Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

Contexto de la asignatura

En el contexto de la formación del profesorado de secundaria, al que va dirigido el master al que pertenece esta asignatura, cobra vital importancia la formación de estos futuros profesionales en un ámbito que les va a ser de gran utilidad en su futura actuación profesional. La formación en los aspectos de la investigación en educación, les va a proporcionar la capacidad dar respuestas a algunos de los problemas con los que se van a encontrar en su actuación profesional futura y además, les va a permitir un proceso de formación continua ligada a la consulta de las investigaciones que se realizan en este sector.

Es en este contexto en el que se pretende proporcionar las herramientas que hagan posible lo indicado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques (CE)

  • CE17 : Assessorar i col·laborar amb el professorat en la revisió i millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge i de l'avaluació, i posar-los en pràctica en cas d'impartir alguna matèria del currículum.
  • CE22 : Identificar necessitats, establir objectius i participar en el disseny de plans d'intervenció concordes amb els resultats de l'anàlisi dels centres educatius i els sistemes relacionats.
  • CE23 : Col·laborar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu amb els docents i altres membres de la comunitat escolar, així com amb altres professionals que intervenen en els centres educatius.
  • CE27 : Conèixer i emprar eines digitals útils en les tasques d'orientació i tutoria i en el desenvolupament de les funcions de l'orientador.
  • CE34 : Identificar i formular problemes rellevants sorgits en els centres educatius que porten a emprendre activitats d'investigació i millora.
  • CE35 : Participar i col·laborar en projectes d'investigació i innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives.
  • CE36 : Donar suport al treball en equip dels docents mitjançant estratègies i tècniques de treball col·laboratiu i d'anàlisi de la pràctica docent per a potenciar el treball en equip del professorat, especialment amb base en les TIC.
  • CE37 : Secundar l formació contínua del professorat aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
  • CE38 : Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.
  • CE39 : Conèixer investigacions i innovacions rellevants i actuals en l'àmbit de l'orientació, i identificar els fòrums adequats per a difondre els resultats de les pròpies investigacions.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar i formular problemes rellevants, sorgits als centres educatius, que comporten emprendre activitats de recerca i millora.
  • Participar i col·laborar en projectes de recerca i innovació, orientats a analitzar i millorar les pràctiques educatives.
  • Donar suport al treball en equip dels docents, mitjançant estratègies i tècniques de treball col·laboratiu i d'anàlisi de la pràctica docent, per a potenciar el treball en equip del professorat, especialment amb base en les TIC.
  • Donar suport a la formació contínua del professorat, aportant eines conceptuals i metodològiques per a la reflexió sobre la pròpia pràctica.
  • Assessorar en els processos d'avaluació de la qualitat i l'elaboració dels plans de millora.
  • Conèixer recerques i innovacions rellevants i actuals en l'àmbit de l'orientació, a més d'identificar els fòrums adequats per a difondre els resultats de les pròpies recerques.
  • Adquirir actituds i conductes de relació amb els altres, treball en grup, cerca autònoma d'informació específica i bones pràctiques docents.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

Objetivos específicos aportados por el profesorado


Esta asignatura pretende que el/la alumno/a sea capaz de:
1. Analizar y comprender los presupuestos y procedimientos metodológicos de los paradigmas de investigación en educación
2. Comparar investigación cualitativa-cuantitativa.
3. Saber localizar las fuentes para realizar búsquedas bibliográficas.
4. Conocer y aplicar a problemas de investigación concretos los principales diseños utilizados en la investigación educativa y las correspondientes técnicas de análisis de datos.
5. Conocer y aplicar las formas o procedimientos fundamentales del muestreo.
6. Identificar las técnicas e instrumentos de recogida de datos en los distintos tipos de investigaciones.
7. Diseñar una propuesta de investigación que pueda dar respuesta a un problema de investigación planteado.
8. Interpretar y saber presentar con corrección los datos y/o resultados aportados por el análisis de diferentes problemas de investigación.
9. Analizar críticamente artículos de investigación.
10. Conocer que es y cual ha sido la evolución de la innovación docente.
11. Conocer que elementos pueden influenciarla y a quines atañe.
12. Conocer elementos interesantes en el contexto de la comunidad valenciana.

 

 

 

;

Dades generals

Codi: 12192
Professor/a responsable:
GONZALEZ GOMEZ, JUAN PABLO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: MÈTODES D'INVESTIGACIÓ I DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.

Estudis en què s'imparteix