Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2023-24

This course, which is worth 6 ECTS credits. It enables the student to continue to gain knowledge in the area of marketing and market research and to achieve a solid commercial base. Its approach familiarizes the students with commercial distribution. For this objective, a very active methodology is followed, which enables students to design, implement and control commercialization and retailing strategies successfully. This course aims to give students the necessary knowledge which will allow them to develop positions of responsibility in distribution management companies and in the organization of this kind of company as well, in order to design and implement commercialization plans.

http://vertice.cpd.ua.es/84506 commercial distribution syllabus 4 minutes

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

Transversal Competences

  • CT1 : Leer y comunicarse en el ámbito profesional en un idioma extranjero, en especial en inglés.
  • CT2 : Usar habitualmente las herramientas informáticas así como la tecnología de la información y las comunicaciones en todo su desempeño profesional.
  • CT3 : Capacidad de comunicación oral y escrita.

 

Specific Competences

  • CE15 : Conocer los factores del entorno que influyen en la competitividad de la empresa para ser capaz de establecer los objetivos de la empresa, identificar sus estrategias competitivas y desarrollarlas, especialmente en los niveles operativo y táctico.
  • CE19 : Mostrar capacidad para planificar decisiones de distribución comercial y la gestión del producto en el canal de distribución.
  • CE3 : Entender el entorno socioeconómico, tecnológico, cultural e institucional, las políticas sectoriales, así como su impacto en las relaciones comerciales y financieras, y el comportamiento psicosocial de los clientes.
  • CE4 : Saber elaborar informes de asesoramiento sobre estrategias de las empresas y evolución de los mercados.

 

Competencias Básicas y Generales:>>Generales

  • CG10 : Adquirir conocimientos básicos en economía general, economía de la empresa y dirección de marketing, y comprender tanto los aspectos teórico-prácticos como la metodología de trabajo.
  • CG11 : Saber comunicar a una audiencia, de manera clara y precisa, los conocimientos, metodologías, ideas, problemas y soluciones en relación con el marketing estratégico, la transformación del entorno y las perspectivas de los mercados.
  • CG2 : Adquirir capacidad para el trabajo en equipo y su liderazgo y motivación durante el trabajo profesional en la dirección de marketing.
  • CG3 : Adquirir la capacidad de aprendizaje que permita emprender estudios posteriores de marketing e investigación de mercados con un alto grado de autonomía.
  • CG5 : Ser capaz de tomar decisiones empresariales y en la dirección de marketing aplicando los conocimientos a la práctica, y haciéndolo desde una perspectiva interdisciplinar e integradora de conocimientos.
  • CG6 : Ser capaz de derivar información relevante imposible de reconocer por no profesionales a partir de datos socioeconómicos.
  • CG7 : Comprometerse con la ética y la responsabilidad social en el trabajo, respetando el medioambiente, conociendo y comprendiendo la importancia del respeto a los Derechos Fundamentales, a la igualdad de oportunidades entre Hombres y Mujeres, a la Accesibilidad Universal para las personas con Discapacidad y al respeto a los Valores propios de una Cultura de Paz y Valores Democráticos.
  • CG8 : Analizar los problemas, en el ámbito de los mercados y el marketing estratégico, con razonamiento crítico, sin prejuicios, con precisión y rigor.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2023-24

GENERAL OBJECTIVES

  1. To raise awareness of the importance of efficient product distribution for the success of the company and customer satisfaction.
  2. To introduce the concepts, structures, and methods used in commercial distribution to plan, organize, implement, and control the tasks in this field.
  3. To show their implementation, in particular cases and situations in the trade dynamics.
  4. To promote a way of thinking and acting on the scope of distribution and the forces that operate it.

SPECIFIC OBJECTIVES:

  1. An in-depth knowledge of the most common practices from the point of view of both the manufacturer and retailer and, on the other hand, to analyse those typical commercial strategies and marketing tools.
  2. To provide students with the necessary knowledge of new distribution systems and sales methods to allow them to implement appropriate distribution strategies for different types of companies.
  3. To provide streamlined instruments related to communication, merchandising, and logistics involved in distribution.
  4. To develop students’ professionalism, with regard to the criteria of responsibility and efficiency.
  5. To prepare students who want to enter a distribution company; through essential theoretical training to access posts of responsibility, and, through practical training, to be able to function from the moment of incorporation into the company.
  6. In essence, it is intended to provide training which will serve as a basis for the student’s future professional life in the world of commerce, and more specifically, in that of "commercial distribution".

commercial distribution syllabus (4 min) 

 

 

General

Code: 21523
Lecturer responsible:
DE JUAN VIGARAY, MARIA DOLORES
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: MARKETING
    Area: MARKETING AND MARKET RESEARCH
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught