Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

La socialització del coneixement és un dels elements centrals de la investigació actual a tots els nivells. Més enllà de la creació de coneixements científics, de caràcter bàsic o aplicat, s'ha fet palés la necessitat d'establir estratègies de comunicació que acosten els resultats de la investigació i el nivell de la ciència al conjunt de la societat. Per això es planteja una assignatura d'aquest tipus en la qual es tractaran diferents formes i recursos de difusió o “divulgació” del coneixement científic. Encara que els exemples preferents que es tractaran estaran relacionats amb l'Antiguitat i l'Edat mitjana l'assignatura té pretensions transversals que en el fons tracta de plantejar problemes, discussions i estratègies vàlids per a qualsevol període històric. Per això es posarà l'accent principalment en la reflexió crítica per part de l'alumnat sobre les diferents maneres de percepció de la Història en àmbits aliens al món científic i sobre les formes en què aquesta es projecta al conjunt de la societat.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Raonament crític.
  • CG2 : Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • CG4 : Motivació per la qualitat.
  • CG5 : Comunicació oral i escrita adequada al context social actual.
  • CG7 : Adaptació a situacions noves.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat d'utilitzar els recursos, les tècniques informàtiques i d'Internet amb la finalitat d'actualitzar els coneixements en els nous instruments de difusió de la informació.
  • CE2 : Comprendre i explicar la relació entre els esdeveniments, processos i conflictes actuals i els desenvolupats en el passat.
  • CE4 : Utilitzar amb propietat els conceptes, categories, teories i temes més rellevants de les diferents branques de la investigació històrica (econòmica, social, política, cultural, de gènere, entre altres), així com apreciar la importància que tenen per a la investigació els diversos contextos econòmics, polítics, culturals i socials.
  • CE6 : Obtenir l'habilitat per a usar críticament les fonts documentals històriques, així com els instruments de recopilació de la informació (catàlegs documentals i bibliogràfics, inventaris d'arxiu, bases de dades electròniques, entre altres).
  • CE8 : Capacitat de comunicar i argumentar de forma oral i escrita en qualsevol de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana d'acord amb la terminologia i tècniques usuals en la professió historiogràfica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre les formes amb què historiadors, professionals de la història i altres agents socials han elaborat diversos models de divulgació històrica, des del context social, polític i cultural de la seua època.
  • Analitzar i utilitzar perspectives d'anàlisi dels diversos models de divulgació de la història. 
  • Aprendre a buscar, identificar, comparar i crear eines de treball en diferents suports útils per a l'historiador.
  • Saber interpretar la influència dels fenòmens i processos històrics, de la història en general, en els mitjans de comunicació actuals i les visions polítiques, socials i historiogràfiques que s'hi generen.
  • Construir una idea comuna sobre la necessitat que els historiadors divulguen la història.
  • Forjar un esperit crític que propicie la discussió de problemes socials, culturals i polítics.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

- Conéixer els principals recursos de divulgació i socialització del coneixement de la Història

- Desenvolupar una actitud crítica en l'àmbit de la divulgació dels coneixements científics

- Crear una actitud oberta i positiva cap a la creació de continguts divulgatius

- Desplegar totes les capacitats de l'Historiador/a per a acostar els continguts científics al gran públic, adaptant-los als discursos de la divulgació i a les seues mediso de comunicació

 

 

Dades generals

Codi: 32051
Professor/a responsable:
MOLINA VIDAL, JAIME
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHISTÒRIA, ARQUEOLOGIA, HISTÒRIA ANTIGA, FILOLOGIA GREGA I FIL. LLATINA
    Àrea: HISTÒRIA ANTIGA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: HISTÒRIA MEDIEVAL, HISTÒRIA MODERNA I CIÈNCIES I TÈC. HISTORIOGRÀFIQUES
    Àrea: HISTÒRIA MEDIEVAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6

Estudis en què s'imparteix