Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

La asignatura Conservación y Restauración de Medios Acuáticos Continentales forma parte dentro de las asignaturas optativas del Master, una disciplina imprescindible para entender los valores de biodiversidad presentes en ambientes riparios, lacustres, y de saladares interiores y litorales de nuestro entorno, así como las áreas bien conservadas que podemos analizar como punto de partida y modelo para eventuales necesidades de restauración o minoración de impactos sobre dichos hábitats. Los humedales entendidos globalmente son uno de los reservorios de flora y fauna de mayor importancia estratégica en los ambientes semiáridos y esto puede ser todavía de mayor relevancia en el contexto del cambio global.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.
  • CG5 : Aplicar tècniques avançades per a la quantificació d'espècies animals, vegetals i processos en els ecosistemes, així com per al desenvolupament de la gestió, restauració i conservació tant d'ecosistemes terrestres com marins.
  • CG8 : Ser capaç d'obtenir informació i descriure les característiques geomorfològiques del medi marí i terrestre i la seua dinàmica per a aplicar-los en la restauració geomorfològica i hidrològica.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Aplicar les bases de l'ecologia del paisatge a: la planificació i gestió d'ecosistemes marins i terrestre (incloent aigües continentals); la restauració ecològica; el disseny de xarxes de conservació d'espais naturals protegits i infraestructura verda i blava; elaborar plans de gestió i ordenació territorial normatius d'espais naturals protegits.
  • CE2 : Identificar els problemes de conservació d'espècies amenaçades i ser capaç de proposar estratègies de recuperació, integrant processos demogràfics i de gestió genètica (in situ i ex situ) i de restauració dels seus hàbitats.
  • CE5 : Identificar i aplicar tècniques tradicionals i innovadores per a la restauració de la vegetació terrestre, d'aiguamolls i marina, incloent tècniques viverísticas per a producció de planta i plantació i tècniques de recol·lecció de llavors i trasplantaments de fanerògames marines.
  • CE6 : Conèixer i aplicar els indicadors de gestió i seguiment en el medi marí i terrestre, així com les eines de preses de decisions (tècniques multicriteri /multiobjetivo).
  • CE7 : Elaborar valoracions econòmiques de serveis ecosistèmics i impactes, així com pressupostos econòmics dels projectes de restauració i conservació.
  • CE8 : Aplicar tècniques per a la transferència del coneixement a gestors i professionals de la conservació, restauració i biodiversitat, així com per a impulsar la participació ciutadana en projectes de restauració i conservació.
  • CE9 : Conèixer i aplicar els condicionants de la legislació actual (nacional i europea) i convenis internacionals que regeixen les activitats relacionades amb la conservació, gestió i restauració del medi natural, la planificació i ordenació territorial i la sol·licitud i execució de projectes d'aqueix tipus.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Realitzar projectes de restauració de mitjans altament antropitzats, i del territori afectat per diversos processos de degradació.


2. Desenvolupar plans per a la mitigació d'impactes i gestió de riscos ambientals al mig marí i terrestre.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

· Proporcionar un adecuado conocimiento de los espacios fluviales mediterráneos, y particularmente del ámbito mediterráneo español.
· Dar a conocer los principales impactos que afectan a los ríos, lagos y humedales mediterráneos europeos.
· Enseñar a identificar en el campo los procesos fluviales, palustres, etc. así como su grado de afectación por la acción del hombre.
· Reconocer las principales formaciones riparias mediterráneas y sus especies directrices.
· Conocer la fauna ligada a ambientes acuáticos continentales y litorales y las claves para su conservación.
· Identificar las diferentes etapas en la dinámica de la vegetación riparia, relacionado con la restauración de riberas mediterráneas.
· Mostrar el alcance de los instrumentos jurídicos existentes para la protección y gestión de estos espacios.

Competencias genéricas:
· Capacidad de organizar información.
· Capacidad de planificar la búsqueda de información.
· Capacidad de aplicar los conocimientos a casos prácticos.
· Capacidad de definir criterios para la toma de decisiones y habilidades para el trabajo de campo.

Competencias específicas:
· Capacidad para comunicarse con expertos en otras áreas del conocimiento relacionadas con las Ciencias Ambientales y de la Tierra.
· Capacidad para participar en trabajos de carácter multidisciplinar relacionados con el estudio de sistemas fluviales mediterráneos.
· Capacidad de observación e interpretación de procesos ambientales inherentes a la dinámica fluvial.
· Capacidad para intervenir en la planificación y gestión de espacios fluviales.
· Habilidad para el estudio de casos prácticos sobre restauración de cauces y riberas.
· Capacidad de gestión de humedales mediterráneos con el objetivo de conservación de la fauna.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49216
Professor/a responsable:
RIOS RUIZ, SEGUNDO
Crèdits ECTS: 5,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,00

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIÈNCIES AMBIENTALS I RECURSOS NATURALS
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,6

Estudis en què s'imparteix