Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ

Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació pel Consell de Departament.

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

Els mestres necessiten comprendre el sentit de l'educació. Això significa que han de disposar d'una capacitat comprensiva que relacioni el factual amb el axiológico, però no yuxtapuestamente, sinó en forma de sistema i holistamente considerat. És a dir, requereixen d'un bagatge que sàpiga situar cada teoria d'altres ciències de l'educació, dins de la globalitat de l'educant-en-situació-de-aprenentatge. Això pretén promoure una personalització lliure, crítica i comunitària, que comporta la cooperació en raó a uns valors portats a la pràctica en virtut de l'autocontrol de si mateix. Per tant, les teories sobre el social, el cultural i el psíquic troben aquí la seva justificació i se situaran pels futurs mestres en anar aprenent-les a les aules de la nostra universitat. El que s'ha dit significa que cada estudiant ha de ser capaç de saber i comprendre l'abast del legislat sobre el seu quefer i, sense una obediència a cegues, assumir una responsabilitat deontológicamente crítica sobre la seva funció soci-cultural. La teoria pedagògica no significa excloure altres aportacions, sinó que col·labora interdisciplinariamente al bon entroncament de cada matèria més específica en l'enteniment del tot de l'educació.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
  • CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
  • CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
  • CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
  • CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i, si escau, els centres i aules de formació de persones adultes, i la diversitat d'actors i accions que implica el seu funcionament. Col·laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn i treballar en equip amb els companys com a condició necessària per a millorar l'activitat professional, compartint coneixements i valorant experiències.
  • CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
  • CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
  • CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
  • CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
  • CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
  • CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els fonaments de l'educació primària.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula.
  • Promoure accions d'educació en valors orientats a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • Relacionar l'educació amb el medi i cooperar amb les famílies i la comunitat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Es tracta de reflexionar sobre els actes i processos educatius i, també, sobre l'àmbit disciplinar de les Ciències de l'Educació. Amb això es tipologizarán i valoraran els quefers docents i anàlogament els seus fonaments teoréticos. Per aconseguir aquestes finalitats, es pretendrà específicament que els estudiants aconsegueixin:
1. Conèixer i utilitzar la terminologia, conceptes i models, a més d'una sistemàtica pedagògica.
2. Desenvolupar capacitats d'anàlisis i síntesis; inducció i deducció, per passar a efectuar la comprensió i crítica dels fets educatius.
3. Introduir als alumnes en l'estudi dels fenòmens educatius i en els documents que ho reflecteixen, mitjançant la realització d'activitats dirigides.
4. Promoure l'estudi empíric dels problemes de la realitat educacional, usant metodologia objetivante, amb la finalitat d'integrar explicacions (racionalitat causal) i valors (comprensió del sentit), a fi que sàpiguen proposar linimientos d'optimització dels processos educatius.
5. Avaluar els aprenentatges per ajudar als estudiants a aconseguir els objectius i competències esmentats.

 

 

Dades generals

Codi: 17512
Professor/a responsable:
RICO GOMEZ, MARIA LUISA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix