Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2018-19

L'assignatura de Tecnologia Elèctrica s'enquadra en el 1º quadrimestre del segon curs de la carrera d'Enginyeria Robòtica. Té per finalitat, la capacitació de l'alumne per al desenvolupament de sistemes elèctrics i electromecànics en l'activitat professional de l'Enginyer en Robòtica, que li obliga *indefectiblemente a la utilització de l'energia elèctrica en els dispositius i màquines elèctriques, així com en els seus procediments d'anàlisis. Per açò s'han estructurat els coneixements d'aquest curs per a aconseguir que l'alumne adquirisca els suficients coneixements d'electricitat que li permeten participar en projectes i construccions que utilitzen aquesta tècnica i que a més servisca de base per a l'estudi d'assignatures específiques. El desenvolupament de l'assignatura es duu a terme mitjançant classes teòriques, a més de pràctiques de problemes i pràctiques de laboratori amb ordinador, algunes d'aquestes últimes en simulació de laboratori virtual. L'adequat procés d'aprenentatge per part de l'alumne requereix una sòlida formació prèvia en Física (en general, de circuits de corrent continu, circuits de corrent altern sinusoïdal, circuits trifàsics, electromecànica, camps magnètics, camps elèctrics, etc.).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Saber resoldre problemes d'enginyeria aplicant coneixements de matemàtiques, física, química, informàtica, disseny, sistemes mecànics, elèctrics, electrònics i automàtics, per a establir solucions viables en l'àmbit de la titulació.
  • CG3 : Tenir i comprendre els coneixements que possibiliten ser original en el desenvolupament o l'aplicació d'idees per a resoldre problemes d'enginyeria nous o multidisciplinaris, després d'analitzar i entendre les especificacions plantejades.
  • CG5 : Ser capaç d'obtenir i analitzar informació sobre les característiques de materials, circuits, elements de màquines, control automàtic, sensors i sistemes informàtics, amb la finalitat última d'aconseguir aplicacions robòtiques autònomes i flexibles.
  • CG6 : Concebre, calcular, dissenyar i engegar algorismes, equips o instal·lacions en l'àmbit de la robòtica, per a aplicacions industrials o de serveis, tenint en compte aspectes de qualitat, seguretat, criteris mediambientals i ús racional i eficient de recursos.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Conèixer els principis de teoria de circuits i els fonaments d'electrotècnia i electrònica (analògica, digital i de potència) i ser capaç d'analitzar circuits existents, o dissenyar-ne de nous, per a sistemes robòtics o altres sistemes auxiliars.
  • CE13 : Conèixer i entendre el funcionament de les màquines elèctriques, especialment els motors de CA i CC, i saber aplicar-ho en l'anàlisi i disseny d'actuadors en sistemes robòtics.
  • CE2 : Entendre i saber aplicar, a problemes d'enginyeria, els fonaments físics en què es basa l'enginyeria de la robòtica: estàtica, cinemàtica, dinàmica, mecànica, termodinàmica, electromagnetisme i circuits elèctrics.
  • CE6 : Tenir capacitat de visió espacial i coneixement de les tècniques de representació gràfica que permeten el disseny i la interpretació de plànols de sistemes mecànics i de circuits elèctrics i electrònics. Conèixer i saber utilitzar programes informàtics de disseny i visualització d'esquemes de circuits, estructures i mecanismes.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitats informàtiques i informacionals.
  • CT2 : Ser capaç de comunicar-se correctament tant de forma oral com escrita.
  • CT3 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT4 : Capacitat d'organització i planificació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer el funcionament dels components passius i actius dels circuits elèctrics.
  • Adquirir la capacitat d'anàlisi de circuits elèctrics lineals, tant en règim permanent (CC, CA) com en règim transitori.
  • Entendre el funcionament dels motors de corrent continu i altern, a més de saber triar el tipus de motor més adequat per a cada aplicació robòtica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2018-19

Conéixer els distints components passius i actius que constituïxen els circuits elèctrics. Que els alumnes comprenguen els conceptes bàsics del corrent alterna tant de circuits monofàsics com a trifàsics. Que entenguen el funcionament d'un transformador. Que aprenguen a analitzar i avaluar alternatives els diferents motors d'energia elèctrica, tant de corrent alterna com contínua. Els seus mètodes d'arrancada. El seu comportament com a màquina reversible. Que comprenguen els càlculs tècnics i la seua metodologia, dels motors y/o generadors. Que sàpien analitzar els resultats i prendre decisions en conseqüència sobre les distintes possibilitats d'elecció d'una màquina elèctrica. Saber triar el tipus de motor més adequat per a cada aplicació robòtica.

 

 

Dades generals

Codi: 33714
Professor/a responsable:
DE VICENTE PASTOR, ANDRES
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: ENGINYERIA CIVIL
    Àrea: ENGINYERIA ELÈCTRICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix