Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2023-24

The master's degree is designed to prepare students for the following professions:

  • Destination planner and manager: destination manager (administrations, boards, joint ventures...), destination plan manager, destination programme director, tourism planning technician.
  • Tourism Product Director: manager of specific products, tourism product development technician.
  • Corporate director of organisations: manager of non-profit tourism organisations, director of a tourism business group (hotel chain, intermediation, leisure corporations, etc.), director of a tourism company, director of the tourism division of a business group.
  • Operational director of a tourism company: director of tourism information, promotion and marketing, director of production within an organisation (spa services, etc.) and director of management areas.
  • Director of R&D&I: consultant, advisor or analyst.
  • Teacher and research assistant.


In order to adequately carry out the aforementioned professions, it is essential that students know how to evaluate tourism activity taking into account the social context in which it develops. The tourist activity of a destination does not constitute a static and isolated compartment of society that can be explained in itself. On the contrary, tourism activity forms a subsystem intertwined in a wider social system and where the influences are mutual.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences

  • CG5 : Trabajar en un contexto de responsabilidad social en el ámbito del turismo.
  • CG6 : Interpretar y evaluar con espíritu crítico los resultados obtenidos en trabajos de investigación realizados en el sector turístico

 

Specific Competences

  • CE1 : Conocer y aplicar los instrumentos de planificación turística de forma coherente con su ámbito específico de aplicación.
  • CE11 : Conocer con detalle los papeles de los distintos agentes sociales implicados en el desarrollo del producto turístico y sus interrelaciones.
  • CE4 : Conocer los instrumentos y técnicas que permitan evaluar los efectos de las políticas públicas y las iniciativas privadas para un destino turístico.
  • CE8 : Ser capaz de analizar estratégicamente un destino y desarrollar planes estratégicos adecuados para mejorar su posicionamiento.

 

Basic Competences

  • CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • CB6 : Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
  • CB7 : Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
  • CB8 : Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
  • CB9 : Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2023-24

The aim of the course Local Societies and Tourism is to enable students to evaluate and apply tools that promote the social sustainability of tourism based on an understanding of the social impacts of tourism as well as the concepts of governance and participation.

 

 

General

Code: 49712
Lecturer responsible:
HUETE NIEVES, RAQUEL
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: SOCIOLOGIA I
    Area: SOCIOLOGY
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught