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Course description
  PROFESSIONAL SKILLS I

Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2020-21

La asignatura Habilidades Profesionales I es una de las asignaturas obligatorias que, contribuye a la consecución de este objetivo, enmarcándose dentro del Modulo A, la Materia A3 donde se trabajan lao Habilidades profesionales en sus diferentes niveles de profundización. Así, el punto de partida es la asignatura Iniciación a las Habilidades, sirviendo de base para las restantes asignaturas del Modulo: Habilidades profesionales II y Habilidades profesionales III. Asimismo se relaciona con el Modulo B (Contextos institucionales) y contribuye a la preparación de las prácticas (Modulo E

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees)

General Competences (CG)

  • CG1 : Capacity to work together with individuals, families, groups, organisations and communities to evaluate their needs and circumstances.
  • CG3 : Support others so that they can express their needs, points of view and circumstances.
  • CG6 : Demonstrate professional competence when carrying out Social Work.
  • CG7 : Capacity to contribute to the development of fundamental rights, equal opportunities for men and women, the principles of equal opportunities and universal accessibility for the disabled, as well as the values associated with a peaceful culture with democratic values.

 

General Competences acquired at University of Alicante (CGUA)

  • CGUA2 : Computer and information skills. Capacity to apply computer and information technologies in one's professional career.
  • CGUA3 : Oral and written communication skills. Capacity to communicate ideas orally and in writing so that individuals, families, groups, communities and organisations can understand them.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Establish professional relationships in order to identify the best method of intervention.
  • CE11 : Use mediation as a strategy for intervening to ensure alternative conflict resolution.
  • CE12 : Design, implement and evaluate social intervention projects.
  • CE14 : Prepare and take part in decision-making meetings to better defend the interests of individuals, families, groups, organisations and communities.
  • CE19 : Manage, present and share social records and reports, keeping them complete, truthful, accessible and up to date to guarantee professional decision making and evaluation.
  • CE22 : Research, analyse, evaluate and use current knowledge of best practices in Social Work to review and update knowledge of working frameworks.
  • CE3 : Evaluate possible needs and options to guide an intervention strategy.
  • CE4 : Respond to crisis situations by evaluating the urgency of the situations, planning and developing actions to deal with the crisis and checking results.
  • CE6 : Prepare, produce, implement and evaluate intervention plans with individuals, families, groups, organisations, communities and fellow professionals, negotiating the supply of services that need to be used and checking the effectiveness of intervention plans with those involved in order to adapt them to changing needs and circumstances.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2020-21

4.2. Objetivos específicos aportados por el profesorado

 

+  Objetivos Cognitivos

  • Distinguir los contextos de Intervención Institucional (subsistemas de Bienestar Social) de los contextos profesionales de Intervención
  • Identificar los contextos profesionales de Intervención
  • Situar la ética y los valores del Trabajador Social en la relación con el usuario
  • Situar los axiomas de la comunicación humana en el contexto de intervención del Trabajo Social
  • Conocer los principios de la entrevista en Trabajo Social
  • Distinguir las fases de la entrevista
  • Identificar los diferentes tipos de preguntas posibles en una entrevista de relación, su objetivo y formulación
  • Situar los soportes documentales básicos del Trabajo Social y su aplicación

 

 

+ Objetivos Instrumentales:

 

  • Aplicar los principios del Trabajo Social a la relación el usuario
  • Experimentar las bases esenciales de la relación de ayuda
  • Simular el primer contacto con el usuario, a través de la preparación y/o observación de una primera entrevista.
  • Aprender a crear  el sistema de acción con el usuario
  • Experimentar las habilidades y destrezas necesarias para el establecimiento de la relación en la primera entrevista
  • Aplicar los axiomas de la comunicación al establecimiento de la relación
  • Aprender a formular hipótesis que permitan estructurar las entrevistas.
  • Aplicar los diferentes tipos de preguntas
  • Construir los principales soportes documentales básicos

 

+ Objetivos Actitudinales.

 

  • Aceptar las bases esenciales del establecimiento de la relación y la ética en el quehacer del profesional de Trabajo Social.
  • Colaborar con los compañeros en el trabajo de equipo
  • Responsabilizar a cada estudiante para la realización de un trabajo eficaz

 

 

 

 

 

General

Code: 19516
Lecturer responsible:
VILLEGAS CASTRILLO, ESTHER
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Area: SOCIAL WORK AND SOCIAL SERVICES
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught