Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2010-11

Las Técnicas de Investigación Social son una herramienta fundamental en el Trabajo Social. Saber cómo producir información, cómo estructurarla en el procedimiento de investigación social científica y cómo emplearla para la toma de decisiones es algo absolutamente necesario. El diagnóstico de la realidad social se basa, precisamente, en cómo se haya obtenido y procesado la información. Además, como objetivo formativo de la asignatura, los /as estudiantes deben ser capaces de aplicar mecanismos de identificación, análisis y medida de los problemas sociales y de las necesidades derivadas de las situaciones de exclusión, discriminación y opresión.

El programa de la asignatura que tienes en tus manos es una síntesis de los aspectos más importantes que debes conocer en tu proceso de aprendizaje  las Técnicas de Investigación Social para el Trabajo Social.

Dividido en tres partes y en seis unidades temáticas, es un compendio aplicado de los debates y las prácticas empíricas de la investigación social. Orientado hacia las necesidades del Trabajo Social, las seis unidades temáticas se estructuran en los siguientes epígrafes: 1) Objetivos (puntos básicos en los que se desarrolla la unidad); 2) Contenidos;  3)  Metodología Docente y Plan de Aprendizaje ; 4) bibliografía de lectura obligatoria ; 5) Bibliografía (recomendada para la ampliación de conocimientos sobre el tema propuesto).

En la guía docente se expone el cronograma de la asignatura por grupos, semanas, actividades y planificación del estudio.

Finalmente, se detalla la Evaluación de los aprendizajes.

Además de la guía docente, a los/las estudiantes se les facilitará el dossier de textos de estudio obligatorio, las guías de lecturas y prácticas y el documento de seguimiento con los ejercicios de evaluación continua correspondientes, así como las presentaciones de las sesiones docentes presenciales.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to work together with individuals, families, groups, organisations and communities to evaluate their needs and circumstances.
  • CG2 : Analyse problem situations, plan, develop, execute, review and evaluate the practice of Social Work with individuals, families, groups, organisations, communities and other professionals.
  • CG5 : Administrate and be responsible for, with supervision and support, one's own practice within the organisation.
  • CG6 : Demonstrate professional competence when carrying out Social Work.
  • CG7 : Capacity to contribute to the development of fundamental rights, equal opportunities for men and women, the principles of equal opportunities and universal accessibility for the disabled, as well as the values associated with a peaceful culture with democratic values.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Computer and information skills. Capacity to apply computer and information technologies in one's professional career.
  • CGUA3 : Oral and written communication skills. Capacity to communicate ideas orally and in writing so that individuals, families, groups, communities and organisations can understand them.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Establish professional relationships in order to identify the best method of intervention.
  • CE12 : Design, implement and evaluate social intervention projects.
  • CE17 : Administer and be responsible for one's own work by allocating priorities, satisfying one's professional obligations and evaluating the effectiveness of one's own work programme.
  • CE18 : Contribute to the administration of resources and services by collaborating with the procedures used to acquire them, supervising their effectiveness and ensuring their quality.
  • CE21 : Participate in managing and directing Social Welfare Entities.
  • CE25 : Contribute towards the promotion of best practices in Social Work by participating in the development and analysis of the policies implemented.
  • CE3 : Evaluate possible needs and options to guide an intervention strategy.
  • CE5 : Interact with individuals, families, groups, organisations and communities to achieve changes, promote development and improve quality of life by using Social Work methods and models, regularly monitoring the changes that occur in order to prepare for the end of the intervention.
  • CE6 : Prepare, produce, implement and evaluate intervention plans with individuals, families, groups, organisations, communities and fellow professionals, negotiating the supply of services that need to be used and checking the effectiveness of intervention plans with those involved in order to adapt them to changing needs and circumstances.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2010-11

- Resultado general de aprendizaje

 

El /la estudiante es capaz de aplicar mecanismos de identificación, análisis y medida de los problemas sociales y necesidades derivadas de las situaciones de exclusión, discriminación y opresión en las que interviene el Trabajo Social.

 

 

- Objetivos instrumentales

 

·       Diferenciar y caracterizar los distintos tipos de accesos a la realidad y al conocimiento

·       Comprender las fases de la investigación social como derivación de la aplicación del método científico en Ciencias Sociales

·       Diferenciar los enfoques cualitativo y cuantitativo desde la perspectiva de la integración de ambas perspectivas

·       Conocer las diferentes técnicas de producción de información para el Trabajo Social, sus condiciones y sus límites

 

- Objetivos interpersonales y sistémicos

 

·       Desarrollar el pensamiento crítico sobre la formación del conocimiento (científico y no científico)

 

 

General

Code: 19508
Lecturer responsible:
MARTINEZ GRAS, RODOLFO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIOLOGY II
    Area: SOCIOLOGY
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught