Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2016-17
Un envejecimiento saludable implica mantener la salud de las personas mayores y conseguir que permanezcan autónomas e independientes el mayor tiempo posible.
La asignatura “Salud y Fisiopatología del envejecimiento” es una asignatura que ayudará a los alumnos a adquirir los conocimientos necesarios sobre aspectos funcionales del organismo que permiten potenciar el envejecimiento activo, desde una perspectiva preventiva y transversal que retrase la aparición de patologías crónicas.
Se pretende ofrecer unas bases teóricas y prácticas que, aplicadas a la vida del adulto joven y del adulto y mayor, favorezcan el mantenimiento de la persona, de manera activa y autónoma, durante el mayor tiempo posible. Los contenidos, pues, estarán centrados en la fisiología humana del envejecimiento más que en las patologías típicas de la edad adulta. Aprenderemos cómo “añadir años a la vida y vida a los años”.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2016-17
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat per a aplicar els coneixements adquirits a la resolució dels problemes i les necessitats de salut de les persones majors.
- CG2 : Capacitat per a generar coneixement científic rellevant quant al procés d'envelliment actiu i saludable.
Competències específiques (CE)
- CE13 : Actualitzar el coneixement quant a les teories sobre el procés normal d'envellir i la fisiopatologia del procés d'envelliment i actualitzar els coneixements aplicats per a millorar la salut de les persones majors.
- CE6 : Identificar els factors biològics, psicològics i socials que afavoreixen un envelliment saludable.
- CE7 : Capacitat de distingir els processos propis de l'envelliment i els patològics de les persones majors, en funció del coneixement adquirit sobre els processos de canvi evolutiu durant la vellesa.
- CE8 : Capacitat per a contribuir a la millora de la qualitat de vida relacionada amb la salut, mitjançant el coneixement i la comprensió de les característiques biopsicosocials de les persones majors.
Habilitats/Destreses
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions pròpies, i els coneixements i les raons últimes que les sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Competències transversals
- CT1 : Adquirir capacitat d'anàlisi i presa de decisions.
- CT2 : Tenir capacitat d'organització i planificació.
Competències bàsiques i generals >>Bàsiques
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2016-17
-Conocer el concepto de envejecimiento y de longevidad. Entender la repercusión del envejecimiento en el entorno social y de la ciencia.
-Conocer el enfoque adecuado de la investigación en el campo del envejecimiento.
-Conocer los aspectos básicos de las principales teorías del envejecimiento y de los procesos de senescencia y muerte celular.
-Conocer los cambios que se producen con el envejecimiento en los principales sistemas y órganos del cuerpo humano.
-Conocer las bases fisiológicas a través de las cuales una adecuada nutrición contribuye a favorecer el proceso del envejecimiento activo.
-Conocer las bases fisiológicas de las estrategias experimentales de restricción calórica y sus efectos sobre la salud y la prolongación de la vida.
-Conocer las bases fisiológicas a través de las cuales el ejercicio físico contribuye a favorecer el proceso de un envejecimiento activo.
-Saber aplicar los conocimientos adquiridos para elaborar estrategias que promuevan un envejecimiento activo y saludable.
Dades generals
Codi:
36102
Professor/a responsable:
González Rodríguez, Estela
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,92
Crèdits pràctics:
0,48
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INFERMERIA
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 1,92
Crèdits pràctics: 0,48
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN ENVELLIMENT ACTIU I SALUT
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)