Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Aquesta assignatura consta dels següents mòduls:
Promoció i educació de la salut.
Protecció de la salut.
Vigilància de la salut.
Prevenció de la malaltia.
Salut pública i serveis sanitaris
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Adquirir la capacitat per a aplicar els coneixements a la resolució dels problemes i necessitats de salut de la població.
- CG2 : Adquirir la capacitat de cerca documental, anàlisi i síntesi de la informació, i de redacció dels informes necessaris per a l'exercici de les funcions de salut pública.
- CG3 : Adquirir l'habilitat per a desenvolupar i mantenir aprenentatge autònom i formació contínua.
- CG4 : Tenir la capacitat de treballar en equip i amb la població en la resolució de problemes de salut de la comunitat.
- CG5 : Saber formular una hipòtesi i dissenyar i desenvolupar un projecte de recerca en salut pública.
- CG6 : Tenir l'habilitat de comunicar, oralment i per escrit, les conclusions a públics especialitzats i no especialitzats.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Promoure la participació social i enfortir el grau de control de les persones sobre la pròpia salut pròpia i el compromís amb la de la col·lectivitat.
- CE13 : Analitzar el principi de l'equitat amb relació a la classe social, el gènere, el grup ètnic i les discapacitats i afavorir una pràctica de la salut pública d'acord amb l'enfocament de drets humans.
- CE15 : Revisar i interpretar les proves científiques disponibles sobre actuacions en salut pública.
- CE19 : Utilitzar la legislació bàsica, des del punt de vista de la relació d'aquesta amb la salut pública.
- CE2 : Identificar els beneficis socials i econòmics de les actuacions de salut pública.
- CE20 : Descriure i analitzar l'associació dels factors de risc amb els problemes de salut i la manera de prevenir-los.
- CE3 : Aplicar els fonaments dels mètodes estadístics, epidemiològics i qualitatius aplicats a problemes i necessitats de salut.
- CE4 : Utilitzar els sistemes d'informació per a la vigilància i el monitoratge de l'estat de salut i els determinants d'aquest.
- CE5 : Identificar les característiques i l'ordenació del sistema de salut pública autonòmic, estatal i internacional, i dels sistemes sanitaris.
- CE6 : Descriure els fonaments de les principals estratègies de prevenció de la malaltia, de la protecció i de la promoció de la salut actualment disponibles.
- CE8 : Avaluar, gestionar i comunicar els riscos per a la salut pública.
- CE9 : Contribuir a la gestió i avaluació de serveis sanitaris.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Identificar les diferències conceptuals i pràctiques de la protecció, vigilància, promoció i educació per a la salut, i de la prevenció de malalties, lesions i discapacitats.
- Definir els conceptes fonamentals de l'atenció sanitària basada en l'evidència, els models sanitaris d'arreu del món i el model sanitari espanyol.
- Valorar els models i el cos de coneixements produïts per la promoció i l'educació per a la salut.
- Reconéixer els conceptes de la planificació sanitària: necessitat, oferta, demanda i ús dels serveis sanitaris, sistemes d'informació sanitària i limitacions d'aquests. Indicadors i tècniques útils en planificació sanitària.
- Establir les competències, estratègies i eines de les principals actuacions per a la salut pública, a més dels límits per a influir en la salut de la població, especialment la salut de la població vulnerable.
- Exposar els mecanismes i principals reptes de la prevenció de malalties transmissibles, cròniques, lesions per accidents i discapacitats.
- Usar els conceptes, els sistemes, els programes, els mètodes i les eines de la vigilància epidemiològica i la vigilància de la salut pública.
- Aplicar els coneixements d'avaluació econòmica, en particular els referits a l'efectivitat i eficiència, a una activitat de la salut pública o de l'assistència sanitària.
- Fer anàlisis crítiques de l'evidència de les actuacions per a la protecció, vigilància, promoció i educació per a la salut; per a la prevenció de les malalties, lesions i discapacitats, i per a la presa de decisions sanitàries.
- Desenvolupar hipòtesis potencialment testables d'actuacions per a la salut pública.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Generals de l'assignatura
• Reconèixer les diferents estratègies d'intervenció de la Salut Pública
• Identificar les característiques de les diferents actuacions de Salut Pública.
• Valorar les actuacions de la salut per millorar la salut individual i col·lectiva pública
Dades generals
Codi:
12354
Professor/a responsable:
DAVO BLANES, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
2,40
Crèdits pràctics:
0,00
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PUBLICA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 0
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
UNIVERSITAT MIGUEL HERNANDEZ DE ELCHE
Àrea: UNIVERSITAT MIGUEL HERNÁNDEZ D'ELX
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 0
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN SALUT PÚBLICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)