un procés horitzontal i voluntari en el qual les parts són iguals i els seus interessos totalment respectables.
  • CE11 : Conèixer les bases de l'ordenament jurídic que legitimen la mediació com a mecanisme alternatiu de solució de conflictes.
  • CE12 : Conèixer les diferents teories i mecanismes de resolució alternativa de conflictes.
  • CE16 : Comprendre i saber utilitzar el procés de mediació.
  • CE17 : Conèixer i tenir habilitats en la utilització de les tècniques de mediació.
  • CE18 : Ser capaç de conèixer l'especificitat de persones i de grups de subjectes en conflicte i les seues formes característiques o culturals de resolució de conflictes.
  • CE19 : Saber adaptar el procés de mediació a grups diferents de persones.
  • CE20 : Ser capaç d'utilitzar les tècniques de mediació adaptant-les al nivell familiar, escolar, comunitari, penal, laboral, de consum i intercultural, de la intervenció professional.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Identificar las materias mercantiles susceptibles de mediación.

Conocer el régimen jurídico básico de las principales instituciones mercantiles que pueden ser objeto de mediación.

 

 

 

Dades generals

Codi: 78713
Professor/a responsable:
MONDRAGON LASAGABASTER, JASONE
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix