Ir a cuerpo Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Guies docents
COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA 2

Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2019-20

La Composición Arquitectónica es un área de conocimiento que comprende un conjunto de saberes que, desde distintos planos interrelacionados entre si, tratan de dotar de un sustrato o base teórica a la práctica proyectual o proceso de creación arquitectónica. Parte del hecho de que la actividad profesional del arquitecto se fundamenta en la resolución de los problemas que plantea la creación arquitectónica, es decir, en saber proyectar, planificar y construir en un binomio que comparten técnica y creatividad, y desde un horizonte que abarca tanto el campo de la arquitectura, como el de la ciudad y el del territorio. Todos estos saberes aglutinados en el área de conocimiento de Composición Arquitectónica configuran una serie de herramientas capaces de aportar conceptos y criterios con los que encauzar la resolución de los problemas que se plantean en el proceso de creación arquitectónica. Además, generan una base de conocimientos o teorías que conforma un sistema de valores, métodos y hábitos que constituyen la manera personal de afrontar y resolver la ideación de la arquitectura. De todo ello deviene una base de conocimiento instrumental que se concreta en su puesta en práctica, en su finalidad de servir a una actividad fundamentalmente práctica: la de resolver los problemas de creación de la arquitectura, es decir, la de proyectar, que a su vez retroalimenta la configuración de esa base de conocimientos o saberes. Para abordar y obtener este conjunto de conocimientos que orientan la práctica de proyectar, que es la actividad propia del arquitecto, aparece, entre otros posibles, el enfoque histórico, donde se estudia la historia de la arquitectura y de la ciudad en relación a la historia del arte y de la cultura y en relación a la historia de las teorías que han sustentado la actividad arquitectónica en cada tiempo histórico. A abordar este enfoque está destinada la asignatura de Composición Arquitectónica 2, que se imparte en el primer cuatrimestre del segundo curso del Grado en Arquitectura.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
  • CG-7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-10 : Habilitat per a l'anàlisi i la síntesi. Habilitat per a separar les parts d'un procés d'indagació i habilitat per a recompondre el tot a partir d'unes parts.
  • CT-12 : Habilitat per al raonament crític. Capacitat de confrontar línies argumentals diverses, sistematitzant el dubte sobre qualsevol afirmació presentada.
  • CT-13 : Habilitat per a l'estètica i la forma. Capacitat de posicionar-se críticament davant la bellesa.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT-2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT-4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.
  • CT-6 : Capacitat d'adaptar-se a nous conceptes i mètodes. Capacitat d'aprendre i aplicar, autònomament i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT-8 : Capacitat d'adoptar el mètode científic. Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos, tant a nivell acadèmic com professional.
  • CT-9 : Capacitat d'autocrítica. Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a analitzar i millorar la qualitat d'un projecte.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques

  • CT-20 : Habilitat per a integrar els diversos sabers i disciplines. Capacitat d'entendre la dimensió múltiple dels problemes en què s'intervé i habilitat per a seleccionar i incorporar els arguments més eficaços.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CT-24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals

  • CT-26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials

  • CT-29 : Habilitat per a les relacions interpersonals i la comunicació. Capacitat per a gestionar processos que impliquen negociació d'idees en diferents fòrums.

 

Competències transversals pròpies:>>sistèmiques d'assoliment

  • CT-33 : Motivació per la superació d'obstacles. Capacitat per a no deixar-se intimidar pels obstacles i saber superar-los sense patir pèrdues personals importants. Capacitat per a optimitzar les nostres energies i orientar-les cap a metes possibles i autoregeneradores.

 

Competències específiques:>> bloc projectual

  • CE-49 : Coneixement adequat de la història general de l'arquitectura.
  • CE-53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE-55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE-56 : Coneixement adequat de les bases de l'arquitectura vernacla.
  • CE-57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2019-20

Que el alumno alcance un nivel de conocimiento adecuado sobre la historia de la arquitectura y de la ciudad en Occidente, en el periodo o arco temporal que va desde la Antigüedad Clásica hasta la crisis del Antiguo Régimen en la primera mitad del siglo XVIII; que sea capaz de definir criterios para ampliar estos conocimientos y formar su capacidad de análisis y crítica del hecho arquitectónico y urbano, así como la de abstraer principios e ideas de arquitectura y valorar su posible repercusión o vigencia en la cultura arquitectónica contemporánea.

 

 

Dades generals

Codi: 35515
Professor/a responsable:
BANYULS PEREZ, ANTONI
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: COMPOSICIÓ ARQUITECTÒNICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix