Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2023-24

La asignatura de Decisiones de Producto y Precio es una asignatura de carácter obligatorio, con una carga lectiva de 6 créditos ECTS y semestral, que se imparte a lo largo del primer semestre del tercer curso del Grado en Marketing.

Esta asignatura amplia los conocimientos básicos de marketing que posee el alumno; en particular, aquellos relacionados con la toma decisiones acerca de las variables Producto y Precio, dos de las variables de marketing fundamentales para la gestión comercial de la empresa.

Partiendo de la base de que el alumno ya posee conocimientos básicos de marketing e investigación comercial, esta asignatura desarrolla en mayor profundidad dos de las variables de marketing incluidas en la formación básica de Introducción al Marketing (primer curso) y también maneja técnicas de recogida y análisis de datos estudiadas en la formación obligatoria de Investigación Comercial (segundo curso). De igual modo, los conocimientos adquiridos por el alumno en esta asignatura contribuirán a completar su formación para la toma de decisiones de marketing vinculadas a otras asignaturas del mismo curso, especialmente en las asignaturas de Comunicación en Marketing, Distribución Comercial, Investigación de Mercados I, Marketing estratégico y marketing digital, y a dotarle de conocimientos fundamentales para la mejor asimilación de las asignaturas obligatorias y optativas propuestas en cuarto curso del Grado.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
  • CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
  • CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.

 

Competències Específiques

  • CE15 : Conèixer els factors de l'entorn que influeixen en la competitivitat de l'empresa, per a ser capaç d'establir-ne els objectius, a més d'identificar i desenvolupar les estratègies competitives, especialment en els àmbits operatiu i tàctic.
  • CE19 : Ser capaç de planificar decisions de distribució comercial i gestió del producte en el canal de distribució.
  • CE20 : Ser capaç d'analitzar les diverses polítiques de fixació de preus.
  • CE24 : Planificar decisions de producte per a innovar i posicionar l'empresa.
  • CE4 : Saber fer informes d'assessorament quant a estratègies empresarials i evolució dels mercats.
  • CE7 : Ser capaç d'aplicar els coneixements de màrqueting i les tècniques de recerca comercial, qualitatives o matemàtiques, estadístiques i economètriques, en la definició de solucions de negoci.

 

Competències bàsiques i generals:>>Generals

  • CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
  • CG10 : Adquirir coneixements bàsics en economia general, economia de l'empresa i direcció de màrqueting, a més de comprendre els aspectes teòrics i pràctics i la metodologia de treball.
  • CG11 : Saber comunicar, de manera clara i precisa, els coneixements, les metodologies, les idees, els problemes i les solucions en relació amb el màrqueting estratègic, la transformació de l'entorn i les perspectives dels mercats.
  • CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
  • CG3 : Ser capaç d'aprendre per a emprendre estudis posteriors de màrqueting i recerca de mercats, amb un alt grau d'autonomia.
  • CG4 : Aplicar, a l'anàlisi dels problemes, criteris professionals basats en l'ús de les estratègies empresarials i de màrqueting i recerca de mercats.
  • CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
  • CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
  • CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
  • CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Les variables producte i preu són dos dels pilars fonamentals de les decisions comercials que ha d'abordar una empresa des de la perspectiva del màrqueting.
  • Aquesta assignatura permet conèixer en profunditat les variables comercials de producte i preu, desenvolupar l'esperit crític a l'hora d'analitzar i valorar les polítiques comercials de l'empresa relatives a aquestes variables comercials i aprendre a prendre decisions pel que fa a les variables producte i preu, de manera integrada amb la resta de variables comercials, assegurant l'adequat nivell competitiu a l'empresa i generant valor al mercat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2023-24

Objetivos cognitivos
OC1. Comprender la importancia de las variables Producto y Precio como variables de marketing.
OC2. Conocer las dimensiones del producto, su clasificación y ciclo de vida; así como los aspectos necesarios para la gestionar la marca, el posicionamiento de producto y, en general, la cartera de productos de la empresa.
OC3. Entender la problemática en torno al lanzamiento de nuevos productos al mercado.
OC4. Familiarizarse con los condicionantes en la fijación del precio.
OC5. Conocer y comprender las estrategias de fijación del precio y los métodos para su fijación.

Objetivos instrumentales
OI1. Ser capaz de aplicar los conocimientos teóricos a la práctica de marketing en la empresa.
OI2. Elegir la información relevante para la toma de decisiones de Producto y Precio.
OI3. Seleccionar y aplicar las herramientas apropiadas para resolver problemas concretos de Producto y Precio.
OI4. Expresar en público los resultados obtenidos de los trabajos realizados, así como comentar y debatir los resultados de trabajos realizados por otros compañeros y de casos, artículos y situaciones de marketing analizados durante las clases.

Objetivos actitudinales
OA1. Analizar una situación o problema empresarial objetivamente y actuar de forma racional para solucionarlo.
OA2. Responsabilizarse de su aprendizaje y de los resultados del mismo, desarrollando un pensamiento crítico y respetuoso, así como capacidad de autocrítica.
OA3. Tener capacidad para trabajar en equipo y para afrontar problemas de forma colectiva.
OA4. Mostrar habilidades sociales y comunicativas adecuadas con su entorno.
OA5. Regirse por la ética en el ejercicio de su profesión actuando bajo la legalidad vigente.

 

 

 

Dades generals

Codi: 21522
Professor/a responsable:
RUIZ CONDE, MARIA DEL ENAR
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: MARKETING
    Àrea: COMERCIALITZACIÓ I INVESTIGACIÓ DE MERCATS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix