Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

Esta asignatura supone una recopilación de temas relacionados con la biodiversidad marina y su conservación, proporcionando el marco conceptual y práctico sobre la metodología e indicadores para evaluar el grado de las amenazas en el medio marino y las herramientas principales para su estudio y su gestión. Todo este conocimiento tiene que integrar el actual escenario normativo a nivel internacional que está marcando un hito en la conservación y la gestión del medio marino, como por ejemplo la Directiva de Estrategias Marinas, Directiva Marco del Agua, Directiva, la Directiva Hábitat y la Red Natura 2000. Un contexto histórico enfocado como nunca a la conservación del medio marino, la coordinación, la ordenación territorial y la planificación de medidas para asegurar el buen estado de conservación de nuestros océanos, hábitats y especies. Paralelamente surge el concepto de la gestión basada en ecosistemas (Ecosystem-based Management, EBM), que incide en la importancia de ver la gestión como una matriz de interacciones entre ecosistemas, especies y el hombre y la resiliencia social y ecológica ante las perturbaciones, para que los profesionales puedan predecir alternativas de gestión.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG1 : Conèixer i aplicar coneixements avançats teòrics i pràctics sobre la biodiversitat d'espècies i els processos que regulen i mantenen la biodiversitat en comunitats ecològiques.
  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG3 : Adquirir els coneixements necessaris per al maneig de dades biològiques amb eines estadístiques i bioinformáticas (modelatges, simulacions), adquirint una adequada formació per a validar models a partir de dades experimentals.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.
  • CG5 : Aplicar tècniques avançades per a la quantificació d'espècies animals, vegetals i processos en els ecosistemes, així com per al desenvolupament de la gestió, restauració i conservació tant d'ecosistemes terrestres com marins.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Aplicar les bases de l'ecologia del paisatge a: la planificació i gestió d'ecosistemes marins i terrestre (incloent aigües continentals); la restauració ecològica; el disseny de xarxes de conservació d'espais naturals protegits i infraestructura verda i blava; elaborar plans de gestió i ordenació territorial normatius d'espais naturals protegits.
  • CE2 : Identificar els problemes de conservació d'espècies amenaçades i ser capaç de proposar estratègies de recuperació, integrant processos demogràfics i de gestió genètica (in situ i ex situ) i de restauració dels seus hàbitats.
  • CE3 : Dominar l'aplicació dels Sistemes d'Informació Geogràfica actuals per a identificar i quantificar patrons espacials en la biodiversitat i el paisatge i inferir els processos que els originen.
  • CE4 : Caracteritzar i gestionar poblacions animals i vegetals mitjançant la delimitació de la seua entitat taxonòmica, paràmetres demogràfics i genètics, el disseny de plans de seguiment numèric i l'estudi de la relació entre la variació ambiental (qualitat d'hàbitat).
  • CE5 : Identificar i aplicar tècniques tradicionals i innovadores per a la restauració de la vegetació terrestre, d'aiguamolls i marina, incloent tècniques viverísticas per a producció de planta i plantació i tècniques de recol·lecció de llavors i trasplantaments de fanerògames marines.
  • CE6 : Conèixer i aplicar els indicadors de gestió i seguiment en el medi marí i terrestre, així com les eines de preses de decisions (tècniques multicriteri /multiobjetivo).
  • CE7 : Elaborar valoracions econòmiques de serveis ecosistèmics i impactes, així com pressupostos econòmics dels projectes de restauració i conservació.
  • CE8 : Aplicar tècniques per a la transferència del coneixement a gestors i professionals de la conservació, restauració i biodiversitat, així com per a impulsar la participació ciutadana en projectes de restauració i conservació.
  • CE9 : Conèixer i aplicar els condicionants de la legislació actual (nacional i europea) i convenis internacionals que regeixen les activitats relacionades amb la conservació, gestió i restauració del medi natural, la planificació i ordenació territorial i la sol·licitud i execució de projectes d'aqueix tipus.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Projectar i realitzar informes de planificació i processos de gestió per a garantir la conservació de les espècies animals i vegetals d'un ecosistema, així com dels processos i el territori que el sustenta.


2. Realitzar informes de gestió d'espècies invasores i d'espècies amenaçades tant al mig terrestre com marí.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

- Proporcionar al alumno conocimientos avanzados teóricos y prácticos como futuro profesional de la conservación de la biodiversidad marina y los procesos que la regulan.

- Conocer y comprender los principios fundamentales de la normativa y las herramientas para la conservación.

- Que el alumno se familiarice y disponga de unas directrices claras para el trabajo de campo, los indicadores más importantes en materia de evaluación de la biodiversidad y sus amenazas.

- Capacitar al alumno para planificar, diseñar y desarrollar proyectos de investigación, planes de conservación, gestión y restauración del medio marino.

- Que los estudiantes sepan aplicar estos conocimientos en la resolución de problemas relacionados con el tema de estudio, así como que sean capaces de formular juicios a partir de una información y la responsabilidad social y ética vinculada a la aplicación de sus conocimientos.

- Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades

 

 

;

Dades generals

Codi: 49212
Professor/a responsable:
BARBERA CEBRIAN, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS: 5,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,40
Càrrega no presencial: 3,00

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: BOTÀNICA
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: CIÈNCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix