Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

La asignatura Creación y Tendencias de marca se enmarca dentro de las líneas contempladas para el grado de Marketing.

De un tiempo a esta parte, la marca, como aspecto intangible, ha ido cobrando creciente importancia en las organizaciones, siendo en la actualidad la verdadera fuente de valor en un entorno competitivo y global.

La gestión de los recursos y activos intangibles, y en concreto la marca, es para el estudiante en Marketing, y para futuros profesionales, una de las áreas formativas preferentes hoy.
El gestor de la marca planifica y gestiona de forma integral los procesos de comunicación y de percepción públicas tanto de la empresa como de los productos y/o servicios. En la materia nos aproximamos de forma teórica y práctica al mundo del branding.
La contribución de esta asignatura al perfil profesional del titulo y al desarrollo de competencias con las que se relaciona sería la siguiente:

La materia proporciona una visión panorámica e integral de los aspectos intangibles y en concreto la marca, necesarios para el éxito empresarial.
La materia favorece el análisis y la reflexión global, y favorece el planteamiento de estrategias de marca, previo a la toma de decisiones.
La asignatura favorece el desarrollo de la comunicación interpersonal del futuro gestor de marcas, así como actitudes favorables para las competencias directivas (capacidad de diálogo, empatía, trabajo en equipo, liderazgo, entre otras).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
  • CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
  • CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències Específiques

  • CE11 : Comprendre el procés de direcció estratègica de l'empresa.
  • CE15 : Conèixer els factors de l'entorn que influeixen en la competitivitat de l'empresa, per a ser capaç d'establir-ne els objectius, a més d'identificar i desenvolupar les estratègies competitives, especialment en els àmbits operatiu i tàctic.
  • CE18 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar iniciatives de màrqueting en la comunicació des d'una perspectiva integral.
  • CE2 : Comprendre, des de la gestió, la manera d'integrar les àrees funcionals d'una empresa o organització petita, mitjana o gran.
  • CE22 : Comprendre els factors que intervenen en la presa de decisions de màrqueting en l'àmbit social, públic, digital, en els serveis i en la recerca de l'opinió pública.
  • CE4 : Saber fer informes d'assessorament quant a estratègies empresarials i evolució dels mercats.
  • CE5 : Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.

 

Competències bàsiques i generals:>>Generals

  • CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
  • CG10 : Adquirir coneixements bàsics en economia general, economia de l'empresa i direcció de màrqueting, a més de comprendre els aspectes teòrics i pràctics i la metodologia de treball.
  • CG11 : Saber comunicar, de manera clara i precisa, els coneixements, les metodologies, les idees, els problemes i les solucions en relació amb el màrqueting estratègic, la transformació de l'entorn i les perspectives dels mercats.
  • CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
  • CG3 : Ser capaç d'aprendre per a emprendre estudis posteriors de màrqueting i recerca de mercats, amb un alt grau d'autonomia.
  • CG4 : Aplicar, a l'anàlisi dels problemes, criteris professionals basats en l'ús de les estratègies empresarials i de màrqueting i recerca de mercats.
  • CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
  • CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
  • CG7 : Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social en el treball, respectant el medi ambient, coneixent i comprenent la importància del respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, l'accessibilitat universal per a les persones amb discapacitat i el respecte als valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.
  • CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Desenvolupar l'esperit crític quant a la creació i estratègia de marques,  per part d'empreses i organitzacions, en un context global marcat per la valorització dels intangibles, la reformulació de principis i valors universals, la interconnexió digital, tecnològica i transmediàtica i els problemes mediambientals i socials. Indagar l'enfocament transdisciplinar de la marca.
  • Desenvolupar diverses visions i aproximacions, funcionals i psicosocials en el món de les marques.
  • Concebre la marca com un actiu intangible.
  • Conèixer el tipus de decisions estratègiques en marca, tant corporativa com de producte-servei.
  • Arquitectura de marca i portafoli, extensió de marca, aliances i llicències. Aprendre a integrar decisions estratègiques sobre marca dins d'objectius comercials i corporatius, a més de generar valor per a les empreses.
  • Conèixer l'evolució de les teories i pràctiques sobre les marques, com a actiu intangible de les empreses.
  • Conèixer els diversos tipus de marques.
  • Conèixer i desenvolupar metodologies i processos per a crear, activar i gestionar marques.
  • Aplicar la perspectiva de marca a la gestió de l'empresa.
  • Conèixer les tendències en la creació, activació i gestió de marca en un context global marcat per la valorització dels intangibles, la reformulació de principis i valors universals, la interconnexió digital, tecnològica i transmediàtica i els problemes mediambientals i socials.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

- Desarrollar un espíritu crítico ante la creación y estrategia de marcas por parte de los diversos tipos de empresas y organizaciones, en un contexto global marcado por la valorización de los intangibles, la reformulación de principios y valores universales, la interconexión digital, tecnológica y transmediática y los problemas medioambientales y sociales. Indagar en el enfoque transdisciplinar de la marca.

- Desarrollar distintas visiones y aproximaciones, funcionales y psico-sociales al mundo de las marcas.
- Concebir la marca como un activo intangible.
- Conocer el tipo de decisiones estratégicas en marca, tanto corporativa como de producto/servicio.
- Arquitectura de marca y portfolio, extensión de marca, alianzas y licencias. Aprender a integrar decisiones estratégicas sobre marca dentro de objetivos comerciales y corporativos, así como de la generación de valor para las empresas.
- Conocer la evolución de las distintas teorías y prácticas sobre las marcas, como activo intangible de las empresas.
- Conocer los diversos tipos de marcas.
- Conocer y desarrollar metodologías y procesos para crear, activar y gestionar marcas.
- Aplicar la perspectiva de marca a la gestión de la empresa.
Conocer las tendencias en la creación, activación y gestión de marca en un contexto global marcado por la valorización de los intangibles, la reformulación de principios y valores universales, la interconexión digital, tecnológica y transmediática y los problemas medioambientales y sociales.

 

 

Dades generals

Codi: 21534
Professor/a responsable:
OLIVARES DELGADO, FERNANDO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix