Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2023-24
Comunicación e Imagen Corporativa es una asignatura obligatoria de 6 ECTS. Se oferta en el primer semestre del cuarto curso del Grado en Marketing.
Los intangibles son hoy la principal fuente de valor para las organizaciones, de ahí la importancia para formar a los estudiantes del grado de Marketing en su identificación, análisis, gestión y puesta en valor. La asignatura proporciona al alumnado los conocimientos y competencias fundamentales sobre el papel de los intangibles corporativos, desde una perspectiva holista e integrada, principalmente de la comunicación y la imagen corporativas en la gestión empresarial, tanto a nivel interno como externo. Se analizan además las interrelaciones sinérgicas con otros intangibles corporativos como la identidad, cultura, responsabilidad o transparencia y su contribución a la reputación o a la legitimidad corporativa. Es importante además el conocimiento y gestión relacional con grupos de interés o stakeholders.
La asignatura Comunicación e Imagen Corporativa profundiza en el estudio de los intangibles de base comunicativa al servicio de la gestión organizacional. Esta materia proporciona nociones sobre la comunicación y otros intangibles al servicio del management estratégico y en materia de comunicación complementa lo aprendido en el ámbito de la comunicación comercial, en la materia de Comunicación en Marketing.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències transversals
- CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
- CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
- CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.
Competències Específiques
- CE11 : Comprendre el procés de direcció estratègica de l'empresa.
- CE15 : Conèixer els factors de l'entorn que influeixen en la competitivitat de l'empresa, per a ser capaç d'establir-ne els objectius, a més d'identificar i desenvolupar les estratègies competitives, especialment en els àmbits operatiu i tàctic.
- CE18 : Ser capaç de dissenyar i desenvolupar iniciatives de màrqueting en la comunicació des d'una perspectiva integral.
- CE2 : Comprendre, des de la gestió, la manera d'integrar les àrees funcionals d'una empresa o organització petita, mitjana o gran.
- CE4 : Saber fer informes d'assessorament quant a estratègies empresarials i evolució dels mercats.
- CE5 : Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa.
Competències bàsiques i generals:>>Generals
- CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
- CG10 : Adquirir coneixements bàsics en economia general, economia de l'empresa i direcció de màrqueting, a més de comprendre els aspectes teòrics i pràctics i la metodologia de treball.
- CG11 : Saber comunicar, de manera clara i precisa, els coneixements, les metodologies, les idees, els problemes i les solucions en relació amb el màrqueting estratègic, la transformació de l'entorn i les perspectives dels mercats.
- CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
- CG3 : Ser capaç d'aprendre per a emprendre estudis posteriors de màrqueting i recerca de mercats, amb un alt grau d'autonomia.
- CG4 : Aplicar, a l'anàlisi dels problemes, criteris professionals basats en l'ús de les estratègies empresarials i de màrqueting i recerca de mercats.
- CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
- CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
- CG7 : Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social en el treball, respectant el medi ambient, coneixent i comprenent la importància del respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, l'accessibilitat universal per a les persones amb discapacitat i el respecte als valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.
- CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
- CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Desenvolupar l'esperit crític quant a l'ús de la comunicació i la imatge, per part d'empreses i organitzacions, en un context global marcat per la valorització dels intangibles, els nous valors i principis, la interconnexió digital, tecnològica i transmediàtica i els problemes mediambientals i socials.
- Desenvolupar visions diferents respecte del paper de la comunicació i la imatge en les empreses.
- Conèixer l'evolució de les teories i pràctiques quant a identitat, cultura, comunicació, imatge i reputació, com a intangibles de les organitzacions.
- Interpretar els processos i les decisions de comunicació i comportament de l'empresa en clau d'imatge i reputació per a l'empresa.
- Interrelacionar la comunicació corporativa amb altres intangibles corporatius i amb la creació de valor.
- Conèixer quins elements i característiques defineixen l'estratègia en la gestió de la comunicació i imatge corporatives.
- Conèixer metodologies, mètriques i mesuraments.
- Concebre i gestionar integralment les classes de comunicació en l'empresa, tant internes com externes.
- Conèixer la ubicació orgànica del departament i el perfil professional del dircom (director general de comunicació i reputació corporatives).
- Saber integrar la gestió de la comunicació i la imatge empresarials en les estratègies generals de les companyies.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24
- Desarrollar un espíritu crítico ante la utilización de la comunicación y la imagen por parte de los diversos tipos de empresas y organizaciones en un contexto global marcado por la valorización de los intangibles, nuevos valores y principios, la interconexión digital, tecnológica y transmediática y los problemas medioambientales y sociales.
- Desarrollar distintas visiones acerca del papel que desempeñan la comunicación y la imagen en las empresas.
Conocer la evolución de las distintas teorías y prácticas sobre la identidad, cultura, comunicación, imagen y reputación, como intangibles de las organizaciones.
- Interpretar los procesos y decisiones de comunicación y comportamiento de la empresa en clave de imagen y reputación para la empresa.
Interrelacionar la comunicación corporativa con otros intangibles corporativos y con la creación de valor.
- Conocer qué elementos y características definen la estrategia en la gestión de la comunicación e imagen corporativas.
- Conocer metodologías, métricas y mediciones.
- Concebir y gestionar de forma integral los diferentes tipos de comunicación en la empresa, tanto internos como externos.
- Conocer la ubicación orgánica del departamento y perfil profesional del Dircom (Director General de Comunicación y reputación corporativas).
- Saber integrar la gestión de la comunicación y de la imagen empresarial en las estrategias generales de las organizaciones.
Dades generals
Codi:
21531
Professor/a responsable:
OLIVARES DELGADO, FERNANDO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MÀRQUETING
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)