Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2014-15

Esta asignatura contribuye a la formación de los trabajadores sociales en conocimientos y habilidades necesarios para el desempeño de funciones para la Salud Pública. Concretamente, contribuye a la formación en el desarrollo de su trabajo dentro de las situaciones críticas relacionadas con las desigualdades en salud, sus determinantes y consecuencias. También a la realización de un diagnóstico de salud de la comunidad, cuantificar y cualificar la magnitud de los problemas y sus factores de riesgo y desarrollo de programas y actuaciones para la salud de prevención, promoción, vigilancia y atención socio sanitaria.

Esta asignatura se encuentra ubicada en el Módulo C. Procesos y problemas sobre los que actúa el trabajo social, y la Materia C3. Salud, Dependencia y Vulnerabilidad Social.

No exige prerrequisitos para ser cursada.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat per a treballar i valorar de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats les seues necessitats i circumstàncies.
  • CG2 : Analitzar situacions problema, planificar, desenvolupar, executar, revisar i avaluar la pràctica del treball social amb persones, famílies, grups, organitzacions, i comunitats i amb altres professionals.
  • CG4 : Actuar preventivament en la resolució de les situacions de risc per a la ciutadania, per a si mateix i per als col·legues de professió.
  • CG7 : Capacitat per a contribuir al desenvolupament dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, així com els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals. Capacitat per a aplicar les tecnologies informàtiques i informacionals en l'exercici de l'activitat professional.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita. Capacitat per a comunicar idees oralment i per escrit de manera comprensible a persones, famílies, grups, comunitats i organitzacions.

 

Competències específiques (CE)

  • CE15 : Establir i actuar per a resoldre situacions de risc una vegada identificada i definida la seua naturalesa.
  • CE3 : Valorar les necessitats i opcions possibles per a orientar una estratègia d'intervenció.
  • CE4 : Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per a encarar-les i revisar-ne els resultats.
  • CE9 : Treballar amb els comportaments que representen un risc per a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Conèixer i comprendre les relacions entre la salut i la situació social de les persones, el sistema de gènere, la cultura i el cicle vital.
 

- Ser capaç d'identificar i valorar les necessitats socials relacionades amb els problemes de salut i la seua repercussió en la vida de les persones afectades, i les estratègies d'atenció i suport pertinents en cada situació.


- Ser capaç de reconèixer les característiques dels problemes de salut que donen lloc a necessitats d'atenció i suport socials, amb especial referència a les discapacitats, a la dependència, als problemes de salut mental i a les addiccions.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2014-15

OE1.Explorar por parte de los estudiantes, el concepto subjetivo de salud y qué significa estar sano/a para cada uno/a.
OE2.Analizar los problemas de salud de la población desde una perspectiva comunitaria, destacando el papel de la cultura e ideología, la ciencia y tecnología, las instituciones políticas y la organización económica como determinantes de la salud y promotores de las desigualdades en salud.
OE3.Adquirir destrezas en la búsqueda de información en las principales fuentes de información de Salud Pública relacionadas con la magnitud de los problemas de salud, prevención de la enfermedad y vigilancia de la salud.
OE4.Aplicar las metodologías cualitativas y cuantitativas adecuadas para describir y analizar el estado de salud de la población y sus posibles factores de riesgo o de protección.
OE5.Analizar las características de los grupos de riesgo que actualmente se asocian a la pérdida de salud.
OE6.Planificar medidas efectivas, tanto para prevenir problemas de salud como para la promoción de la salud para la defensa, mediación y capacitación de la población.
OE7.Manejar los aspectos básicos de las principales herramientas y metodologías del proceso de planificación aplicables al ámbito de la Salud Pública y el Trabajo Social.
OE8.Valorar la disponibilidad y uso de servicios, recursos y programas necesarios para mantener y mejorar la salud de la población, así como para prevenir los problemas que puedan influir en ésta.
OE9.Implementar intervenciones de Salud Pública que puedan contribuir a la prevención y promoción de la salud de la población así como al desarrollo de las respuestas socio-sanitarias cuando ésta se ve amenazada.
OE10.Evaluar las intervenciones de prevención de la enfermedad, discapacidad y mortalidad y de promoción de la salud para la defensa, mediación y capacitación de la población.

 

 

 

Dades generals

Codi: 19513
Professor/a responsable:
VIVES CASES, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix