Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Estrategias para el Proyecto Urbano y Territorial es la asignatura obligatoria del Máster Universitario en Arquitectura en materia de Urbanismo.
Este curso aborda la faceta urbanística y las competencias que se desarrollan en el ejercicio profesional de la arquitectura, ofreciendo información sobre los diferentes roles y vertientes de la profesión en torno al proyecto urbano y la planificación territorial. De este modo, complementa las asignaturas del itinerario de Urbanística y Ordenación del Territorio del Grado en Fundamentos de la Arquitectura.
La asignatura introduce enfoques que permiten afrontar el proyecto y la planificación urbanística desde una posición crítica y propositiva, haciendo uso de tecnologías y nuevos recursos a disposición para la toma de decisiones y la planificación informada. De este modo, proporciona una formación esencial en la faceta que, como urbanista, tiene la profesión de la arquitectura, preparando a los estudiantes para los desafíos actuales del diseño y la gestión del territorio.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Crear projectes arquitectònics que satisfacen les exigències estètiques i tècniques i els requisits dels usuaris, respectant els límits imposats pels factors pressupostaris i la normativa sobre construcció.
- CG3 : Comprendre la professió d'arquitecte i la funció que té en la societat, en particular pel que fa a l'elaboració de projectes que tinguen en compte els factors socials.
Competències específiques (CE)
- CE11 : Capacitat per a redactar i gestionar plans urbanístics a qualsevol escala.
- CE5 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
- CE6 : Aptitud per a la concepció, la pràctica i el desenvolupament de projectes urbans.
- CE8 : Aptitud per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
- CE9 : Aptitud per a intervenir en el patrimoni construït, conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
Habilitats/Destreses
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o plurisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, a més dels coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Competències transversals
- CT10 : Habilitat per a explicitar actuacions d'acord amb les motivacions, les opinions i els valors propis, entesa com a capacitat per a crear contextos operatius propis que expliciten les nostres aportacions en el context professional, social i cultural.
- CT14 : Habilitat per a negociar i resoldre conflictes, entesa com a capacitat per a identificar els compromisos de cadascuna de les parts enfrontades que permeten acords.
- CT3 : Habilitat per a la recerca i la innovació, enteses com a mecanismes per a intervenir eficaçment en la construcció del futur, a partir de les dades del passat i de les urgències del present.
- CT4 : Habilitat per a la presa de decisions, entesa com a capacitat per a entendre el caràcter dels contextos on operem, per a prendre-hi decisions creatives de manera responsable.
- CT5 : Capacitat per a adoptar el mètode científic en el plantejament i la realització de treballs diversos, tant d'àmbit acadèmic com professional.
Competències bàsiques i generals >>Bàsiques
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Estudiar les actuals estratègies i metodologies d'intervenció en projectes urbans i territorials.
- Seleccionar estratègies d'intervenció en projectes i territorials per al projecte de final de carrera.
- Desenvolupar un avantprojecte que oriente el projecte de final de carrera amb caràcter urbà o territorial.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
El objetivo principal de esta asignatura es acercar a los estudiantes al trabajo y la toma de decisiones sobre cuestiones urbanas y territoriales reales, capacitándolos para proponer soluciones y desarrollar proyectos ajustados a las necesidades sociales, económicas y medioambientales actuales y futuras, incluyendo aspectos clave como pueden ser los desafíos del cambio climático, la desigualdad socioespacial o la construcción de distritos energéticamente autosuficientes.
Para ello, los estudiantes explorarán situaciones urbanas contemporáneas, tanto presentes como prospectivas, y se implicarán en procesos de toma de decisiones informada basados en estudios urbanos previos, investigaciones y proyectos de intervención urbanística de alto impacto. Este enfoque dual garantiza que los estudiantes adquieran una comprensión profunda de los avances más significativos en urbanismo, a la vez que se implican activamente en la aplicación práctica de la investigación y el diseño urbano.
Dades generals
Codi:
35674
Professor/a responsable:
Nolasco Cirugeda, Almudena
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
Edificació i Urbanisme
Àrea: URBANISTICA I ORDENACIO DEL TERRITORI
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN ARQUITECTURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)

