Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2022-23

Uno de los primeros aspectos que preocupa al docente cuando inicia su andadura profesional es la evaluación. En el momento en el que comienza a diseñar una programación didáctica está pendiente de cómo se va a valorar cada una de las partes que la compone. Se trata de un tema controvertido, ya que coexisten dificultades intrínsecas y extrínsecas que condicionan -y en muchas ocasiones determinan- el eslabón evaluador, encargado de comprobar el comportamiento del resto de componentes de la cadena (contexto, objetivos, contenidos, metodología, cronograma, proceso de enseñanza, de aprendizaje, de la própia evaluación).

Evaluamos para saber cómo progresan nuestros alumnos, para determinar sus cualidades y carencias, para comprobar si el aprendizaje se desarrolla como tenemos previsto, para delimitar los aspectos del currículo que requieren en cada momento de mayor atención, para reconocer los puntos fuertes de nuestra acción docente junto con los aspectos susceptibles de mejora, para comprobar el nivel de coherencia del equipo docente y su acción departamental.

En educación física, además, la evaluación constituye en ocasiones en un acto irrepetible, condicionado al momento en el que se realiza, a los instrumentos disponibles, al contexto en el que se desarrolla. La influencia que tiene en el proceso de enseñanza-aprendizaje es indiscutible. Pero la evaluación debe ser un proceso que también permita al alumno conocer cómo está haciendo las cosas y qué tiene que hacer para mejorarlo, no simplemente algo que sucede al final de un proceso y que no da opción ni plazo al discente para la corrección.

Durante el desarrollo de la asignatura nos dedicaremos a definir sobre qué tenemos que evaluar, cómo debemos hacerlo, cuándo se evalúa, quién evalúa y, sobre todo, para qué lo tenemos que hacer.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat per a la docència i l'aprenentatge de l'activitat física entre la població adulta, majors i discapacitats.
  • CE13 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat del camp de la promoció d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport amb una atenció especial a la diversitat i multiculturalitat.
  • CE6 : Capacitat de gestionar i aplicar els coneixements sobre els principis de disseny i innovació curricular.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i aplicar els elements d'avaluació que constitueixen els processos d'ensenyament i aprenentatge de l'activitat física i l'esport, com també en altres contextos del centre.
  • Conèixer i analitzar els diferents models d'avaluació-qualificació en educació física i esportiva, a més dels instruments per dur-la a terme.
  • Capacitar l'alumne per a l'avaluació tant del procés d'ensenyament-aprenentatge, la pràctica docent, com de l'alumnat, per a aconseguir conclusions que permeten l'adequació dels mètodes d'ensenyament.
  • Aplicar diferents línies i instruments d'avaluació en educació física, i ser capaç d'adaptar-los a les característiques de cada context.
  • Saber dissenyar, avaluar i administrar en la pràctica programes d'activitat física i l'esport.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2022-23

  • Conocer y aplicar los elementos de evaluación que constituyen los procesos de enseñanza y aprendizaje de la actividad física y el deporte así como en otros contextos del centro.
  • Diferenciar entre Evaluación y calificación
  • Conocer y analizar los distintos modelos de evaluación y calificación en Educación Física y Deportiva, así como distintos instrumentos para la correcta realización de la misma.
  • Capacitar al alumno para la evaluación; tanto de la adquisición de conocimientos y/o habilidades, como del proceso enseñanza-aprendizaje, y de la propia actividad docente, llegando a alcanzar conclusiones que permitan la adecuación de los métodos de enseñanza oportunos.
  • Aplicar diferentes  metodologías e instrumentos de evaluación en Educación Física, siendo capaz de adaptarlos a las características de cada contexto.
  • Saber diseñar, evaluar y administrar en la práctica programas de actividad física y el deporte.

 

 

;

Dades generals

Codi: 16544
Professor/a responsable:
NAVARRO MONTERO, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ CORPORAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix