Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

El reconocimiento del factor humano como un elemento clave en la gestión y conservación del medio natural ha llevado a incorporar estrategias inter y transdisciplinares que combinen diferentes tradiciones científicas. Al mismo tiempo, esa suma de enfoques y saberes se ha ampliado con el reconocimiento de la necesidad de hacer partícipe a la población local y a los grupos interesados en las políticas, proyectos y acciones de gestión del medio natural. Por último, la transferencia biunívoca de conocimientos entre sociedad, centros de investigación y conocimiento y empresas (mercado) se constituye en una base para el éxito y empoderamiento de los proyectos y de sus actores.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.

 

Competències Específiques

  • CE7 : Elaborar valoracions econòmiques de serveis ecosistèmics i impactes, així com pressupostos econòmics dels projectes de restauració i conservació.
  • CE8 : Aplicar tècniques per a la transferència del coneixement a gestors i professionals de la conservació, restauració i biodiversitat, així com per a impulsar la participació ciutadana en projectes de restauració i conservació.
  • CE9 : Conèixer i aplicar els condicionants de la legislació actual (nacional i europea) i convenis internacionals que regeixen les activitats relacionades amb la conservació, gestió i restauració del medi natural, la planificació i ordenació territorial i la sol·licitud i execució de projectes d'aqueix tipus.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Aplicar la legislació ambiental en vigor tant d'àmbit comunitari, com d'àmbit nacional o regional.


2. Desenvolupar models de negoci relacionats amb l'assessoria i aplicació de projectes de restauració i conservació, i la gestió de béns i serveis ambientals.


3. Dissenyar i desenvolupar projectes participatius en temes relacionats amb el medi ambient.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

1.- Introducir al alumnado en las aportaciones que desde las Ciencias Sociales se hacen a los proyectos de conservación y restauración del medio. Se distinguirá entre el paradigma positivista –propio de las ciencias naturales, y el constructivista/interpretacionista –dominante en el presente de las ciencias sociales. Se explorarán, con el alumnado, espacios paradigmáticos comunes donde desarrollar un enfoque inter y trans-disciplinar que proporcione elementos que sirvan para trabajar sobre sistemas socio-ecológicos.
2.- Introducir al alumnado en los conceptos, metodologías y técnicas de la participación social aplicados a los proyectos de conservación y restauración del medio. Se partirá de una definición política de participación, revisando las diferentes propuestas y tipologías. Se mostrará las principales herramientas participativas aplicadas a la gestión del medio ambiente y en proyectos de conservación y restauración.
3.- Introducir al alumnado en las estrategias y técnicas de transferencia del conocimiento con especial atención al empleo de las nuevas tecnologías. Se investigará, conjuntamente con el alumnado, nuevas formas de transferencia aprovechando las TICs y también se ofrecerán recomendaciones sobre las formulas más tradicionales de exposición y transferencia.
4.- Generar espacios de interacción con el sector privado y público para el conocimiento de experiencias en las temáticas anteriores. A través de seminarios e invitaciones a actores señalados, se llevarán al aula experiencias innovadoras de proyectos de restauración.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49206
Professor/a responsable:
CORTINA I SEGARRA, JORDI
Crèdits ECTS: 5,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 1,00
Càrrega no presencial: 3,00

Departaments amb docència

  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: SOCIOLOGIA I
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8

Estudis en què s'imparteix