Competencies and objectives
Course context for academic year 2023-24
Applied Physics 2 is a basic subject of the degree in Fundamentals of Architecture. Together with Applied Physics 1, it provides an introduction to the basics of Physics.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2023-24
General Competences (CG)
- CG.5 : Conocer los problemas físicos, las distintas tecnologías y la función de los edificios de forma que se dote a éstos de condiciones internas de comodidad y protección de los factores climáticos.
- CG.7 : Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas.
Skills/Skills
- CB 1 : Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
- CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
- CB 3 : That students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) in order to make judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues.
- CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
- CB 5 : Students should have developed the necessary learning skills to undertake later studies with a high level of autonomy.
Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental
- CT.10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.
- CT.11 : Habilidad para aplicar los conocimientos a la práctica. Habilidad de tecnificar en procesos aplicables en la realidad, cualquier tipo de discurso conceptual.
- CT.12 : Habilidad para el razonamiento crítico. Capacidad de confrontar líneas argumentales diversas, sistematizando la duda sobre cualquier afirmación presentada.
- CT.14 : Habilidad para la elaboración del pensamiento abstracto. Habilidad para construir conceptos genéricos a partir de un conocimiento empírico.
UA Basic Transversal Competences
- CT.2 : Capacidad de expresión. Capacidad de exposición oral y escrita.
- CT.3 : Capacidad de programar y fijar plazos. Capacidad de planificar tareas y comprometerse en el cumplimiento de objetivos y plazos.
- CT.4 : Capacidad de trabajo en grupo. Capacidad de desenvolverse en trabajos colectivos y de grupo, repartiendo tareas y asumiendo roles.
- CT.5 : Capacity to deal with real situations in architecture. Capacity to face, plan and resolve real problems required by society in the field of architecture.
- CT.6 : Capacidad de adaptarse a nuevos conceptos y métodos. Capacidad de aprender y aplicar, de forma autónoma e interdisciplinar, nuevos conceptos y métodos.
- CT.8 : Capacidad de adoptar el método científico. Capacidad de adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional.
- CT.9 : Capacidad de autocrítica. Disponer de la capacidad de autocrítica necesaria para el análisis y mejora de la calidad de un proyecto.
Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental
- CT.17 : Habilidad para la resolución de problemas. Capacidad para orientar la información y los instrumentos de acción hacia la resolución de conflictos previamente diagnosticados.
Inherent transversal Competences:>>Individual Interpersonal
- CT.26 : Habilidad para emprender estrategias y procesos de aprendizaje autónomos. Capacidad de generar procesos de autoaprendizaje que, de manera autónoma, complementen el aprendizaje reglado.
Specific Competences:>>Preparatory Block
- CE.8 : Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de los principios de termodinámica, acústica y óptica.
- CE.9 : Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de los principios de mecánica de fluidos, hidráulica, electricidad y electromagnetismo.
Specific Competences:>>Technical Block
- CE.22 : Capacidad para proyectar instalaciones edificatorias y urbanas de transformación y suministro eléctricos, de comunicación audiovisual, de acondicionamiento acústico y de iluminación artificial.
Specific Competences:>>Project Block
- CE.41T : Capacidad para intervenir en y conservar, restaurar y rehabilitar el patrimonio Construido.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2023-24
The main objective of this subject is to develop scientific-technical capacities necessary for professional practice in architecture.
The architect graduate should be able to use the first and second law of thermodynamics and solve problems applying these laws, explain harmonic oscillations, damped oscillations and forced oscillations and treat such oscillations mathematically, understand and explain the concept of wave lore, explain the first and second laws of thermodynamics and solve problems applying these laws, and explain the principles of light. What we do is to show problematic situations related to architecture (open problems relevant to the architect student) where we have to think about possible solutions doing research, and not necessarily requiring a numerical answer. This methodology facilitates the autonomy and responsibility of the students, the interactivity teacher-student and student-student, and shows the connection between physics and other areas of knowledge.
Subject objectives/competences
- To acquire and apply physics and mathematical knowledge to solve Architecture situations.
- To achieve the basic knowledge of the Physic laws which are needed to understand other subjects study during the degree.
- To give a simple description and as complete as possible for mechanics, oscillations and waves, thermodynamics and light; establishing the basic relationships that exist between these parts of Physics and other subjects in the curriculum.
- Able to know the basic principles of fluid mechanics (statics and dynamics).
- To know how to apply the basic relations of fluid statics and dynamics to real cases.
- To know and understand the mechanisms of heat propagation.
- To acquire conceptual knowledge and practical understanding of the heat transfer mechanisms and use it in cases related to architecture.
- To acquire and apply the relationships of thermal expansion and thermal equilibrium.
- To acquire and apply the principles of thermodynamics and use them in simple engineering situations.
- To know the characteristics of humid air and know how to apply the corresponding relationships to real cases.
- To acquire conceptual knowledge and practical understanding of the heat transfer mechanisms and use it in cases related to architecture.
- Know how to explain the physical characteristics of simple harmonic, damped and forced harmonic motion.
- Acquire an adequate conceptual knowledge and understanding of the fundamental principles of wave mechanics, including sound waves, and apply them to simple real-life situations.
- To achieve the basic knowledge of the nature of light.
- To understand the solar geometry and it relation with the energetic problematic and the architectonic comfort.
- To acquire and apply the principles of physics of the energetic phenomena (heat, sound and light) to the architectonic development and the influence in the environment and human comfort.
- To increase the capacity of planning and conducting experiments, as well as analysis and interpretation of experimental data.
- To develop autonomy in the learning processes forming capacities and attitudes to facilitate life-long learning and capacities to communicate making use of the scientific language.
- To acquire skills in information technologies.
Achieve the general basic competences listed for this subject.
General
Code:
35516
Lecturer responsible:
Rodes Roca, Jose Joaquin
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,20
Practical credits:
1,20
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
PHYSICS, ENGINEERING SYSTEMS AND SIGNAL THEORY
Area: APPLIED PHYSICS
Theoretical credits: 1,2
Practical credits: 1,2
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN FUNDAMENTALS OF ARCHITECTURE
Course type: CORE (Year: 2)