Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2017-18

The education of any knowledge supposes a continuous effort for updating so much the didactic methods. Like the pertinent contents of the science of reference. This process of update results more complex by the need to enter the changes regulated by the rule in different scales: Autonomic, State or European.

The education of the geography is essential for the human development as it allows him improve his dialectic relation with the natural and social surroundings in which it manages .

The Geography facilitates the necessary knowledges to resolve numerous problems that poses him to any citizen in his daily life like locating a point, orient in a determinate city, calculate routes, instrument pertinent for the planned atmospheric time, develop sportive or economic activities according to these forecasts, comprise the social networks, economic, etc. that conform our societies, among others.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2017-18

General Competences (CG)

  • CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
  • CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
  • CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
  • CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
  • CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
  • CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
  • CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
  • CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2017-18

The specific aims of the asignatura Didactic of the Geography will be the following:

- Define the didactic of the Geography.
- Know the different epistemological tendencies of the Geográfia.
- Identify in the didactic proposals the influence of the distinct scientific currents.
- Select and organise didactic contents according to the tendencies in Geography.
- Incorporate specific documentary sources of the Geography.
- Know the traditional theory on the process of education-learning.
- Know the new theories on the process of education-learning.
- Analyse different technical, activities, material resources related with the process of education-learning.
- Apply instruments and specific technicians of the geography in the preparation of activities, material and didactic resources related with the process of education learning.
- Design individually and in team activities, material and didactic resources related with the process of education learning.
- Use the bibliographic resources, of archive or of Internet in the preparation of activities, material and didactic resources related with the process of education learning.
- Describe the method of the geógrafo.
- Define the concept of space.
- Know the different categories and notions of the concept of space.
- Define the concept of landscape.
- Know the elements and relations that integrate the landscape.
- Recognise in a text or activity the distinct tendencies in Geography.
- Design didactic activities according to the methods of the geógrafo.
- Relate the didactic transposition with the characteristics of the science of reference.
- Compare the own experience and the production realised with the results of other educational in distinct forums like centres of training of the profesorado, congresses, days, etc.
- Value the contributions of the different tendencies in Geography.
- Value the contributions of the Geography to the primary education.
- Criticise the relations that establish between the science of reference and the didactic of the same.
- Share activities, material and didactic resources related with the Geography.
- Debate didactic proposals so much own, as extraneous.
- Assume didactic proposals elaborated by other mates.
- Value the natural and cultural heritage like sign of identity, half of development or documentary evidence.
- Respect the natural and cultural heritage.
- Accept the cultural diversity like wealth of the Humanity.
- Defend the human rights above differences of race, religion, gender, language, etc.

 

 

General

Code: 17523
Lecturer responsible:
GOMEZ TRIGUEROS, ISABEL MARIA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 1,80
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: TEACHING SOCIAL SCIENCES
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 1,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught