Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2013-14

La asignatura de Psicología Social contribuye a la formación del Trabajador Social en áreas relacionadas con el conocimiento científico de las sociedades aportando una introducción a los conceptos, las teorías y la investigación sobre el comportamiento de los individuos en entornos sociales. La Psicología Social como el estudio científico de los efectos que ejercen los procesos sociales y cognitivos sobre el modo en que los individuos perciben, influyen y se relacionan unos con otros (Smith y Mackie, 1997) constituye un complemento imprescindible en la formación de los futuros graduados en Trabajo Social.

 

Del mismo modo, si se atiende a las funciones del profesional del título, aparece como indispensable el disponer de una preparación básica en procesos psicológicos –de naturaleza individual, interpersonal, grupal y societal-, que, en buena medida, constituyen aportaciones propias de la Psicología Social y que, en una primera aproximación, se abordan en la asignatura.

Dado el carácter básico de la asignatura, se incluyen unos contenidos psicosociales fundamentales relativos, por una parte,  al “ser social” –procesos de naturaleza individual- como la percepción interpersonal, atribución, cognición social, actitudes y autoconcepto e identidad, y por otra al “mundo social” –procesos de naturaleza interpersonal y grupal-. En este último grupo se abordan temas referidos a las relaciones interpersonales y la influencia social, el comportamiento prosocial y la agresión, así como la psicología de los grupos y el prejuicio y discriminación.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG3 : Donar suport a les persones perquè siguen capaces de manifestar les seues necessitats, punts de vista i circumstàncies.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Establir relacions professionals a fi d'identificar la forma més adequada d'intervenció.
  • CE12 : Dissenyar, implementar i avaluar projectes d'intervenció social.
  • CE14 : Preparar i participar en les reunions de presa de decisions a fi de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE16 : Establir, minimitzar i gestionar el risc cap a un mateix i els col·legues a través de la planificació, revisió i seguiment d'accions per a limitar l'estrès i el risc.
  • CE2 : Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seues necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE5 : Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per a aconseguir canvis, per a promoure'n el desenvolupament i millorar-ne les condicions de vida utilitzant els mètodes i els models de treball social, amb un seguiment regular dels canvis que es produeixen a fi de preparar la finalització de la intervenció.
  • CE7 : Recolzar el desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les quals puguen accedir i desenvolupar.
  • CE8 : Promoure el creixement, el desenvolupament i la independència de les persones identificant les oportunitats per a formar i crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grups per al creixement individual i l'enfortiment de les habilitats de relació interpersonal.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Ser capaç d'analitzar els processos d'interacció social, amb especial referència a la família, els grups socials i les comunitats.

- Comprendre la dimensió social dels processos subjectius i de formació d'identitats personals i socials

- Identificar els processos de formació, desenvolupament i evolució de les persones, les famílies, els grups, les organitzacions i les comunitats.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2013-14

Objetivos específicos:

- Objetivos conceptuales: Conocer los conceptos básicos, teorías y modelos fundamentales de la Psicología Social. Conocer los procesos psicosociales básicos para entender a la persona. Conocer los aspectos psicosociales básicos para entender nuestro mundo social. Conocer los aspectos básicos de la interacción social y de las relaciones interpersonales. Comprender las variables psicosociales de la conducta grupal Completar la formación teórica en Psicología Social antes señalada, con aplicaciones prácticas referidas al profesional del Trabajo Social Analizar los procesos básicos de las conductas de interacción social a la luz de la Psicología Social.

- Objetivos procedimentales: Buscar resultados aplicados a partir del conocimiento teórico. Saber aplicar el conocimiento aprendido a la vida social. Saber traducir una teoría psicosocial en un diseño de investigación o aplicación psicosocial. Saber manejar instrumentos y técnicas psicosociales. Saber interpretar los resultados de una investigación psicosocial. Elaborar y aplicar estrategias y técnicas psicosociales en los ámbitos individual, grupal y comunitario.

- Objetivos actitudinales: Fomentar una actitud crítica ante teorías, metodologías y procedimientos. Fomentar el interés por los aspectos sociales y comentarios del conocimiento científico en general y de la Psicología Social en particular. Fomentar la capacidad y habilidades de relación entre temas, teorías y aplicaciones prácticas de las ciencias sociales. Facilitar la interrelación entre Trabajo Social y Psicología Social con vistas a una mejor comprensión conceptual y a una más ágil integración profesional. Facilitar, a quien lo desee, caminos de reflexión sobre la propia interacción social.

 

 

 

Dades generals

Codi: 19519
Professor/a responsable:
CANCILLO SALAS, JESUS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix