Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

Las Técnicas de Investigación Social son una herramienta fundamental en el Trabajo Social. Saber cómo producir información, cómo estructurarla en el procedimiento de investigación social científica y cómo emplearla para la toma de decisiones es algo absolutamente necesario. El diagnóstico de la realidad social se basa, precisamente, en cómo se haya obtenido y procesado la información. Además, como objetivo formativo de la asignatura, los /as estudiantes deben ser capaces de aplicar mecanismos de identificación, análisis y medida de los problemas sociales y de las necesidades derivadas de las situaciones de exclusión, discriminación y opresión.

El programa de la asignatura que tienes en tus manos es una síntesis de los aspectos más importantes que debes conocer en tu proceso de aprendizaje  las Técnicas de Investigación Social para el Trabajo Social.

Dividido en tres partes y en seis unidades temáticas, es un compendio aplicado de los debates y las prácticas empíricas de la investigación social. Orientado hacia las necesidades del Trabajo Social, las seis unidades temáticas se estructuran en los siguientes epígrafes: 1) Objetivos (puntos básicos en los que se desarrolla la unidad); 2) Contenidos;  3)  Metodología Docente y Plan de Aprendizaje ; 4) bibliografía de lectura obligatoria ; 5) Bibliografía (recomendada para la ampliación de conocimientos sobre el tema propuesto).

En la guía docente se expone el cronograma de la asignatura por grupos, semanas, actividades y planificación del estudio.

Finalmente, se detalla la Evaluación de los aprendizajes.

Además de la guía docente, a los/las estudiantes se les facilitará el dossier de textos de estudio obligatorio, las guías de lecturas y prácticas y el documento de seguimiento con los ejercicios de evaluación continua correspondientes, así como las presentaciones de las sesiones docentes presenciales.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG5 : Administrar i ser responsable, amb supervisió i suport, de la pròpia pràctica dins de l'organització.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE17 : Administrar i ser responsable del propi treball, assignant prioritats, complint les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball.
  • CE18 : Contribuir a l'administració de recursos i serveis col·laborant amb els procediments implicats en la seua obtenció, supervisant-ne l'eficàcia i assegurant-ne la qualitat.
  • CE21 : Participar en la gestió i direcció d'entitats de benestar social.
  • CE25 : Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i l'anàlisi de les polítiques que s'implementen.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE6 : Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d'intervenció amb les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i els col·legues professionals, negociant el subministrament de serveis que han de ser utilitzats i revisant l'eficàcia dels plans d'intervenció amb les persones implicades a fi d'adaptar-los a les necessitats i circumstàncies canviants.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Ser capaç d'aplicar mecanismes d'identificació, anàlisi i mesura dels problemes socials i necessitats derivades de les situacions d'exclusió, discriminació i opressió en les quals intervé el treball social (nivell bàsic).

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

- Resultado general de aprendizaje

 

El /la estudiante es capaz de aplicar mecanismos de identificación, análisis y medida de los problemas sociales y necesidades derivadas de las situaciones de exclusión, discriminación y opresión en las que interviene el Trabajo Social.

 

 

- Objetivos instrumentales

 

·       Diferenciar y caracterizar los distintos tipos de accesos a la realidad y al conocimiento

·       Comprender las fases de la investigación social como derivación de la aplicación del método científico en Ciencias Sociales

·       Diferenciar los enfoques cualitativo y cuantitativo desde la perspectiva de la integración de ambas perspectivas

·       Conocer las diferentes técnicas de producción de información para el Trabajo Social, sus condiciones y sus límites

 

- Objetivos interpersonales y sistémicos

 

·       Desarrollar el pensamiento crítico sobre la formación del conocimiento (científico y no científico)

 

 

Dades generals

Codi: 19508
Professor/a responsable:
MARTINEZ GRAS, RODOLFO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix