Competències i objectius
- Context de l'assignatura per al curs 2015-16
- Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
- Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Context de l'assignatura per al curs 2015-16
La formación del Profesorado de Castellano:lengua y Literatura para Secundaria y Bachillerato, demanda la cualificación didáctica de los alumnos de Filologia Española que acuden al Máster, salvo excepciones han cursado alguna asignatura optativa, sin haber recibido formación profesional específica a lo largo de la carrera.
La asignatura se plantea como una reflexión teórica y una actividad práctica que permita al alumnado conocer teóricamente ser capaces de implementar actividades didácticas útilies para el desarrollo de su actividad docente, primeroen las prácticas y luego en el desarrollo de su tarea profesional.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
- CG12 : Participar en l'avaluació, investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, i comunicar les conclusions i les raons que les sustenten la comunitat educativa i altres professionals de l'educació.
- CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
- CG18 : Aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes a entorns educatius nous o poc coneguts.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
- CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE1 : Conèixer el valor formatiu i cultural de les matèries corresponents a l'especialització.
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE11 : Conèixer i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'especialització cursada.
- CE12 : Analitzar críticament l'exercici de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE2 : Conèixer els continguts que es cursen en els ensenyaments respectius.
- CE4 : Conèixer contextos i situacions en què s'usen o s'apliquen els diversos continguts curriculars.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- CE8 : Fomentar un clima que facilite l'aprenentatge i pose en valor els aportacions dels estudiants.
- CE9 : Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els continguts curriculars de la disciplina Castellà: Llengua i Literatura en l'ensenyament secundari i en el batxillerat.
- Adquirir i practicar les destreses educatives pròpies de l'actuació.
- Didàctica en l'aula de Llengua i Literatura.
- Transformar els DCB en programes d'actuació curricular en el marc de l'actuació pròpia del segon i del tercer nivell de concreció curricular.
- Planificar, elaborar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament creant unitats didàctiques i atenent la seua integració en planificacions seqüencials d'etapa, cicle i curs.
- Identificar i plantejar problemes específics relatius a l'ensenyament i aprenentatge de la llengua i la literatura castellanes i els seus contextos d'ús pragmàtic, i proposar estratègies encaminades a la seua resolució.
- Conèixer i practicar estratègies de valoració i avaluació del desenvolupament de les competències comunicatives fonamentals i entendre-les com a instrument integrador de regulació del procés educatiu.
- Cercar, seleccionar i ordenar informació i documentació (oral, impresa, audiovisual, digital, multimèdia) per a transformar-les en instruments útils, usar-los per a generar coneixement i aplicar-los en els processos d'E/A de la llengua i la literatura.
- Presentar informes, treballs, propostes etc., tant per escrit com en exposicions orals, amb documents procedents de diferents fonts, reflexions i conclusions personals.
- Treballar de forma cooperativa, compartint responsabilitats, en els processos de generació de materials i de desenvolupament d'activitats educatives i desenvolupar actuacions didàctiques de caràcter cooperatiu.
- Conèixer les polítiques d'institucions públiques i privades encaminades a afavorir el desenvolupament d'hàbits lectors i a millorar les competències lectoescriptores de l'alumnat.
- Conèixer i desenvolupar estratègies que permeten l'explotació didàctica de les biblioteques escolars, municipals, generals, digitals i qualsevol altre mitjans o instruments que afavorisca l'assentament dels hàbits i destreses lectores, comunicatives i d'aprenentatge autònom de l'alumnat.
- Fomentar un clima que facilite la creació d'espais comunicatius i reforce l'aprenentatge, Prenent en consideració i fent valdre les aportacions dels estudiants.
- Analitzar críticament l'acompliment de la docència, de les bones pràctiques i de l'orientació utilitzant indicadors de qualitat.
- Dissenyar i desenvolupar, dins de l'ensenyament de la llengua i la literatura, espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans, la diversitat, la tolerància i la comprensió en el si de la relació social oberta, participativa i dinàmica i que faciliten la construcció d'un futur sostenible.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16
Objetivos específicos:
· Reconocer los aspectos fundamentales de la didáctica de la Lengua y la LIteratura como didáctica específica.
· Comprender los fundamentos metodológicos de los movimientos de renovación pedagógica en lo que se refiere a la enseñanza de las primeras y segundas lenguas. Los aspectos pragmáticos y los enfoques comunicativos.
· Reconocer y manejar distintos niveles de concrección curricular proyectados sobre nuestra área de conocimiento.
· Implementar propuestas didácticas para el desarrollo de las cuatro habilidadades comunicativas.
· Valorar la importancia de la Ppogramación de área en el segundo nivel de concreción curricular
· Diseñar unidades didácticas a partir del reconocimiento de sus elementos funcionales básicos.
· REconocer El desarrollo de la conciencia ortográfica y su importancia en el proceso de enseñanza de las habilidades decomposición.
· La lectura literaria y el desarrollo de la competencia literaria en la Enseñanza Secundaria y en el Bachillerato.
. La evaluación de las actividades de lengua oral, de lecturay de escritura en Secundaria y Bachillerato.
;