Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2013-14

La asignatura Innovaciones en los Proyectos Educativos de la Educación Infantil pertenece a la formación generalista del Grado de Maestro de E. Infantil y está integrada en los módulos de Formación Básica. Se centra en el estudio de las funciones que corresponden al maestro de Educación Infantil, en la visión pedagógica sobre los procesos y prácticas de innovación didáctica que se deben llevar a cabo,  tanto en contextos escolares como los extraescolares, así como en el conocimiento de la organización para desarrollar innovaciones en los proyectos de E. I. Por lo tanto, proporciona un conocimiento básico de la profesión de maestro para la etapa de E. Infantil, puesto que aborda las funciones y roles que conforman la profesión y se trabajan los aspectos innovadores del currículum en la etapa. Sus contenidos teórico-prácticos facilitarán la adquisición de un conocimiento sistémico y holístico sobre la escuela y los múltiples contextos en los cuales se pueden realizar prácticas didácticas en esta etapa.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG3 : Capacity to adapt to new situations. Analyse changes that may occur in the environment flexibly and be able to take well-founded decisions to respond to them. Plan and organise new actions with reflective capacity.
  • CG5 : Interpersonal relationship skills. Show empathy, sociability and tact when communicating with others, as well as opposing violence, prejudice and sexist stereotypes. Create a pleasant and cooperative atmosphere. Transmit well-being, security, calmness and sympathy in interpersonal relationships.

 

Specific Competences (CE)

  • CE11 : Be involved in the different activities related to running infant schools, based on an understanding of their organisation.
  • CE13 : Understand the importance of the role of the teacher so as to collaborate with and guide parents of children aged 0-6 years as regards family education, and master social skills for dealing with the families of each individual child and families as a whole.
  • CE15 : Understand the function, possibilities and limits of education in today's society and the basic competences affecting infant education centres and their professionals. Capacity to analyse social inequalities in the framework of the complex education-society framework and the role of schools to reproduce or transform them. Apply improvements in educational centres according to different quality models.
  • CE3 : Design and regulate harmonious learning contexts in contexts of diversity in Preschool Education that satisfy the unique educational needs of each child, learning difficulties, gender equality, equity and the respect for human rights.
  • CE5 : Systematically observe learning and coexistence environments in Infant Education contexts, interpret educational practices according to the theoretical reference frameworks, reflect on them and act in consequence.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2013-14

Resultados de aprendizaje esperados tras cursar la asignatura:

-    Conocer y usar con propiedad la terminología específica de la materia.
-    Conocer y utilizar los elementos que conforman los procesos de comunicación interactiva en un aula de infantil.
-    Ser capaz de analizar las funciones docentes.
-    Diseñar, aplicar y evaluar correctamente proyectos institucionales con orientación inclusiva, singularmente en el tratamiento de la perspectiva de género.
-    Diseñar proyectos educativos de carácter innovador, y otras prácticas, con contenidos en valores que reflejen: la paz, la no violencia entre mujeres y hombres, la igualdad entre niños y niñas, la interculturalidad, el respeto hacia las distintas formas de pensamiento, el mantenimiento del medio ambiente.
-    Identificar y diseñar cada una de las partes de los documentos institucionales en relación con el centro y con la Educación Infantil.

 

 

General

Code: 17410
Lecturer responsible:
GRAU COMPANY, SALVADOR
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND DIDACTICS
    Area: DIDACTICS AND SCHOOL ORGANISATION
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 1,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught