Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

 

Este curso cubre la recolección, el manejo y análisis de grandes cantidades de datos ("big data") mediante modelos con el objetivo de apoyar la toma de decisiones en la empresa. Para lograrlo, el alumno desarrollará la capacidad de utilizar un conjunto de herramientas estadísticas y se apoyará en software especializado para este tipo de actividades que le permitirá generar análisis y resultados de gran utilidad.

El curso tendrá una orientación práctica. Se abordarán los tres retos principales del análisis de información para la empresa: saber qué datos recolectar (a partir de registros oficiales y contables, encuestas, redes sociales, historiales de compra e inventación, cotizaciones en mercados, etc.), saber cómo analizar extraer información de esos datos y saber cómo conseguir ideas valiosas de esta información (p.e., para conseguir clientes, fidelizarlos y retenerlos).

Durante el curso, se revisarán casos reales en donde se han aplicado este tipo de estrategias en el ámbito de la Economía, de las Finanzas, del Marketing y otras áreas empresariales. De este modo, los estudiantes podrán reconocer la importancia del análisis de datos en el mundo actual para apoyar la toma de decisiones en la vida diaria y en el mundo del trabajo. Los estudiantes conocerán no solo el enorme crecimiento de esta área en los últimos años, sino también su gran potencial y oportunidades en el futuro inmediato.

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
  • CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
  • CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències Específiques

  • CE13 : Ser capaç d'aplicar les eines matemàtiques, estadístiques i economètriques adequades per a analitzar l'empresa i l'entorn, a partir de dades econòmiques i empresarials interessants.
  • CE15 : Conèixer els factors de l'entorn que influeixen en la competitivitat de l'empresa, per a ser capaç d'establir-ne els objectius, a més d'identificar i desenvolupar les estratègies competitives, especialment en els àmbits operatiu i tàctic.
  • CE3 : Entendre l'entorn socioeconòmic, tecnològic, cultural i institucional i les polítiques sectorials, a més de l'impacte en les relacions comercials i financeres i el comportament psicosocial dels clients.
  • CE4 : Saber fer informes d'assessorament quant a estratègies empresarials i evolució dels mercats.

 

Competències bàsiques i generals:>>Generals

  • CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
  • CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
  • CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
  • CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
  • CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Capacitat per a identificar problemes associats a dades estadístiques en diverses variables.
  • Adquirir destresa en la descripció de dades multivariants.
  • Conèixer les tècniques estadístiques requerides per a comparar dades de diverses poblacions.
  • Adquirir destresa en l'ús de tècniques per a reduir la dimensió.
  • Adquirir destresa en l'ús de tècniques estadístiques per a problemes d'heterogeneïtat i de variables categòriques.
  • Conèixer aplicacions al màrqueting de l'anàlisi multivariant.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

- Conocer los fundamentos del análisis de datos, usando herramientas estadísticas y software computacional especializado, y su importancia en la toma de decisiones, tanto a nivel personal como profesional.

- Aprender a recoleccionar, procesar y gestionar datos estructurados y no estructurados, incluyendo el manejo de grandes volúmenes de datos (big data).

- Dominar técnicas y herramientas de limpieza, preparación, exploración y análisis de datos para convertirlos en información útil y de valor (Business Intelligence).

- Desarrollar habilidades en la creación y validación de modelos que permitan comprender las relaciones ene los datos así como utilizar análisis predictivos para evaluar escenarios y tomar decisiones informadas.

- Identificar casos de aplicación en distintos contextos, sectores e industrias.

 

 

 

Dades generals

Codi: 21533
Professor/a responsable:
ALBARRAN PEREZ, PEDRO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FONAMENTS DE L'ANÀLISI ECONÒMICA
    Àrea: FONAMENTS DE L'ANÀLISI ECONÒMICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix