Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2012-13

 

 

La Pedagogía de la Religión aborda el tema de qué es educar en la fe y en la vida cristiana. La Didáctica de la religión se centra en cómo enseñar la Religión y Moral católica, es decir, cómo enseñar la fe y la vida cristiana. La Didáctica de la religión, como área curricular que es, recibe de la reforma educativa de la LOGSE las indicaciones de cómo enseñar.

Esta asignatura es básica e imprescindible para obtener la DECA (Declaración Eclesiástica de Competencia Académica), que otorga la Conferencia Episcopal Española y te acredita para dar clase Religión (24 ects). El Instituto de Ciencias de la Educación de esta Universidad ofrece otra asignatura en cuarto de Grado que complementa y da consistencia a aquella: “Religión, Valores y Cultura” son campos del saber teológico que el alumno ha de conocer. Las dos suman 12 créditos de los 24 que piden para obtener la DECA. El Instituto Superior de Ciencias Religiosas “San Pablo” de Alicante ofrece la posibilidad de cursar las asignaturas restantes.     

 

 

          

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

DEGREE IN PRE-SCHOOL SPECIALITY

 

General Competences (CG)

  • CG7 : Recognise diversity and multiculturalism. Value diversity of all kinds positively, respect other world views and manage multicultural interactions creatively for mutual enrichment.

 

Specific Competences (CE)

  • CE11 : Be involved in the different activities related to running infant schools, based on an understanding of their organisation.

 

DEGREE IN PRIMARY SPECIALITY

 

General Competences (CG)

  • CG6 : Value diversity as a matter of fact and integrate it positively.
  • CG7 : Capacity for criticism and self-criticism, giving reasoned judgements and ethical, professional and personal commitment. Motivated to improve quality.

 

Specific Competences (CE)

  • CE11 : Understand that education in general and teaching and learning processes in particular are complex. Assume that working as a teacher means improving, updating and adapting to scientific, pedagogic, social and cultural change. Understand the importance of taking part in innovation and research projects related to teaching and learning, and of introducing innovative proposals into the classroom.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2012-13

1. Legitimar la presencia del Área de Religión en la estructura del plan de estudios.

           2. Situar e identificar la enseñanza religiosa escolar desde su propia peculiaridad en el conjunto de la actividad educativa en la escuela.

 3. Alcanzar el conocimiento y justificación de los objetivos generales del Área, por Etapas y Ciclos, que deben orientar la enseñanza de la Religión y Moral Católica, según se determina en los Diseños Curriculares Base de la LOE.

 

4. Preparar pedagógicamente y didácticamente para el desarrollo del currículo de Religión en los niveles educativos de Infantil y Primaria, según la LOE.

 

5. Clarificar la identidad del profesor del Área de Religión, sus funciones y su servicio en la escuela.

 

            

 

 

General

Code: 17806
Lecturer responsible:
FERRANDIZ GARCIA, AURELIO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: DIDACTICS AND SCHOOL ORGANISATION
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 1,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught