Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Aquesta assignatura centra el seu objecte de treball i d'estudi en el tractament dietètic de les patologies amb implicació nutricional vista per aparells. Així mateix s'estudien nocions bàsiques de farmacologia i els tractaments farmacològics de les patologies vistes a la part de dietoteràpia, amb especial atenció a les possibles interaccions fàrmac-nutrient-aliment. Focalitza l'estudi de les necessitats nutricionals en cadascuna de les etapes de la vida en situació patològica. S'organitzen els continguts de manera que primer s'estudien els condicionants que es donen en cadascuna de les patologies i l'alimentació en base a les necessitats, d'aquesta manera s'adquireixen una sèrie de habilitats i capacitats que permetran a l'estudiant ser capaç de desenvolupar plans dietètics complets amb diferents alternatives de menús. L'assignatura està dividida en dos blocs: Dietoteràpia, on s'estudien les patologies i tractament dietètic i Farmacologia. A continuació de la part teòrica de cada un dels blocs, s'imparteixen les pràctiques corresponents a cadascuna de les parts. En el context del pla d'estudis, aquesta assignatura és el pilar on se centra el perfil clínic del graduat en nutrició humana i dietètica.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències específiques (CE)

  • E48 : Identificar i discriminar a nivell clínic diagnòstic els diferents trastorns del comportament alimentari.
  • E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
  • E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
  • E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en un idioma estranger

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències informàtiques i informacionals

  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències transversals específiques de titulació:>>competències en comunicació oral i escrita

  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul dela nutrició, la dietètica i la salut

  • 26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
  • 27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
  • 28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
  • 29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
  • 30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
  • 31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
  • 32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
  • 33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
  • 34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
  • 35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
  • 36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
  • 37 : Interpretar una història clínica.
  • 38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
  • 39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • 40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
  • 41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
  • 42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
  • 43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
  • 44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
  • 45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
  • 46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
  • 47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
  • 48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
  • 49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
  • 50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
  • 51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer l'origen del tractament nutricional en les patologies.
  • Descriure les dietes terapèutiques en les diverses classificacions.
  • Identificar els factors a tenir en compte en la realització d'una dieta terapèutica.
  • Identificar i descriure els criteris que regeixen l'organització de les dietes hospitalàries.
  • Conèixer les dietes normalitzades del centre assistencial i valorar-ne els avantatges i inconvenients.
  • Analitzar el problema nutricional amb objectivitat, tenint-ne en compte les característiques patològiques, i actuar racionalment per a solucionar-lo.
  • Treballar amb el document bàsic d'informació del sistema de salut: la història clínica i els subdocuments que la conformen.
  • Descriure l'anatomia de l'aparell en estudi.
  • Enumerar els factors de risc de les patologies d'alta prevalença i relacionar-los amb el risc nutricional.
  • Elaborar dietes adaptades a les condicions fisiopatològiques en el marc de l'atenció especialitzada i primària.
  • Conèixer les indicacions i contraindicacions de la nutrició artificial.
  • Conèixer les vies d'administració de la nutrició artificial.
  • Conèixer els tipus de nutrició entèrica adaptats a les característiques fisiopatològiques.
  • Elaborar plans dietètics en base a alimentació entèrica.
  • Elaborar plans alimentaris per a proves exploratòries que requerisquen preparació dietètica.
  • Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
  • Distingir les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
  • Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
  • Comprendre la manera com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
  • Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.
  • Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
  • Distingir les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
  • Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
  • Comprendre la manera com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
  • Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

OBJETIUS ESPECÍFICS DE L'AsSIGNATURA:

Conèixer l'origen del tractament nutricional en les patologies.
Descriure les diferents dietes terapèutiques en les seues diferents classificacions.
Identificar els factors a tenir en compte en la realització d'una dieta terapèutica.
Identificar i descriure els criteris que presideixen l'organització de les dietes hospitalàries.
Conèixer les dietes normalitzades existents al centre assistencial i valorar els seus avantatges i inconvenients.
Analitzar el problema nutricional amb objectivitat tenint en compte les característiques patològiques, actuar de manera racional per solucionar-ho.
Treballar amb el document bàsic d'informació del sistema de salut: la història clínica i els subdocuments que la conformen.
Descriure l'anatomia de l'aparell en estudi.
Enumerar els factors de risc de les patologies d'alta prevalença i relacionar amb risc nutricional.
Elaborar dietes adaptades a les condicions fisiopatològiques en el marc de l'atenció especialitzada i primària.
Conèixer les indicacions i contraindicacions de la nutrició artificial.
Conèixer les vies d'administració de la nutrició artificial.
Conèixer els tipus de nutrició enteral adaptats a les característiques fisiopatològiques.
Elaborar plans dietètics per a l'alimentació enteral.
Elaborar plans alimentaris per a proves diagnòstiques, que requereixen preparació dietètica.
Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
Distingir entre les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
Comprendre com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.
Comprendre les bases dels mecanismes d'acció dels medicaments.
Distingir entre les accions i els efectes i reconèixer els efectes no desitjats dels medicaments.
Identificar i preveure les interaccions entre fàrmacs i nutrients.
Comprendre com els fàrmacs poden alterar l'estat nutricional i com aquest pot alterar l'efecte dels fàrmacs.
Saber interpretar les dades farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional.

 

 

Dades generals

Codi: 27520
Professor/a responsable:
SOSPEDRA LOPEZ, MARIA ISABEL
Crèdits ECTS: 9,00
Crèdits teòrics: 2,00
Crèdits pràctics: 1,60
Càrrega no presencial: 5,40

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 1,1
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: FARMACOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,9
    Crèdits pràctics: 0,7

Estudis en què s'imparteix