Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

The specific training of SAMU (Emergency Medical Assistance Service) to date is based on the new model of out-of-hospital emergency care in the Valencian Community, whose regulatory background is Decree 122/1984, of 12 November, of the Consell de la Generalitat Valenciana, which approves the Training and Coordination Plan for Emergencies and in the General Health Law 14/1986, Master Plan of the Emergency Health Care System of the Valencian Community, as well as other subsequent regulations.

From the implementation of the first CICU (Emergency Information and Coordination Centre) and SAMU services to their current level of development, it has been necessary to promote the reform of the traditional model of out-of-hospital emergency services and to make a major organisational, negotiating and budgetary effort to provide the population with modern, efficient and coordinated healthcare coverage, which has reached its current level of development in terms of CICU and SAMU services.

The organisation and development of cooperation and humanitarian aid in emergencies and catastrophes, both national and international, is currently a social necessity that allows support in disaster situations and that for some reason the context where it is developed cannot cover and protect the community. It is an important part of our subject.

Specifically in this subject the students learn to contextualise national and international services and to know how they are organised and resourced, as well as the working methodology of high performance teams in emergencies and their relationship with emergency services. In particular, cases on ethical issues, leadership, quality, communication, etc. will be developed. ..... Specific situations related to the Spanish International Cooperation team will be presented for analysis and discussion.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Adquirir conocimiento avanzado de la organización de los sistemas de emergencias hospitalario y prehospitalario, con capacidad para desarrollar las actitudes necesarias para desempeñar y liderar las funciones del equipo sanitario.
  • CG6 : Emplear en el trabajo una cultura en seguridad clínica con la valoración, identificación, evaluación y comunicación de eventos adversos más frecuentes.
  • CG8 : Adquirir capacidad de gestión en los distintos niveles y liderazgo: equipo, unidades y servicios.
  • CG9 : Aplicar la legislación vigente en la asistencia sanitaria tanto prehospitalaria como hospitalaria.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Usar estrategias y habilidades para identificar la fisiopatología en el transporte que afecta a los pacientes asistidos valorando el medio de transporte y sus efectos.
  • CE19 : Adquirir capacidad para la gestión de servicios de emergencias hospitalarios y prehospitalarios.
  • CE2 : Aplicar y fomentar los métodos de prevención de riesgos laborales en el ámbito exterior a los servicios hospitalarios.
  • CE3 : Identificar, integrar y colaborar para el correcto funcionamiento de las centrales de coordinación de urgencias.
  • CE4 : Emplear una cultura en seguridad clínica en la asistencia sanitaria aplicando la valoración, identificación, evaluación y comunicación de eventos adversos más frecuentes.
  • CE5 : Conocer los principios en la ética ante la asistencia integral en la emergencia.
  • CE6 : Proyecctar los planes de calidad en los procesos asistenciales en la emergencia.

 

Skills/Skills

  • CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • CB7 : Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
  • CB8 : Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9 : Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.

 

Transversal Competences

  • CT10 : Tener compromiso ético.
  • CT2 : Adquirir capacidad de trabajo en equipo multidisciplinar/transdisciplinar.
  • CT3 : Adquirir capacidad de liderazgo.
  • CT4 : Adquirir habilidades en comunicación.
  • CT5 : Adquirir capacidad de análisis y toma de decisiones.
  • CT6 : Adquirir capacidad de organización y planificación.
  • CT7 : Adquirir capacidad de priorizar.
  • CT8 : Tener motivación por la calidad.
  • CT9 : Tener razonamiento crítico.

 

Competencias Básicas y Generales >>Básicas

  • CB6 : Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

To learn about and analyse the healthcare organisation in national and international hospital and pre-hospital emergencies using the SWOT tool.

- To generate a debate based on the testimonies of experts involved in different aspects of emergencies: Testimony of a participant in disasters, Testimony of an EMU soldier, Testimony of an international aid worker, Testimony of ethical experiences, etc. Testimony of a patient or family member.

-To get to know and understand the organisation of health care from the coordination centre. Visit and recognise the CICU (Emergency Information and Coordination Centre). Assess and assign resources in each emergency.

- To deepen the process of humanisation and ethics in Emergencies and Emergencies. Resolve and simulate cases that allow us to become aware of: decision-making, leadership and teamwork, conflict of opinions, dignity at the end of life, triage situations.

- Deepen the process of humanisation and ethics in Accident and Emergency Medicine. Resolve and simulate cases that allow us to become aware of: decision-making, leadership and teamwork, conflict of opinions, dignity at the end of life, triage situations.

- Initiate health team communication in organ donation management. What to do first

- Know the basic aspects of cooperation and humanitarian aid in emergencies in national and international contexts. Recognise the SDGs (Sustainable Development Goals) and cross-cutting aspects in emergencies and disasters (gender, functional diversity, the elderly, children).

- Knowing and implementing the clinical history. Transfer with other care units. Patient safety

- Knowledge and implementation of non-technical skills in emergencies CRM (Crisis Resource Management): decision making, communication, roles, teamwork.

 

 

General

Code: 35900
Lecturer responsible:
Gutiérrez García, Ana Isabel
Credits ECTS: 4,00
Theoretical credits: 1,28
Practical credits: 0,32
Distance-base hours: 2,40

Departments involved

  • Dept: NURSING
    Area: NURSING
    Theoretical credits: 1,28
    Practical credits: 0,32
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught