Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
La asignatura Prácticum de Educación Alimentaria está vinculada a las asignaturas Educación Alimentaria, Salud Pública y Nutrición Comunitaria y Prácticum de Nutrición Comunitaria. Las actividades propuestas contemplan el diseño y desarrollo de una intervención de educación alimentaria y nutricional dirigido a distintos grupos de población y contextos.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2023-24
Competències específiques (CE)
- E56 : Conèixer i intervenir en el disseny, realització i validació d'estudis epidemiològics nutricionals, com també participar en la planificació, anàlisi i avaluació de programes d'intervenció en alimentació en alimentació i nutrició en diferents àmbits.
- E57 : Col·laborar en la implantació de sistemes de qualitat.
- E58 : Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
- E59 : Desenvolupar les habilitats personals necessàries per a dur a terme intervencions d'educació nutricional de manera òptima.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger
- CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut
- 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
- 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
- 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
- 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
- 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
- 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
- 37 : Interpretar una història clínica.
- 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
- 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
- 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
- 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
- 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
- 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
- 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
- 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
- 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
- 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
- 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
- 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
- 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.
Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de salut pública i nutrició comunitària
- 54 : Dissenyar i realitzar valoracions nutricionals per a identificar les necessitats de la població en termes d'alimentació i nutrició, així com identificar els determinants de salut nutricional.
- 55 : Dissenyar, intervenir i executar programes d'educació dieteticonutricional i de formació en nutrició i dietètica.
- 56 : Col·laborar en la planificació de polítiques alimentàries nutricionals per a l'educació alimentària i nutricional de la població.
- 57 : Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Reconèixer les característiques de les intervencions de promoció i educació per a salut nutricional.
- Adaptar les intervencions de promoció i educació nutricional a les particularitats i necessitats dels grups.
- Identificar els models d'aprenentatge que poden ser utilitzats per a facilitar l'educació nutricional.
- Conèixer i saber utilitzar els diversos models de planificació d'educació nutricional.
- Conèixer, dissenyar i aplicar els recursos didàctics més adequats als objectius d'educació nutricional.
- Reconèixer les possibilitats del treball amb els mitjans de comunicació, a fi de difondre missatges educatius de nutrició.
- Dissenyar guies alimentàries amb una base científica.
- Dissenyar intervencions de promoció i educació nutricional adaptades a les característiques dels grups.
- Identificar els models d'avaluació de les intervencions de promoció i educació.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
Teniendo en cuenta los objetivos formativos establecidos en el apartado anterior, para el presente curso se especifica los siguientes objetivos:
• Diseñar una intervención de educación alimentaria y nutricional adaptada a las características del grupo de intervención;
• Aplicar adecuadamente un modelo de planificación para el diseño de la intervención educativa;
• Utilizar el modelo de aprendizaje que mejor se adapte a las características y necesidades del grupo de intervención;
• Diseñar recursos didácticos adecuados a los objetivos educativos y a la población diana a la que se dirige la intervención;
• Definir los medios de comunicación que se utilizarán para la difusión de mensajes;
• Proponer un modelo de evaluación para la intervención realizada.
Dades generals
Codi:
27541
Professor/a responsable:
SOARES, PANMELA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
5,40
Departaments amb docència
-
Dep.:
INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,3
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0,3
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN NUTRICIÓ HUMANA I DIETÈTICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)
-
GRAU EN NUTRICIÓ HUMANA I DIETÈTICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)