Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
El paper de les matemàtiques ha estat, i continua sent, motiu de discussió quant al seu contingut i metodologia didàctica. Una idea àmpliament acceptada és que la funció de les matemàtiques en les carreres tècniques i en la ciència en general, consisteix a proporcionar un model matemàtic del problema tècnic o científic a tractar. Per tant, l'aprenentatge d'aquesta disciplina ha d'orientar-se de manera que proporcioni:
a) La capacitat de formular aquest model matemàtic, començant per la pròpia descripció del problema en termes matemàtics.
b) La capacitat d'anàlisi i resolució del model, bé sigui per mètodes analítics, numèrics, , etc.
c) La interpretació i discussió dels resultats obtinguts.
Actualment ningú s'atreviria a dubtar de la utilitat d'aquesta mena de representacions de situacions tècniques o científiques a partir dels models que proporciona la matemàtica. Destriar quins continguts de matemàtiques han d'ensenyar-se als futurs graduats en Arquitectura Tècnica i com ha de dur-se a terme aquest ensenyament, constitueix un repte possiblement permanent.
En aquest procés s'han elaborat les assignatures Fonaments de Matemàtica Aplicada I i II, com a matèries bàsiques en el currículum de Grau en Arquitectura Tècnica de l'Escola Politècnica Superior de la Universitat d'Alacant. Així doncs, es pretén que aquestes constitueixin una eina formativa capaç d'implantar en l'alumne un autèntic mètode científic de treball.
Finalment, l'assignatura present és, lògicament, la continuació natural de l'assignatura Fonaments de Matemàtica Aplicada I, constituint amb aquesta un curs complet d'àlgebra, càlcul i determinats annexos, propis d'una Escola Tècnica.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- G1 : Aptitud per a utilitzar els coneixements aplicats relacionats amb el càlcul numèric i infinitesimal, l'àlgebra lineal, la geometria analítica i diferencial, i les tècniques i mètodes probabilístics i d'anàlisi estadística.
Competències generals transversals
- G11 : Competències en un idioma estranger.
- G12 : Competències informàtiques i informacionals.
- G13 : Competències en comunicació oral i escrita.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Dirigir l'execució material de les obres d'edificació, de les seues instal·lacions i elements, duent a terme el control qualitatiu i quantitatiu de la construcció mitjançant l'establiment i gestió dels plans de control de materials, sistemes i execució d'obra, elaborant els corresponents registres per a la seua incorporació al Llibre de l'edifici. Portar el control econòmic de l'obra elaborant les certificacions i la liquidació de l'obra executada.
- Dur a terme activitats tècniques de càlcul, mesuraments, valoracions, taxacions i estudis de viabilitat econòmica; fer peritatges, inspeccions, anàlisis de patologia i altres d'anàlegs i redactar els informes, dictàmens i documents tècnics corresponents; efectuar aixecaments de plànols en solars i edificis.
- Gestionar les noves tecnologies edificatorias i participar en els processos de gestió de la qualitat en l'edificació; fer anàlisis, avaluacions i certificacions d'eficiència energètica així com estudis de sostenibilitat en els edificis.
- Dirigir i gestionar l'ús, conservació i manteniment dels edificis, redactant els documents tècnics necessaris. Elaborar estudis del cicle de vida útil dels materials, sistemes constructius i edificis. Gestionar el tractament dels residus de demolició i de la construcció.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
La nostra proposta, inclou com a objectius generals d'un curs de Fonaments de Matemàtica Aplicada II, els següents:
1)Millorar la formació de l'alumne/a afavorint el seu esperit crític i investigador, així com la seva capacitat de raonament, fomentant la seva creativitat.
2)Aconseguir que l'alumne/a aprengui un mètode de treball, sent capaç de, davant un problema concret, distingir l'important del superflu, intuir solucions del problema i interpretar els resultats obtinguts.
3)Aprofundir en l'alumne/a, el coneixement del llenguatge matemàtic, els mètodes específics d'algunes de les diferents facetes de la Matemàtica, així com la seva aplicació a diferents models, per a analitzar i interpretar els resultats.
4)Subministrar a l'alumne/a l'instrument matemàtic que necessitarà per a l'estudi d'altres disciplines de la seva carrera.
5)Proporcionar a l'alumne/a un repertori de conceptes fonamentals, mètodes de raonament i tècniques d'anàlisis o càlcul, adaptat a les seves futures necessitats professionals.
Dades generals
Codi:
16005
Professor/a responsable:
CORTES MOLINA, MONICA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
2,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
MATEMÀTICA APLICADA
Àrea: MATEMÀTICA APLICADA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 2,4
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ARQUITECTURA TÈCNICA
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)