Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2022-23

La situación funcional es uno de los mejores indicadores del estado de salud de la población y es uno de los mejores predictores de la discapacidad incipiente. Prevenir la discapacidad/dependencia actuando sobre la discapacidad preclínica es posible, para ello se hace necesaria la detección e intervención de personas en situación de fragilidad desde los diferentes niveles asistenciales. El incremento del envejecimiento poblacional, así como el número de personas con discapacidad, hacen necesario el desarrollo de políticas e intervenciones dirigidas a la atención integral y la detección precoz de las personas en situación de fragilidad y discapacidad.

En el marco del envejecimiento activo y saludable, esta asignatura pretende que el alumnado conozca la conceptualización teórica y el marco conceptual del funcionamiento y la discapacidad. Así como, que sean capaces de desarrollar programas de intervención dirigidos a la prevención y atención de la dependencia y fragilidad.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a aplicar els coneixements adquirits a la resolució dels problemes i les necessitats de salut de les persones majors.
  • CG8 : Capacitat per a treballar en equip, i amb població major, en la resolució de problemes d'envelliment i salut.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Habilitat per a seleccionar i aplicar tècniques d'intervenció per a retardar l'aparició del deteriorament cognitiu i prevenir la dependència en les persones majors.
  • CE14 : Coneixement sobre els diversos serveis assistencials per a persones majors en el medi on habiten i en funció del seu estat de salut.
  • CE17 : Capacitat per a intervenir en la promoció de la salut, la prevenció de malalties i l'atenció a la dependència i la fragilitat en la població de persones majors, sobre la base dels descobriments més actuals de recerca.
  • CE2 : Dissenyar, avaluar i implementar programes d'intervenció per a aconseguir un envelliment actiu i saludable.
  • CE5 : Conèixer i aplicar els fonaments teòrics i pràctics, els recursos rellevants, els mitjans d'avaluació i potenciació de les capacitats de les persones majors per a tenir un envelliment actiu i saludable.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals

  • CT1 : Adquirir capacitat d'anàlisi i presa de decisions.
  • CT2 : Tenir capacitat d'organització i planificació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23

- Conocer los conceptos básicos vinculados al funcionamiento, la discapacidad, la fragilidad y la cronicidad en el contexto de la atención a las personas mayores.

- Conocer y analizar las directrices y planes estratégicos dirigidos a la autonomía de las personas mayores.

- Conocer los modelos teóricos sobre dependencia, discapacidad y fragilidad.

- Conocer, evaluar, seleccionar y saber utilizar los instrumentos de valoración de la discapacidad, dependencia, fragilidad y funcionamiento en el contexto de la atención a personas mayores.

-Ser capaz de evaluar las situaciones de riesgo de dependencia y fragilidad en personas mayores.

- Conocer los programas de prevención y abordaje de situaciones de dependencia y fragilidad.

-Ser capaz de diseñar, implementar y evaluar programas de intervención dirigidos a la prevención de la discapacidad y la promoción de un envejecimiento activo y saludable, aplicando la mejor evidencia científica disponible.

-Conocer la legislación y los recursos asistenciales disponibles para personas mayores.

 

 

Dades generals

Codi: 36108
Professor/a responsable:
CABAÑERO MARTINEZ, MARIA JOSEFA
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix