Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Esta asignatura presenta los fundamentos metodológicos de la enseñanza de segundas lenguas/lenguas extranjeras y el proceso de adquisición, así como la metodología  de investigación  sobre ambos aspectos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Dominar teories, models lingüístics i metodologies aplicables a l'ensenyament de segones llengües, com també mètodes d'investigació i tècniques de recerca d'informació que poden servir de base per a la realització de treballs de recerca sobre l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG3 : Ser capaços d'aplicar els coneixements adquirits a la planificació i desenvolupament de treballs de recerca sobre l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres que transmeten, de manera clara, els seus coneixements i els resultats d'aquesta investigació.
  • CG4 : Ser capaços d'aplicar a la docència els coneixements adquirits de l'espanyol i/o anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG5 : Tenir una actitud crítica i autocrítica, que implica capacitat d'autoavaluació i autocorrecció, i de curiositat intel·lectual que permeta la formació autònoma i l'actualització contínua del coneixement en l'àmbit de l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres.
  • CG6 : Ser capaços de transmetre en la seua activitat professional (investigadora o docent) valors socials i culturals concordes amb l'Europa actual, multilingüe i multicultural.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA1 : Comprender y expresarse en un idioma distinto a los oficiales de la Comunidad Valenciana en su ámbito disciplinar.
  • CGUA2 : Ser capaz de utilizar como usuario herramientas básicas en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaz de expresarse correctamente de modo oral y por escrito en una de las dos lenguas oficiales de la Comunidad Valenciana en su ámbito disciplinar.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CCE1 : Conèixer les fases del treball investigador i els mètodes específics per a la investigació en l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
  • CEE2 : Conèixer models i teories lingüístiques sobre l'ensenyament i adquisició de segones llengües / llengües estrangeres que serveixen de base per a la investigació en la matèria, així com per a la planificació fonamentada i avaluació de l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres.
  • CEE6 : Conèixer i comprendre la bibliografia especialitzada, la terminologia i les eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres, com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CPE12 : Ser capaç de llegir i d'utilitzar de manera pertinent bibliografia especialitzada, terminologia i eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.
  • CPE8 : Aplicar models i teories sobre ensenyament i adquisició de segones llengües / llengües estrangeres, així com els coneixements adquirits sobre nivells, destreses i el paper de la literatura i la cultura en el desenvolupament de la competència, a la realització d'activitats (estudi de casos, resolució de problemes, etc.) i desenvolupament de treballs acadèmics plantejats en les diferents matèries.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  1. Coneixement de les fases del treball investigador.
  2. Coneixement dels mètodes específics per a la investigació en l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües o llengües estrangeres.
  3. Coneixement de models i teories lingüístiques sobre l'ensenyament i adquisició de segones llengües o llengües estrangeres.
  4. Coneixement de bibliografia especialitzada de referència i fonts d'informació en matèria de lingüística aplicada a l'ensenyament de segones llengües o llengües estrangeres.
  5. Coneixement de termes i eines conceptuals pertinents en matèria de lingüística aplicada a l'ensenyament de segones llengües o llengües estrangeres.
  6. Aplicació dels coneixements adquirits en activitats d'estudi de casos, resolució de problemes i disseny d'activitats.
  7. Utilització analítica i comprensiva de la bibliografia de referència i les fonts d'informació.
  8. Utilització adequada de termes i eines conceptuals.
  9. Aplicació dels coneixements adquirits a treballs acadèmics.
  10. Responsabilitat en el treball individual.
  11. Col·laboració en el treball col·lectiu.
  12. Desenvolupament d'una actitud flexible i crítica davant la diversitat de mètodes, teories, perspectives.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

4.1. Objetivos conceptuales

Conceptuales
•    Que el alumno conozca los métodos y paradigmas de investigación en la enseñanza y aprendizaje de segundas lenguas.
•    Que conozca las fases y procesos de la investigación aplicadas al ámbito de la enseñanza y aprendizaje de segundas lenguas/lenguas extranjeras.
•    Que domine los fundamentos de la adquisición de segundas lenguas, así como las cuestiones prácticas que plantea tal proceso (análisis de errores, estrategias de aprendizaje, integración de destrezas lingüísticas, recursos metodológicos).
•    Que conozca la aportación de la  lingüística aplicada a la enseñanza de segundas lenguas, en lo referente a metodología, técnicas docentes e investigación en el aula.
•    Que domine términos y herramientas conceptuales propias del ámbito de la lingüística aplicada a la enseñanza de segundas lenguas/lenguas extranjeras.
•    Que conozca obras de referencia sobre la materia, así como bases de datos, diccionarios, materiales de Internet y otros recursos de aprendizaje.

4.2. Objetivos procedimentales

•    Que aplique los conocimientos adquiridos al estudio de casos,  la resolución de problemas y el diseño de actividades.
•    Que aplique los conocimientos adquiridos al análisis metodológico de actividades, textos y de otros materiales.
•    Que sea capaz de sintetizar y analizar contenidos relacionados con la materia y de exponer sus ideas con orden, claridad y coherencia.
•    Que aplique los conocimientos adquiridos al diseño de un  estudio de los aspectos lingüísticos y psicolingüísticos de la adquisición y enseñanza de segundas lenguas, mediante la determinación de objetivos, preguntas e hipótesis de investigación, el establecimiento de la metodología adecuada, el análisis y la discusión de resultados y la valoración de las conclusiones
•    Que utilice adecuadamente los términos y las herramientas conceptuales propios de la materia.
•    Que utilice de manera analítica y comprensiva bibliografía de referencia, bases de datos, etc.

4.3. Objetivos actitudinales

•    Que desarrolle una actitud crítica pero flexible respecto a la enseñanza de lenguas, por lo que se refiere a los modelos y teorías de aprendizaje.
•    Que desarrolle una capacidad autocrítica que les permita formarse de manera autónoma y constante.
•    Que sea capaz de actualizar y desarrollar, de manera autónoma, los conocimientos relacionados con los modelos y teorías para la enseñanza-aprendizaje de lenguas y su aplicación a la enseñanza del español y/o inglés como L2/LE.
•    Que desarrolle su  capacidad para la colaboración, el compromiso y la responsabilidad en las tareas conjuntas.
•    Que asuma una actitud responsable en las tareas individuales y colaborativas.
•    Que desarrolle su capacidad para llevar a cabo su trabajo de manera autónoma.
•    Que asuma y manifieste en sus tareas valores sociales y culturales acordes con la Europa actual.

 

 

;

Dades generals

Codi: 39001
Professor/a responsable:
PASTOR CESTEROS, SUSANA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: LINGÜÍSTICA GENERAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix