Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2020-21
La presente asignatura se enmarca en el contexto de la Formación Profesional tanto en el marco español, en particular, como en el europeo, en general, en cuanto a principios y orientaciones sobre el aprendizaje en Ciclos Formativos. Su objeto de estudio son los modelos de diseño instruccional en relación con la intervención psicoeducativa desde el punto de vista tutorial y en relación con con la programación didáctica en centros de trabajo en los diferentes ciclos formativos de la actual Formación Profesional, en la Formación Profesional Básica (FPB) y en los Programas Formativos de Cualificación Básica, así como las estrategias de observación e intervención en la evaluación y seguimiento de las distintas fases del proceso de enseñanza-aprendizaje.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe1 : Conèixer les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
- CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
- CGe4 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatges.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE3 : Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica d'aquestes.
- CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i aplicar els principis i orientacions sobre l'aprenentatge i la psicologia de la instrucció en l'àmbit de l'especialitat corresponent.
- Conèixer i aplicar diferents models de disseny instruccional en relació amb la programació didàctica dels mòduls de l'especialitat.
- Conèixer i analitzar la resolució de problemes d'aprenentatge en contextos diferencials en l'àmbit de l'especialitat corresponent.
- Establir les orientacions metodològiques –principis, estratègies, procediments i activitats–, més adequades a l'especialitat corresponent sobre la base de les diferents perspectives sobre l'aprenentatge.
- Conèixer la funció de l'avaluació dels resultats d'aprenentatge i establir els procediments més adequats en l'àmbit de l'especialitat respectiva.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents de les matèries i les seues perspectives per a poder transmetre'n una visió dinàmica.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen o apliquen els diversos continguts curriculars.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21
1. Conocer el marco legislativo que sustenta la organización y desarrollo de los módulos en los ciclos formativos de Formación Profesional, dentro del marco referencial nacional y europeo.
2. Conocer los diferentes tipos de módulos de FP en secundaria y sus características.
3. Diseñar situaciones de instrucción desde sus componentes.
4. Diseñar un programa de FCT.
5. Elaborar un programa de acción tutorial adaptado a los módulos en secundaria.
6. Diseñar estrategias de intervención en el aula a partir de las características psicológicas, afectivas, motivacionales y pedagógicas del alumnado de módulos.
7. Conocer, aplicar y extraer la información pertinente del material de evaluación aplicado para el conocimiento del grupo clase en todas sus dimensiones.
8. Conocer, evaluar y analizar las estrategias de aprendizaje desarrolladas en el proceso psicoeducativo del alumno.
9. Aplicar las principales técnicas para el manejo de contingencias en el aula.
10. Conocer y aplicar estrategias para la adaptación curricular en módulos.
11. Conocer y elaborar diferentes tipos de informes pedagógicos en los módulos en secundaria.
12. Conocer y aplicar diferentes métodos de evaluación del proceso de enseñanza aprendizaje en los módulos en secundaria.
Dades generals
Codi:
12004
Professor/a responsable:
LOZANO BARRANCOS, MARIA
Crèdits ECTS:
7,50
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
4,50
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)