Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2021-22

La aplicación de la epidemiología clínica en el ámbito de la salud visual consiste en formular predicciones sobre pacientes concretos que presentan alteraciones visuales, a partir del recuento de episodios clínicos que han tenido lugar en grupos de pacientes de características similares, mediante el desarrollo y la aplicación de métodos científicos de observación clínica en el diseño de estudios, que den lugar a conclusiones válidas y que garanticen que dichas predicciones sean exactas.
El conocimiento de esta materia, es importante para obtener el tipo de información que los profesionales de la salud visual necesitan (optometristas y contactólogos, entre otros), para encontrar respuestas a las preguntas clínicas y guiar la toma de decisiones respecto a la asistencia a los pacientes.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG16 : Capacitat d'autonomia científica i tècnica.
  • CG17 : Capacitat per a mostrar informació de manera clara.
  • CG2 : Capacitat d'organització i planificació.
  • CG4 : Capacitat de gestió de la informació i dels recursos disponibles.
  • CG6 : Capacitat de treballar en equip amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Capacitat de raonament i extracció de conclusions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE11 : Organitzar dades en l'elaboració d'històries clíniques, en particular per a grups poblacionals diferents.
  • CE12 : Resolució del diagnòstic i les necessitats de compensació òptica o els tractaments visuals en grups de població diferents.
  • CE15 : Desenvolupar la capacitat d'elaborar informes, en col·laboració amb altres professionals sanitaris, en la gestió de pacients.
  • CE28 : Formular prediccions sobre pacients concrets que presenten alteracions visuals, a partir del recompte d'episodis clínics que han tingut lloc en grups de pacients de característiques similars.
  • CE29 : Desenvolupar i aplicar mètodes científics d'observació clínica en el disseny d'estudis.
  • CE34 : Identificar els problemes de salut visual de la comunitat, analitzar-ne els diversos aspectes (biomèdics, ambientals, socials, econòmics i legals), mitjançant l'aplicació de la metodologia epidemiològica, i proposar l'adopció de les mesures preventives més adequades.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que hau de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
  • CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, a més de les raons últimes que els sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglés.
  • CT2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, a més de l'accés a bases de dades en línia (bibliografia científica, bases de patents i de legislació, etc.).
  • CT3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Conéixer la creació de mètodes d'observació i interpretació clíniques, en el desenvolupament d'investigacions en salut visual, que donen lloc a conclusions vàlides i proporcionen millor assistència al pacient i de manera específica:

· Aprofundir en el concepte de salut visual, en l'àmbit de la salut de la població, i analitzar-ne les implicacions en la investigació.
· Seleccionar el disseny epidemiològic més adequat davant una pregunta d'investigació concreta.
· Revisar i interpretar les dades d'estudis poblacionals en salut visual i analitzar-ne la validesa.
· Aplicar els fonaments dels mètodes estadístics, epidemiològics i qualitatius aplicats a problemes i necessitats de la salut visual de la població.
· Conéixer els mètodes adequats de control de biaixos en cada disseny epidemiològic.
· Ampliar les principals característiques de les proves diagnòstiques i estudiar-ne els índexs per a analitzar la validesa i exactitud.
· Descriure les característiques d'un programa de detecció precoç d'alteracions visuals.
· Adquirir habilitats per a preparar i analitzar una investigació que necessite disseny de qüestionaris i estudiar-ne el procés de validació.
· Desenvolupar les implicacions clíniques que comporten els resultats obtinguts en els diversos estudis i els efectes en la planificació de la prevenció i la vigilància epidemiològica.
· Planificar estudis epidemiològics avançats aplicats a la investigació en salut visual.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2021-22

Conocer la creación de métodos de observación e interpretación clínicas en el desarrollo de investigaciones en salud visual, que den lugar a conclusiones válidas y conduzcan a proporcionar una mejor asistencia al paciente.

 

 

;

Dades generals

Codi: 37903
Professor/a responsable:
SEGUI CRESPO, MARIA DEL MAR
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,32
Crèdits pràctics: 0,88
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: ÒPTICA
    Crèdits teòrics: 0,32
    Crèdits pràctics: 0,88
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix