Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2010-11

La asignatura Fundamentos del Trabajo Social situada en el primer semestre del primer curso del Grado ofrece al estudiante el primer contacto con la naturaleza de la profesión y sus estudios. Contribuye al perfil del trabajo social proporcionando  los conocimientos básicos acerca de los orígenes, desarrollo del trabajo social y concepto actual; su relación con la evolución de la acción social en general y en España; así como los fundamentos teóricos y éticos que sustentan la disciplina y acción profesional.

La asignatura ofrece un marco de comprensión global de determinados aspectos que con posterioridad deberán ser trabajados en las asignaturas  del segundo semestre “Iniciación a las habilidades profesionales” y Contextos de intervención del trabajo social”, guardando a su vez estrecha relación con los objetivos, competencias y contenidos proyectados en el plan de estudios para las asignaturas de segundo curso “ Modelos y Métodos del Trabajo Social I y II. 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG6 : Demostrar competència professional en l'exercici del treball s+B736ocial.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE22 : Investigar, analitzar, avaluar i utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del Treball Social per a revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
  • CE24 : Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos i identificar-los per a dissenyar estratègies de superació, i reflexionar sobre els seus resultats.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

- Comprendre críticament la naturalesa del treball social com a professió i com a disciplina, i les seues relacions amb les diverses ciències socials.

- Conèixer els principals elements de la història del treball social i l'acció social, i les tendències actuals del treball social.

- Conèixer els principals corrents teòrics constitutius del treball social com a disciplina.

- Conèixer els conceptes morals de drets, responsabilitat, llibertat, autoritat i poder en la pràctica del treball social.

- Conèixer la base de valors, les normes ètiques i els codis deontològics de la pràctica del treball social.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2010-11

Además de los objetivos conceptuales el/la estudiante debe trabajar en la consecución de una serie de:

Objetivos Instrumentales tendentes a la aplicación de distintas capacidades de análisis, síntesis,argumentación, comunicación y trabajo en equipo, así como en:

Objetivos Actitudinales referidos al aprendizaje activo y cooperativo, pensamiento crítico, compromiso con los valores y ética de una practica profesional antiopresiva y exenta de prejuicios.

Para un mayor detalle de objetivos específicos de la asignatura consultar Guía Docente.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 19500
Professor/a responsable:
SUAREZ SOTO, MARIA ESPERANZA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix