Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2015-16

Las enseñanzas propuestas por el Área de Proyectos Arquitectónicos se agrupan en 9 asiganturas dispuestas a lo largo de todos los cursos del Grado en Fundamentos de la Arquitectura. En su conjunto, constituyen la espina dorsal en la formación del/a arquitecto/a.
En la tradición occidental, la pedagogía del proyecto arquitectónico desarrolla una perspectiva constructivista organizada alrededor de la experiencia del Taller de Proyectos, donde cada estudiante va imbricando sus intereses personales en los objetivos y metodologías propuestos por los enunciados de cada Taller.
Más información sobre la asignatura, los perfiles propios de cada grupo/taller, y toda la información actualizada en el blog del área de proyectos arquitectónicos:
http://blogs.ua.es/proyectosarquitectonicos/

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG-1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG-2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
  • CG-3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • CG-4 : Comprendre els problemes de la concepció estructural, de construcció i d'enginyeria vinculats als projectes d'edificis, a més de les tècniques de resolució d'aquests.
  • CG-5 : Conèixer els problemes físics, les diverses tecnologies i la funció dels edificis, per tal de dotar-los de condicions internes de comoditat i protecció dels factors climàtics.
  • CG-6 : Conèixer les indústries, organitzacions, normatives i procediments per a plasmar els projectes en edificis i integrar els plànols en la planificació.
  • CG-7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Competències bàsiques i del MECE (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior)

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT-15 : Habilitat per a la imaginació, la fantasia i la creativitat. Habilitat per a traduir situacions imaginatives o creatives a diagrames o mapes amb els quals interactuar. Capacitat per a entendre la lògica, els recursos i les possibilitats de la fantasia.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT-2 : Capacitat d'expressió. Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT-4 : Capacitat de treball en grup. Capacitat d'èxit en treballs col·lectius i de grup, repartint treball i assumint rols.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals lingüístiques

  • CT-24 : Habilitat per a elaborar i expressar idees i discursos propis. Habilitat per a generar registres que caracteritzen un llenguatge propi i diferenciat, fins i tot reciclant les maneres ja conegudes i fixant-ne noves.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals individuals

  • CT-25 : Actuar d'acord amb els propis valors, motivacions i opinions. Capacitat per a crear i proposar contextos operatius propis a partir de la nostra especial manera d'estar en el món, assumint les nostres responsabilitats individuals per a la creació d'un món millor.
  • CT-26 : Habilitat per a emprendre estratègies i processos d'aprenentatge autònoms. Capacitat de generar processos d'autoaprenentatge que, de manera autònoma, complementen l'aprenentatge reglat.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE-34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
  • CE-35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
  • CE-37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE-39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
  • CE-40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE-41T : Capacitat per a intervenir en el patrimoni construït, a més de conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
  • CE-42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE-43T : Capacitat per a realitzar projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
  • CE-48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE-50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • CE-51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE-52 : Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
  • CE-53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE-54 : Coneixement adequat de l'estètica, la teoria i la història de les belles arts i les arts aplicades.
  • CE-55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE-56 : Coneixement adequat de les bases de l'arquitectura vernacla.
  • CE-57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2015-16

A lo largo del curso, los estudiantes deberán, al menos en aproximaciones parciales, APRENDER A:

1/ Movilizar los afectos y recursos interpersonales en beneficio del conjunto del grupo, de la marcha del trabajo y de mi propia formación como arquitectx.
2/ Participar en las distintas actividades colectivas propuestas desde el Área que innovan herramientas proyectuales.
3/ Movilizar sus propias motivaciones y valores, dentro de las temáticas trabajadas, evidenciando la relación de sus propuestas con entornos sociales y profesionales específicos. (quiza aquí se podría directamente hablar del porfolio para junta los los dos en uno)
4/ Explicitar y desarrollar un campo de intereses y estructurarlos en una primera versión del porfolio.
5/ Interpretar la dimensión ética y política del proyecto arquitectónico y a articularla en los propios procesos arquitectónicos a un nivel básico.
6/ Desarrollar su creatividad entendida como lo que es capaz de accionar las potencialidades virtuales de los materiales y situaciones del entorno construido, por tanto, el alumno aprenderá a activar la realidad de formas creativas.
7/ Practicar formas de trabajo de distintos referentes creativos, adaptándolas al propio proceso creativo individual y colectivamente para ponerlas en común y construir colectivamente una visión panorámica de la materia que le guíe en los siguientes cursos de proyectos.
8/ Mostrar los valores e intereses del proyecto en los distintos formatos, concretando los procesos de construcción del entorno con calidad tanto en las presentaciones orales y/o performativas, como en los medios gráficos y/o audiovisuales, a nivel básico.
9/ Desarrollar y definir propuestas de entornos construidos, en diferentes frentes: el de los sistemas y materiales, el de la gestión programática y dimensional a un nivel básico.
10/ Introducirse y practicar las metodologías de diseño arquitectónico que inciden en la creación de mundos sostenibles.

 

 

Dades generals

Codi: 35511
Professor/a responsable:
GISBERT ALEMANY, ESTER
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA I CARTOGRAFIA
    Àrea: PROJECTES ARQUITECTÒNICS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix