Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

Esta asignatura introduce al estudiantado en los conceptos más prácticos del marketing en el punto de venta online y offline, así como la importancia de la planificación de la experiencia de cliente entorno a la venta en el canal de distribución. La gran competencia que existe actualmente en los canales de distribución hace de esta asignatura un pilar necesario para una formación efectiva en marketing.
Trade Marketing y Merchandising profundiza en el complejo entramado de relaciones que se producen entre fabricantes, distribuidores y consumidores, y en la adecuada gestión de las mismas. Se analiza el concepto, objetivos y funciones del trade, la operativa de dicha área respecto de aspectos claves en la política de marketing como la definición del surtido, el lanzamiento y referenciación de nuevos productos y el desarrollo de promociones de ventas, así como la relación entre las acciones que se desarrollen para el canal online y offline. También se analizarán las relaciones de cooperación entre fabricantes y distribuidores, el desarrollo del ECR y la aplicación de la gestión por categorías.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
  • CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
  • CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències Específiques

  • CE19 : Ser capaç de planificar decisions de distribució comercial i gestió del producte en el canal de distribució.
  • CE22 : Comprendre els factors que intervenen en la presa de decisions de màrqueting en l'àmbit social, públic, digital, en els serveis i en la recerca de l'opinió pública.
  • CE3 : Entendre l'entorn socioeconòmic, tecnològic, cultural i institucional i les polítiques sectorials, a més de l'impacte en les relacions comercials i financeres i el comportament psicosocial dels clients.

 

Competències bàsiques i generals:>>Generals

  • CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
  • CG10 : Adquirir coneixements bàsics en economia general, economia de l'empresa i direcció de màrqueting, a més de comprendre els aspectes teòrics i pràctics i la metodologia de treball.
  • CG11 : Saber comunicar, de manera clara i precisa, els coneixements, les metodologies, les idees, els problemes i les solucions en relació amb el màrqueting estratègic, la transformació de l'entorn i les perspectives dels mercats.
  • CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
  • CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
  • CG7 : Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social en el treball, respectant el medi ambient, coneixent i comprenent la importància del respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, l'accessibilitat universal per a les persones amb discapacitat i el respecte als valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.
  • CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aprofundir en coneixements de distribució adquirits en les assignatures obligatòries dins de la disciplina.
  • Comprendre la realitat de la gestió del punt de venda i analitzar les tècniques de comercialització, per a millorar la gestió minorista, especialment en els formats que operen en lliure-servei.
  • Dissenyar estratègies de venda al detall (retail) i trade màrqueting.
  • Trade màrqueting: conèixer els conceptes clau del trade màrqueting.
  • Conèixer la necessitat, característiques i funcions del trade màrqueting.
  • Dissenyar la gestió comercial del punt de venda.
  • Definir l'assortiment òptim com a resposta a les necessitats dels clients.
  • Dissenyar la implantació en el punt de venda, la gestió del lineal i animar el punt de venda (prestatgeries, aparadors, etc.).
  • Conèixer el significat, contingut i abast del marxandatge.
  • Conèixer les tècniques de marxandatge i gestió per categories.
  • Transmetre els fonaments bàsics per a la millora de la rendibilitat d'un punt de venda.
  • Conèixer les diverses formes de concebre l'espai de venda d'un establiment comercial.
  • Comprendre l'aplicabilitat de diferents eines que poden emprar-se en la gestió d'un establiment comercial.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

• Profundizar en conocimientos de distribución adquiridos en las asignaturas básicas y obligatorias dentro de la disciplina.

• Comprender la realidad de la gestión del punto de venta online y offline y analizar las técnicas de comercialización para mejorar la gestión minorista, especialmente en los formatos que operan en libre-servicio.

• Diseñar estrategias de retail y trade marketing.

• Trade Marketing: Formar en los conceptos clave del trade marketing. Conocer la necesidad, características y funciones del trade marketing. Diseñar la gestión comercial del punto de venta. Definir el surtido óptimo como respuesta a las necesidades de los clientes. Diseñar la implantación en el punto de venta, la gestión del lineal y animar el punto de venta (e.g exhibidores, planogramas, estanterías, escaparates,…) de acuerdo a las necesidades de los distintos canales. Gestión de lineales.

• Merchandising: Orientar sobre el significado, contenido y alcance del merchandising. Conocer las técnicas de merchandising y gestión por categorías. Transmitir los fundamentos básicos para la mejora de la rentabilidad de un punto de venta. Conocer las diferentes formas de concebir el espacio de venta de un establecimiento comercial. Comprender la aplicabilidad de distintas herramientas que pueden emplearse en la gestión de un establecimiento comercial.

 

 

Dades generals

Codi: 21542
Professor/a responsable:
RUJAS RODRIGUEZ, SONIA LYDIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: MARKETING
    Àrea: COMERCIALITZACIÓ I INVESTIGACIÓ DE MERCATS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix