Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
PRACTICUM 1A ESPECIALITAT 1

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

L'assignatura permetrà a l'alumne analitzar els aspectes organitzatius i de funcionament generals d'un centre d'educació secundària. Es pretén que l'alumne conegui tant l'estructura com els seus òrgans de govern i de coordinació pedagògica, i les contribucions que es poden fer des de la tasca d'un professional de l'ensenyament. En aquest sentit, la tutoria de l'alumnat en els centres educatius no només ha de ser exercida pel professorat tutor de l'especialitat, sinó també pel conjunt del centre, a través del coordinador de pràctiques, de l'equip directiu, del departament d'Orientació, de els departaments didàctics i altres òrgans de coordinació docent.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)

  • CGe10 : Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatge, com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat de tractament i no-discriminació de les persones amb discapacitat.
  • CGe8 : Promoure accions d'educació emocional, en valors i formació ciutadana.

 

Competències específiques:>>mòdul específic (CE)

  • CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
  • CE14 : Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes d'investigació, innovació i avaluació.

 

Competències específiques:>>pràcticum (CP)

  • CP1 : Adquirir experiència en la planificació, en la docència i en l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
  • CP2 : Acreditar un bon domini de l'expressió oral i escrita en la pràctica docent.
  • CP3 : Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
  • CP4 : Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió sobre la pràctica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i dominar destreses i habilitats socials per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, abordar problemes de disciplina i resoldre conflictes.
  • Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en què està situat. 
  • Treballar en equip amb altres professionals de l'educació i enriquir la seua formació.
  • Conèixer les possibles mesures d'atenció a la diversitat, per a poder fer l'assessorament necessari en cada cas.
  • Analitzar l'organització i el funcionament del centre, a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de l'alumnat en col·laboració amb els membres de la comunitat escolar.
  • Identificar els serveis públics i les entitats comunitàries amb què pot col·laborar el centre i promoure i planificar, en col·laboració amb l'equip directiu, les accions necessàries per a una millor atenció de l'alumnat.
  • Analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels centres educatius i conèixer la funcionalitat dels processos i els òrgans de direcció, participació i coordinació pedagògica i didàctica.
  • Participar en la definició i elaboració del projecte educatiu, el disseny i el desenvolupament curricular i les activitats generals del centre, atenent a criteris de millora de la qualitat de l'educació, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i millora de la convivència.
  • Conèixer els processos de desenvolupament curricular i l'elaboració dels plans institucionals per a participar, amb els equips directius i els òrgans de coordinació, en el disseny i aplicació.
  • Conèixer i analitzar les característiques, l'organització i el funcionament dels serveis d'orientació educativa i assessorament psicopedagògic que operen en els diversos nivells del sistema educatiu (infantil, primària, ESO, FP i batxillerat).
  • Participar en l'establiment d'estructures de treball col·laboratiu, amb els docents i altres membres de la comunitat escolar i els altres professionals que intervenen en els centres educatius.
  • Dissenyar i engegar, en col·laboració amb la comunitat escolar, mesures d'atenció a la diversitat que garantisquen la presència, la participació i l'aprenentatge de tot l'alumnat.
  • Adquirir experiència en la planificació, docència i avaluació de les matèries corresponents a l'especialització.
  • Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per a fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i la convivència.
  • Participar en les propostes de millora en els diversos àmbits d'actuació, a partir de la reflexió sobre la pràctica. 
  • Analitzar la realitat escolar en què es fan les pràctiques, utilitzant els marcs teòrics adquirits en el màster.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Analitzar l'organització del centre, i conèixer la funcionalitat dels processos i òrgans de direcció, participació i coordinació pedagògica i didàctica. Al seu torn conèixer el projecte educatiu, el disseny i desenvolupament curricular, i les activitats generals del centre, atenent a criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i millora de la convivència.

 

 

Dades generals

Codi: 12089
Professor/a responsable:
TORRIJO BOIX, STEPHANIE
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 0,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,28
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA I ORGANITZACIÓ ESCOLAR
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,06
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,06

Estudis en què s'imparteix