Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2020-21

La inmensa mayoría de personas vive en entornos urbanos, y nuestro bienestar se basa, en parte, en la explotación de recursos disponibles más allá de estas áreas. Las zonas peri-urbanas, así como las áreas en las que la extracción de recursos es más intensa, con frecuencia experimentan niveles muy elevados de degradación. Estos ecosistemas intensamente antropizados se estudian con poca frecuencia desde una perspectiva ecológica, debido a su deteriorado atractivo natural. Sin embargo, la mayoría de la población desarrolla sus vidas en estos entornos, y su bienestar, incluida su salud, depende directamente de su estado. Por otra parte, debido al elevado nivel de degradación que los caracteriza y la cantidad de actores e intereses implicados, con frecuencia concentran las áreas cuya restauración requiere mayores esfuerzos y habilidades técnicas, en los ámbitos ecológico y social. Finalmente, y a pesar de parecer menos atractivos ambientalmente, la buena gestión y restauración de estos ambientes pueden jugar un papel fundamental en mejorar la conectividad entre zonas protegidas, contribuyendo a la infraestructura verde, y mitigar los impactos del cambio climático. En esta asignatura analizaremos la problemática asociada a estos ambientes, cómo mejorar los procesos ecológicos que en ellos ocurren, y qué consecuencias tiene su degradación y la restauración sobre el bienestar humano. La asignatura tiene un marcado contenido práctico y profesionalizante, con salidas de campo para conocer de primera mano la problemática de sistemas muy antropizados como canteras, obras lineales y ambientes urbanos y su restauración. Se incluyen contenidos para evaluar el estado de estos ecosistemas, contacto con empresas y profesionales del sector, así como nociones sobre cómo redactar proyectos de restauración asociados a ellos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar habilitats per al treball en equip, ja siga en equips amb personal de la mateixa disciplina o equips multidisciplinaris (incloent professionals de formació tècnica, social o científica).
  • CT2 : Adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com professional, i d'adoptar procediments basats en criteris de qualitat i sostenibilitat en l'activitat professional.
  • CT3 : Desenvolupar habilitats i, estratègies i tècniques per a la interacció, el treball col·laboratiu i la transferència del coneixement a la societat.

 

Competències generals

  • CG2 : Planificar, dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, plans de conservació, gestió i restauració del medi natural, i interpretar els resultats de la investigació.
  • CG4 : Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i de gestió, encaixant tal plantejament en el context del maneig adaptatiu de les espècies i ecosistemes, així com en la gestió i restauració d'ecosistemes terrestres i marins.
  • CG5 : Aplicar tècniques avançades per a la quantificació d'espècies animals, vegetals i processos en els ecosistemes, així com per al desenvolupament de la gestió, restauració i conservació tant d'ecosistemes terrestres com marins.
  • CG8 : Ser capaç d'obtenir informació i descriure les característiques geomorfològiques del medi marí i terrestre i la seua dinàmica per a aplicar-los en la restauració geomorfològica i hidrològica.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Aplicar les bases de l'ecologia del paisatge a: la planificació i gestió d'ecosistemes marins i terrestre (incloent aigües continentals); la restauració ecològica; el disseny de xarxes de conservació d'espais naturals protegits i infraestructura verda i blava; elaborar plans de gestió i ordenació territorial normatius d'espais naturals protegits.
  • CE2 : Identificar els problemes de conservació d'espècies amenaçades i ser capaç de proposar estratègies de recuperació, integrant processos demogràfics i de gestió genètica (in situ i ex situ) i de restauració dels seus hàbitats.
  • CE5 : Identificar i aplicar tècniques tradicionals i innovadores per a la restauració de la vegetació terrestre, d'aiguamolls i marina, incloent tècniques viverísticas per a producció de planta i plantació i tècniques de recol·lecció de llavors i trasplantaments de fanerògames marines.
  • CE6 : Conèixer i aplicar els indicadors de gestió i seguiment en el medi marí i terrestre, així com les eines de preses de decisions (tècniques multicriteri /multiobjetivo).
  • CE7 : Elaborar valoracions econòmiques de serveis ecosistèmics i impactes, així com pressupostos econòmics dels projectes de restauració i conservació.
  • CE8 : Aplicar tècniques per a la transferència del coneixement a gestors i professionals de la conservació, restauració i biodiversitat, així com per a impulsar la participació ciutadana en projectes de restauració i conservació.
  • CE9 : Conèixer i aplicar els condicionants de la legislació actual (nacional i europea) i convenis internacionals que regeixen les activitats relacionades amb la conservació, gestió i restauració del medi natural, la planificació i ordenació territorial i la sol·licitud i execució de projectes d'aqueix tipus.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Realitzar projectes de restauració de mitjans altament antropitzats, i del territori afectat per diversos processos de degradació.


2. Desenvolupar plans per a la mitigació d'impactes i gestió de riscos ambientals al mig marí i terrestre.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2020-21

- Proyectar la restauración de medios altamente antropizados, como entornos de obras lineales, espacios mineros o espacios urbanos.
- Diagnosticar el estado de estos medios, identificando indicadores ecológicos y socio-económicos adecuados, y evaluar su progreso tras la restauración.
- Manejar la normativa legal relativa a la restauración de medios altamente antropizados.
-Aprender a redactar proyectos de restauración.
-Conocer de primera mano la problemática asociada a la restauración de medios altamente antropizados.
-Obtener experiencia práctica mediante las salidas de campo a distintas zonas restauradas.

 

 

;

Dades generals

Codi: 49204
Professor/a responsable:
SOLIVERES CODINA, SANTIAGO
Crèdits ECTS: 5,00
Crèdits teòrics: 0,36
Crèdits pràctics: 1,64
Càrrega no presencial: 3,00

Departaments amb docència

  • Dep.: ECOLOGIA
    Àrea: ECOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,36
    Crèdits pràctics: 1,64
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix